|
|
امروز: چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۱
کد خبر: ۴۴۴۶۱
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۶
صادق زیباکلام کارشناس مسایل سیاسی با انتقاد از عملکرد دولت قبلی در موضوع هسته ای اظهار داشت: دولت فعلی (یازدهم) نمی خواهد از موضوع هسته ای بهره برداری سیاسی، خطی یا جناحی کند و بدین جهت سمت سازش و توافق می رود.
صادق زیباکلام عصر چهارشنبه در مناظره با مهرداد بذرپاش نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در مجتمع فرهنگی 13 آبان این مطلب را بیان کرد.

وی ادامه داد: اصولگرایان و دولت محمود احمدی نژاد به جای اینکه برنامه هسته ای را به گونه ای به پیش ببرند که منافع ملی لحاظ شود آن را در جهت آمریکاستیزی به کار گرفتند.

این کارشناس مسایل سیاسی تصریح کرد: رویکرد احمدی نژاد و مجلس 84 این بود که موضوع هسته ای چطور می تواند در جهت آمریکاستیزی به کار گرفته شود و به این موضوع اهتمام کردند.

زیباکلام تصریح کرد: اما دولت یازدهم برخلاف دولت قبل به دنبال بهره برداری سیاسی ازاین موضوع نیست.

وی اضافه کرد: کسانی که تحریم و آمریکاستیزی برایشان نفی سیاسی و اقتصادی داشته است اتفاقات کنونی را دوست ندارند.

این کارشناسی مسایل سیاسی با بیان اینکه دلواپسان برای نخستین بار قابل تشکر و قدردانی هستند گفت: دست دلواپسان را می بوسم چرا که برای نخستین بار فرهنگ انتقاد از موضوعی که همه مسوولان نظام به دنبال آن بودند را مطرح کردند.

زیباکلام در ادامه به تفاهم ایران و 1+5 و بیانیه سوییس اشاره کرد و گفت: لوزان نقطه عطفی است که بعد از 36 سال گروهی در ایران و گروهی در آمریکا حاضر شدند نگاهی متفاوت به هم داشته باشند.

وی به مشکلات آمریکایی ها هم در مورد تفاهم هسته ای با ایران پرداخت و گفت: در آن طرف هم بخشی از دولت و کنگره آمریکا مخالف هستند و در این طرف هم برخی افراد منتقد می باشند؛ هر دوطرف ضمن آنکه امیدوار هستند با ترس حرکت می کنند.

این کارشناس مسایل سیاسی با بیان اینکه به دو دلیل به بیانیه سوییس نمی توان حمله کرد گفت: ابتدا به سبب استقبال اقشار مختلف مردم و تحصیلکرده های جامعه و دیگر آنکه به علت موضع گیری نکردن رهبر معظم انقلاب نسبت به آن ، عده ای نمی توانند به این بیانیه حمله کنند.

زیباکلام به انتقاد از کسانی که منتقد بیانیه سوییس هستند پرداخت و گفت: بخشی از نگرانی کسانی که نسبت به این بیانیه منتقد هستند بدین دلیل است که اگر توافق پیش برود و دوطرف به تعهدات خود عمل کنند نقطه عطفی در روابط ایران و آمریکا بعد از سه دهه پدید می آید.



** بذرپاش: هیچ کس در کشور مخالف توافق نبوده و نیست

مهرداد بذرپاش نیز در این مناظره به انتقاد از صحبت های زیباکلام پرداخت و گفت: ما نیز مدت ها است که دولت محبوب شما را تحمل می کنیم که غوغایی در عالم به پا کرده و هر بار منتظر هستیم تا ببینیم چه امتیازی را داده ایم.

وی با مذاکرات هسته ای اشاره کرد و گفت: جریان کنونی علاقه ای به تعطیلی دارد و فکر می کند از این مسیر اعتلای پیشرفت را هموار می نماید.

نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هیچ کس در کشور مخالف توافق نبوده و نیست گفت: کشور دنبال شفاف کردن بوده و آمریکا هم می داند کشور ما تسلیحات هسته ای ندارد.

بذرپاش ادامه داد: در توافق هایی که انجام می دهید باید دقت عمل بسیاری شود این اتفاق در تاریخ کشور ما بسیار مهم است و در سرنوشت مردم ایران اثر بسزایی دارد.

وی خاطرنشان کرد: در مورد توافق باید بدانیم که چه قولی را برای آینده می دهیم و چه موضوعی را رقم می زنیم؛ اصلا این موضوع مطرح نیست که ما اعتماد به تیم هسته ای نداریم.

نماینده مجلس شورای اسلامی به انتقاد از برخی صحبت های اعضای تیم هسته ای پرداخت و گفت: آمریکا و وزارت خارجه این کشور پس از بیانیه سوییس بیانیه ای را منتشر می کند و در رسانه های غربی انعکاس می یابد اما ایران این موضوع را تکذیب نمی کند.

بذرپاش ادامه داد: ما نیز می گوییم فکت شیت آنان را تکذیب کنید که این کار هم انجام نمی گیرد و حتی فکت شیت خودمان را هم منتشر نمی کنند.

بذرپاش تصریح کرد: وقتی صحبت از توافق می شود یکی از اصول توافق توجه ذینفع های آن توافق است؛ ذینفع های توافق ملت هستند و اگر کسی مذاکره می کند از طرف مردم این کار را انجام می دهد.

وی خاطرنشان کرد: قضاوت اصلی در مورد توافق و یا بندهای آن در آینده انجام می گیرد؛ آینده ای که 10 یا 15 سال بعد خواهد بود و باید به فکر منفعت ذینفعان که همان ملت هستند باشیم.

نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید به بندهای توافق دقت کنیم گفت: نوشته ها در این توافق بسیار قابل اهمیت است ما حق نداریم ذی نفعان که همان مردم هستند را در نظر نگیریم.

بذرپاش همچنین به موضوع اختلاف برخی بندها در بیانیه سوییس با توافقنامه ژنو اشاره کرد و گفت: برخی بندهای بیانیه سوییس و توافقنامه ژنو با یکدیگر مغایرت دارد که باید به این موضوع توجه شود.

وی به برداشته شدن تحریم های اروپا و آمریکا نیز اشاره کرد و گفت: در بیایه سوییس گفته شده است که تحریم های اروپا خاتمه می یابد و بعد می گویند تنها تحریم های اقتصادی و مالی پایان می پذیرد و در مورد تحریم های نظامی چیزی گفته نشده است.

نماینده مجلس شورای اسلامی به تحریم های آمریکا نیز اشاره کرد و گفت: آمریکا تحریم ها را به دو صورت اولیه و ثانویه درآورده و طبق این بیانیه گفته است که تحریم های ثانویه فقط برداشته می شود.

بذرپاش همچنین به انتقاد از کسانی پرداخت که به منتقدان بیانیه سوییس توهین می کنند و گفت: فحش دادن و یا توهین کردن درست نیست نقض بیانیه لوزان که توهین و فحش ندارد.

همایش لوزان بدون روتوش عصر چهارشنبه در مجتمع 13 آبان و به همت بسیج دانشجویی هشت دانشگاه تهران و با حضور برخی از اساتید و کارشناسان مسایل سیاسی و هسته ای برگزار شد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین