کد خبر: ۴۱۰۷۸
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۰
دولت آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد که مقادیر بیشتری تجهیزات نظامی به ارزش 75 میلیون دلار در اختیار ارتش اوکراین قرار می دهد.
به گزارش پایگاه اینترنتی روزنامه «نیویورک تایمز»، کمک نظامی جدید آمریکا شامل تسلیحاتی که اوکراین خواستار دسترسی به آنها بوده و برخی مقامات دولت و اعضای کنگره از هر دو حزب آمریکا از دولت اوباما خواسته بودند در اختیار اوکراین قرار دهد ، نمی شود.

دولت اوباما بجای ارسال تسلیحات نظامی مورد درخواست دولت اوکراین ، تجهیزات نظامی اصطلاحا' غیرکشنده مانند بسته های کمک های اولیه ، هواپیماهای تجسسی بدون سرنشین ، آمبولانس نظامی و سامانه های رادار در اختیار ارتش اوکراین قرار می دهد.

بر اساس این گزارش ، «جو بایدن» معاون رئیس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه در تماسی تلفنی با «پترو پروشنکو» رئیس جمهوری اوکراین او را از این کمک های نظامی جدید آگاه کرد.

دفتر بایدن در بیانیه ای اعلام کرد: معاون رئیس جمهوری آمریکا در این تماس تلفنی درباره ادامه نقض آتش بس توسط جدایی طلبان تحت حمایت روسیه در نزدیک «دونتسک» و «ماریوپل» ، و همچنین اجازه ندادن آنان به ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا برای دسترسی به این مناطق ، ابراز نگرانی کرد.

روزنامه نیویورک تایمز به نقل از برخی منتقدان دولت اوباما نوشت که این کمک های جدید نشان دهنده بیهودگی رویکرد اوباما در قبال بحران اوکراین است زیرا درخواست اوکراین برای تسلیحاتی مانند سلاح های ضد تانک را نادیده می گیرد.

«کوری فریتز» سخنگوی «جان بینر» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفت که این کمک آمریکا به اوکراین کاملا غیرموثر خواهد بود.

به نوشته نیویورک تایمز ، دولت آمریکا همچنین تحریم های جدیدی علیه چند تن از سران جدایی طلبان طرفدار روسیه در اوکراین وضع کرد اما این تحریم ها نیز تحریم های معتدلی است و شامل افراد یا شرکت های مهم روسی نمی شود.

شرق اوکراین از فوریه 2014 (بهمن 1392) به دلیل خودداری ویکتور یانوکوویچ رییس جمهوری پیشین این کشور از امضای توافق تجاری با اتحادیه اروپا و روی کارآمدن دولت جدید در کی یف، به صحنه درگیری بین نیروهای دولتی و شبه نظامیان روسی زبان شرق این کشور بدل شد.

توافق آتش بس مینسک 2، پس از رایزنی های دیپلماتیک سران فرانسه و آلمان با حضور رییس جمهوری روسیه در روز 12 فوریه 2015 (23 بهمن) بین کی یف و جدایی طلبان به دست آمد و از 15 فوریه (26 بهمن) اجرایی شد. با این حال، این توافق بارها توسط جدایی طلبان و دولت اوکراین نقض شده است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین