|
|
امروز: دوشنبه ۰۹ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۱
کد خبر: ۴۲۴۵۳
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۰
خبرگزاری فرانسه روز پنجشنبه در تحلیلی از چهارمین روز مذاکرات هسته ای در لوزان سوئیس، ادامه مذاکرات را برای آمریکا دشوار و پیچیده ارزیابی و در عین حال تصریح کرد: دولت آمریکا چاره ای جز سرانجام رساندن مذاکرات نفس گیر هسته ای با ایران را ندارد.
در این تحلیل آمده است: از آنجایی که مذاکرات برای رسیدن به یک توافق جامع تا پیش از دو ضرب الاجل ژوئیه و نوامبر (تیرماه و آذرماه) گذشته نتوانست به نتیجه برسد و گنگره آمریکا نیز دولت این کشور را به تصویب تحریم های جدیدی در مورد ایران تهدید کرده است، بنابراین جان کری، وزیر خارجه آمریکا دیگر قادر نخواهد بود مذاکرات را دوباره تمدید کند، مگر اینکه در همین مرحله آن را به سرانجام مطلوب آمریکا برساند.

این گزارش همچنین با اشاره به برگزاری دورهای متعدد مذاکرات دو جانبه پیچیده میان ایران و آمریکا و نیز با دیگر اعضای گروه 1+5 در کشورهای مختلف جهان، درباره اهمیت واپسین روزهای این مذاکرات برای کاخ سفید افزود: از آنجایی که مخالفان جمهوریخواه باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در حال آماده سازی قانون اعمال تحریم های جدیدی علیه ایران هستند، بی تردید این اقدام آنها می تواند حتی به مرگ کامل کل روند این مذاکرات نفس گیر نیز بینجامد، از این رو دولت آمریکا باید همه همت خود را برای کسب نتیجه مطلوب از این آخرین دورهای مذاکرات به کار ببندد. حتی کلسی داونپورت، تحلیلگر انجمن کنترل تسلیحات نیز بتازگی به دولت اوباما سفارش اکید کرد تا بتواند هر چه سریعتر موافقتنامه ای را که همسو با اهداف سیاست آمریکا باشد با ایران امضا کند.

خبرگزاری فرانسه همچنین به مخالفت جمهوریخواهان آمریکا و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی که دیروز بار دیگر به این سمت انتخاب شده است، با روند این مذاکرات اشاره کرد و افزود: چهارمین روز این گفت وگوها امروز در حالی آغاز شد که محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، دورنمای دستیابی به یک پیشرفت چشمگیر را طی همین هفته چندان غیر محتمل ندانست.

براساس این گزارش، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا و همتای ایرانی اش از دوشنبه گذشته در لوزان سوییس در تلاش اند تا در باره کلیات این موافقتنامه تاریخی بالقوه که باید تا 31 ماه مارس امضا شود، به توافق برسند.

آنها امیدوارند این موافقتنامه که باید تا ماه ژوئیه نهایی شود، بتواند پس از 13 سال کشمکش، کشورهای جهان را در خصوص ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای ایران متقاعد کند.

این گزارش با اعلام اینکه مقام های ارشد سیاسی کشورهای مشارکت کننده در این مذاکرات نیز طی هفته جاری به این مذاکرات پیوستند، به نقل از کاخ سفید اعلام کرد که برخی از دشوارترین مسایل این مذاکرات هسته ای هنوز کاملا حل و فصل نشده است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین