|
|
امروز: سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
کد خبر: ۴۲۱۱۷
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۳
خبرگزاری رویترز از لوزان سوئیس گزارش داد: مقام های آمریکایی و ایرانی روز سه شنبه گفتند که ایران و قدرت های جهان در زمینه شناسایی راهکارهای فنی برای رسیدن به توافق هسته ای به پیشرفت هایی رسیده اند اما هنوز موضوع های مهمی هست که باید مورد رسیدگی قرار گیرد.
به نقل از رویترز، قدرت های جهان در نظر دارند تا پایان ماه مارس، چارچوب موافقتنامه نهایی را تکمیل کنند و تا 30 ژوئن نیز به توافق کامل دست یابند.

یک مقام ارشد آمریکایی به شرط افشا نشدن نامش به خبرنگاران گفت: «به طور قطع از لحاظ شناسایی راهکارهای فنی برای هر کدام از زمینه های اصلی پیشرفت کرده ایم اما همچنان موضوع های دشواری وجود دارد که باید به آنها بپردازیم.»

این مقام افزود: «هرگونه چارچوب توافقنامه که در این ماه مشخص شود باید شامل جزئیات کلیدی از جمله اعداد و ارقام باشد.»

وی بدون اینکه به جزئیات بیشتری اشاره کند، گفت: «اگر توافقی در کار باشد، قابل تصور نیست که این توافق بدون در بر داشتن برخی ابعاد کمی، معنادار باشد.»

رویترز نوشت: طرف های مذاکرات تردید دارند که این هفته توافقی قابل دستیابی باشد و دستکم باید یک دور دیگر گفت وگوها ادامه یابد.

مقام آمریکایی همچنین گفت که گروه 1+5، شیوه های خاص خود را برای محاسبه زمان گریز هسته ای تهران دارند اما همه آنها به نتیجه واحدی رسیده اند.

وی، جزئیاتی از راهکارهای مورد بحث را ذکر نکرد اما «مذاکره کنندگان می گویند که در حال بررسی تعداد حداکثر سانتریفیوژها ایران، اندازه ذخایر آینده اورانیوم و محدودیت های دیگری هستند که دستکم به مدت 10 سال بر برنامه هسته ای ایران اعمال خواهد شد.»

رویترز افزود: علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی ایران پس از دیدار با «ارنست مونیز» وزیر انرژی آمریکا در شهر لوزان، خوشبین تر بود.

صالحی به خبرنگاران گفت: ما در زمینه موضوع های فنی به پیشرفت هایی رسیده ایم؛ یک یا دو موضوع باقی است که باید مورد بحث قرار گیرند.

رویترز به نقل از رسانه های ایران نوشت، صالحی اعلام کرده که «در خصوص 90 درصد موضوع های فنی توافق شده است.»

وی افزود: یک موضوع بسیار مهم باقی است که هنوز درباره آن اختلاف داریم که در بحث های بعدازظهر امروز(سه شنبه) تلاش می کنیم این اختلافات را حل و فصل کنیم.

رویترز در ادامه نوشت: انتظار می رود مقام های ارشد اروپایی به لوزان سوئیس بروند؛ مقام های رسمی می گویند وزیران امور خارجه در حالت آماده باش هستند تا در صورت نیاز در پایان هفته، به دیگر مقام ها در لوزان بپیوندند، اما انتظارها در مورد حاصل شدن توافق در این هفته بسیار کم است.

براساس این گزارش، یک مقام ارشد ایرانی گفت که وزیران خارجه اروپایی در این هفته به مذاکرات نمی پیوندند. مقام مزبور آمریکایی نیز گفت: دو طرف در صورت نیاز تا پایان ماه برای رسیدن به توافق کار می کنند.

یک مقام دیگر آمریکایی نیز گفت که محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران روز دوشنبه موضوع نامه 47 سناتور آمریکایی را با کری مطرح کرده است.

به گزارش ایرنا، نشست ویژه هسته ای ایران و اروپا با حضور وزیران خارجه فرانسه، انگلیس و آلمان، فدریکا موگرینی هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا و معاونان آنها دوشنبه شب در بروکسل برگزار شد. در این مذاکرات علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی حضور نداشت. این نشست ویژه به دعوت و هماهنگی فدریکا موگرینی برگزار شد.

موگرینی بعد از این نشست، درمورد چشم انداز یک توافق هسته ای پایدار با ایران ابراز خوشبینی کرد و گفت: این نشست در نهایت می تواند به پیشرفت بیشتر فرآیند مذاکرات هسته ای با ایران کمک کند.

وی، برعزم واراده اش وهمچنین دیگر وزیران خارجه سه کشور اتحادیه اروپا وهمچنین آمریکا برای حصول یک توافق نهایی با ایران پس از 12 سال مذاکرات هسته ای با تهران صحه گذاشت.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین