|
|
امروز: شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۰
کد خبر: ۴۱۳۳۱
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۲:۵۹
ماجرای شیء نورانی در برخی سایت‌ها و رسانه‌ها، شاخ و برگ گرفت و حتی گفته می‌شد که هواپیمای جاسوسی، موشک بالستیک و بشقاب پرنده در آب‌های غرب مازندران سقوط کرده که این موضوع از سوی مسئولان محلی استان رد شد.
هنوز سپیده نزده بود و آسمان پنجشنبه تا روشن شدن فاصله داشت که صیادان و اهالی شهرهای رامسر و تنکابن، شیء نورانی دیدند که راه آب‌های غربی استان مازندران را در پیش گرفته و به خزر افتاده. زمان زیادی نگذشته بود که خبر سقوط شیء نورانی در شهرها پیچید.
بشقاب پرنده، بالگرد، شهاب سنگ، پهپاد و ...، حرف می‌چرخید و هر کس درباره شیء که صیادان دیده بودند، اظهار نظری می‌کرد. شاهدان از سقوط یک شیء نورانی و درحال آتش سخن می‌گفتند که در آب‌های رامسر سقوط کرده. برخی از شاهدان، این شیء نورانی را بالگرد و برخی دیگر بشقاب پرنده می‌دانستند. برخی هم شاید از روی خبرهایی که در ماه‌های گذشته درباره هواپیماهای بدون سرنشین شنیده بودند، می‌گفتند که شيء نورانی، یک پهپاد بوده است.

بازار شایعات داغ داغ بود که در نخستین مدیرکل مدیریت بحران استان مازندران، با تأیید خبر سقوط یک شیء نورانی در آب‌های غرب مازندران به مهر گفت: «سقوط این شیء نورانی بامداد پنجشنبه رخ داده که در آسمان شهرهای غرب مازندران به‌راحتی قابل رؤیت بوده است. پس از بروز این حادثه با فرودگاه‌های استان تماس حاصل شد که پرواز هرگونه هواپیما اعم آموزشی و تفریحی را این موقع صبح در آسمان استان رد کردند.»

او ادامه داد: «همچنین دریابانی استان هم تاکنون هیچ گزارشی از سقوط و آتش‌سوزی بالگرد در آب‌های استان گزارش نکرده است.»

ساکنان محلی و صیادان رامسری و تنکابنی درحالی شیء سقوط کرده را بالگرد اعلام کرده و معتقد بودند که یک بالگرد آتش گرفته به صورت شیء نورانی در آب‌های این منطقه سقوط کرده است که احمدی مسئول روابط عمومی فرودگاه‌های مازندران، سقوط هرگونه هواپیما و بالگرد را در آسمان استان رد کرد و گفت: «اداره هوانوردی همچنین موضوعی را تأیید نکرده است و شاهد سقوط هیچ نوع هواپیما یا بالگرد نبوده‌ایم.»

شایعه‌ای که ٢٠٠ گروه گشت دریایی رابه صف کرد

یک روز پس از ماجرای سقوط شیء نورانی در آب‌های غرب مازندران که گفته می‌شود از سخنان چند صیاد محلی شروع شد و کل شهر را پر کرد، شایعه‌ای بی‌اساس نام گرفت و با گذشت ٢٤ ساعت از آنچه صیادان رامسری و تنکابنی دیده بودند، مسئولان محلی این اتفاق را شایعه و بی‌اساس می‌دانند و حالا معلوم نیست صیادان و مردم محلی در غرب مازندران چه دیدند که به نظرشان، بشقاب پرنده، بالگرد، شهاب سنگ و پهپادی آمد که آتش گرفته و نورانی شده است.
به گزارش مهر، شایعه سقوط بالگرد یا هواپیما یا سقوط فضانوردان ایستگاه فضایی تمام هم و غم نیروهایامدادی، اداره هوانوردی، دریابانی و بنادر و کشتیرانی را به خود معطوف کرد و به گفته معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران و جانشین شورای تأمین استان، بیش از ۲۰۰ گشت دریایی برای بررسی این موضوع اعزام شده است.

علیرضا یونسی اصل واقعه سقوط بالگرد، هواپیما و هرچیز دیگر را صحیح ندانست و گفت:  تاکنون هیچ منبع رسمی و مستندی این موضوع را تأیید نکرده‌اند.

او با اشاره به این‌که شایعه‌سازی درباره رؤیت شیء یا سقوط و بازتاب انتشار آن به این حد، درست نبوده درحالی‌که اصل قضیه مورد تکذیب واقع شده است، ادامه داد: «با این حال اداره هوانوردی فرودگاه، هلال احمر، گشت‌های دریابانی و دریانوردی برای رصد موضوع بسیج شدند که همه آنان موضوع سقوط شیء آسمانی در دریای استان را تکذیب کرده‌اند.»

همچنین ربیع فلاح جلودار استاندار مازندران هم با اشاره به این‌که به هیچ‌وجه مسأله خاصی نبود که آنگونه و به صورت وسیع در سایت‌ها و رسانه‌ها به آن پرداخته شده است، گفت:  «بررسی‌ها اصل موضوع را رد کرده است.»

احتمال دارد شیء نورانی فضانوردان قزاقستان باشند

ماجرای شیء نورانی در برخی سایت‌ها و رسانه‌ها، شاخ و برگ گرفت و حتی گفته می‌شد که هواپیمای جاسوسی، موشک بالستیک و بشقاب پرنده در آب‌های غرب مازندران سقوط کرده که این موضوع از سوی مسئولان محلی استان رد شد.

خبر سقوط شیء نورانی درحالی از سوی معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران، شایعه‌ای از اصل بی‌اساس می‌داند که فرمانده سپاه بابلسر درباره ‌رؤیت ‌یک شیء پرنده در دریای مازندران و آتشی که از آن دیده شد، در گفت‌وگو با فارس از احتمالی حکایت کرد که بین شایعه‌هایی که در شهر پیچیده بود، جایی نداشت. سیدموسی حسین‌نژاد گفت: «احتمال می‌دهیم شیء رؤیت‌ شده فضانوردان قزاقستان باشند.»3

او با بیان این‌که این شیء پرنده قطعا هواپیما نبوده است، ادامه داد :«از ساعت ٣٠: ٠٥ دقیقه صبح با اطلاعات مردمی همراه با فرمانده دریابانی مازندران به منطقه اعزام شدیم و از دریای فریدونکنار و خزرشهر تا مختصات
 ٢٨ کیلومتری درون دریا به جست‌وجو پرداختیم و پس از آن عملیات جست‌وجو را تا مناطق امیرآباد ادامه دادیم اما چیزی نیافتیم.»

فرمانده سپاه بابلسر بیان کرد: «این شیء بنا بر گزارشات مردمی در رودسر، تنکابن، محمودآباد، بابلسر، لاریم و امیرآباد رؤیت شده و فقط در نواحی ساحلی و دریا دیده نشده و حتی مردم امیرکلا و بابل نیز گزارش رؤیت کردند.»  این مسئول با اشاره به این‌که احساس می‌کنیم این شیء در جو بوده، یادآور شد: «خبری داشتیم مبنی بر این‌که قرار است در همین روزها فضانوردان ایستگاه فضایی میر کشور قزاقستان به زمین بازگردند و پیش‌بینی ما این است که هرچه هست مربوط به همین ایستگاه فضایی و تأسیسات آن است.»

حسین‌نژاد با رد شایعات حضور پهپاد جاسوسی در این منطقه هم گفت: «تکنولوژی بالای نظامی ما اجازه ورود هیچ پرنده جاسوسی را نمی‎دهد و پرنده رادارگریزی هم نداریم که بخواهد در مناطق مانفوذ کند.»
                                                           

فرمانده سپاه بابلسر حضور هرگونه پهپاد، هواپیمای جاسوسی، موشک بالستیک و بشقاب پرنده را در سواحل دریای مازندران تکذیب کرد و گفت: «با استعلامی که از فرودگاه‌های دشت‌ناز، امام و مهرآباد گرفتیم، هیچ هواپیمای داخلی و خارجی نداشتیم که مسیر پروازی درون دریای خزر داشته باشند. همچنین هیچ هواپیمای مسافربری، شکاری یا جاسوسی از این مسیر عبور نکرده و در رادارها هم به ثبت نرسیده است.»

او تأکید کرد که «هیچ‎یک از اخبار منتشرشده در سایت‌ها و خبرگزاری‌ها مبنی بر کشته شدن چندین نفر در این ماجرا صحیح نیست و چون ما در صحنه حضور داشتیم و تا مختصات ٢٥ کیلومتری را بررسی کردیم اما علایمی دریافت نشد. براساس شواهد و گزارشات مردمی که از بابل هم رسیده، می‌توان گفت ارتفاع پروازی این شیء بیش از ٢٥‌هزار پا بوده و تصور این ارتفاع برای یک هواپیما صحیح نیست و یک هواپیما نمی‌تواند از رودسر به تنکابن و پس از آن از مسیر محمودآباد، بابلسر و لاریم عبور کرده و درنهایت در امیرآباد سقوط کند، چون چنین خط پروازی تعریف‌شده نیست.» فرمانده سپاه بابلسر با بیان این‌که اظهارات ثبت‌شده از شاهدان عینی نشان می‌دهد این شیء فقط در قسمت عقب دارای آتش بود و اصلاً بال نداشت، یادآور شد که «یک هواپیما اگر دچار نقص و آتش‌سوزی شود، از بال‎ها نشأت می‎گیرد و همین موضوع احتمال حضور فضانوردان قزاقستانی را افزایش می‌دهد.» ماجرای سقوط شیء نورانی و آنچه می‌تواند در آب‌های غرب مازندران سقوط کرده باشد، دهان به دهان می‌چرخد اما هنوز معلوم نیست مازندرانی‌ها و به گفته فرمانده سپاه بابلسر، مردم رودسر، تنکابن، محمودآباد، بابلسر، لاریم، امیرآباد، امیرکلا و بابل صبح پنجشنبه چه دیدند و شیء نورانی که در خزر خاموش شد، چه بوده است.

منبع:شهروند

 

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
|
در حال بررسی: ۰
|
انتشار یافته: ۱
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۴:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
0
0
من از قائمشهر این شی را دیدم که در حال کاهش ارتفاع بوده و به سمت ساری میرفته.از این شی فیلم هم گرفتم.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین