|
|
امروز: چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۰۴:۳۸
کد خبر: ۴۰۴۸۲
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۸
وزیر دارایی یونان تهدید کرد که اگر گروه یورو پیشنهادهای اصلاحی یونان را رد کند، همه پرسی درباره سیاست‌های ریاضتی در این کشور برگزار خواهد کرد.
به نقل از روزنامه "تاگس اشپیگل"، بار دیگر این تهدید به وجود آمده است که مناقشات بر سر بدهی های یونان بالا بگیرد.

 " یانیس واروفاکیس" وزیر دارایی یونان اتحادیه اروپا را تهدید به برگزاری رفراندوم درباره سیاست های ریاضتی در یونان کرده است. چنین تهدیدی بار دیگر بازارهای مالی را به لرزه درآورده است.

"تاگس اشپیگل" در ادامه نوشت: درست یک هفته بعد از توافق اروپا برای  تداوم برنامه های کمکی به یونان بار دیگر مناقشات بر سر بدهی های یونان بالا گرفته است.

وزیر دارایی یونان امروز هشدار داد که اگر گروه یورو روز دوشنبه پیشنهادهای اصلاحی آتن را رد کند دولت این کشور یک همه پرسی درباره سیاست های ریاضتی را برنامه ریزی می کند. همزمان بانک مرکزی اروپا نیز یونان را تهدید کرد که اعتبارهای خود برای تامین مالی بانک های متزلزل این کشور را قطع می کند.

اواخر ماه فوریه وزیر دارایی آلمان و همتایان وی در منطقه یورو با "واروفاکیس" روی تداوم کمک های مالی توافق کردند در صورتی که آتن تا ماه آوریل به یک طرح اصلاحی درست و انعطاف پذیر متعهد شود.

روز جمعه وزیر دارایی یونان یک نامه محتوی هفت طرح اصلی اصلاحی مد نظر کشورش را برای رئیس گروه یورو ارسال کرد. بنا بر اطلاعات منابع دولتی یونان ظاهرا این طرح ها واکنش مثبتی را از طرف رئیس گروه یورو داشته است. اما ظاهرا این نگرانی عمیق در آتن وجود دارد که این طرح ها در بروکسل رد شود.

وزیر دارایی یونان که در گفتگو با روزنامه ایتالیایی "Corriere della Serra" سخن می گفت اظهار داشت در صورتی که این طرح ها از سوی گروه یورو رد شود مسائلی به وجود می آِید. در این صورت ما می توانیم مجددا انتخابات برگزار کرده و یک همه پرسی را سازماندهی کنیم. ما هنوز به صندلی های خود نچسبیده ایم و این مسئله ای است که نخست وزیر کشور ما هم آن را گفته است.

آتن یک بار در نوامبر سال 2011 یک همه پرسی درباره سیاست های ریاضتی را مد نظر قرار داد که این مسئله بازارهای مالی را متزلزل کرده و شرکای یوروی یونان را عصبانی کرد. پیامد آن "جورج پاپاندرو" نخست وزیر وقت یونان مجبور به استعفا شد. هرج و مرج های سیاسی ایجاد شده در این کشور برنامه های اصلاحی را ماه ها به عقب انداخت.

یک ناامنی دوباره می تواند اوضاع را وخیم کند چرا که آتن تا گلو در آب فرو رفته است.

آتن خواستار وام های کوتاه مدت و تازه از بانک مرکزی اروپا شده است. اما یکی از اعضای هیئت مدیره بانک مرکزی اروپا اعلام کرده است که  نمی تواند دولت یونان را تامین مالی کند. ما اجازه نداریم این کار را انجام دهیم و این غیر قانونی است.

به نوشته روزنامه "فرانکفورتر آلگماینه" اگر بانک مرکزی اروپا بر موضع خود باقی بماند این می تواند به خروج یونان از منطقه یورو منجر شود.

این در حالی است که رئیس کمیسیون اروپایی امروز در گفتگو با روزنامه "دی ولت" اظهار داشت که هرگز خروج یونان از منطقه یورو رخ نخواهد داد.

همزمان وی به شرکای یورو درباره تحمیل سیاست های ریاضتی سخت به آتن هشدار داده و گفت: ما باید مراقب باشیم که مناسبات در یونان بدتر از این نشود. آنچه که من را نگران کرده است این است که هنوز همه در اتحادیه اروپا وخامت شرایط یونان را درک نکرده اند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین