کد خبر: ۳۹۲۶۵
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۱
رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری گفت: تلقی اینکه موضوع ریزگردها صرفا پدیده‌ای طبیعی است بسیار ساده‌انگارانه است.
به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، بررسی علل پیدایش ریزگردها، پیامدها و راهکارهای مقابله با آن با حضور مسئولان و کارشناسان دستگاه‌های دولتی و برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری برگزار شد.

در این جلسه حسام‌الدین آشنا مشاور امور فرهنگی رئیس‌جمهور با اشاره به جایگاه مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری در ارائه مشاوره به رئیس دستگاه اجرایی کشور، گفت: این مرکز می‌تواند در موضوعاتی که مورد اختلاف میان دستگاه‌ها و نهادهای مختلف است، مشاوره‌های صحیح به رئیس‌جمهوری ارائه کند.

آشنا با بیان اینکه اختلاف نظرها میان متولیان می‌تواند در تشخیص صورت مسئله و یا راه‌حل‌ها رخ دهد، تصریح کرد: گردهمایی و نشست مسئولان دستگاه‌های دولتی، متخصصان، کنشگران و نهادهای مرتبط با یک موضوع و مسئله ملی می‌تواند موجب هم‌افزایی و شناسایی ابعاد مسئله برای حل مسائل شود.

مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور ادامه داد: برگزاری چنین نشست‌هایی در مرکز بررسی‌های استراتژیک با هدف بحث و ارائه دیدگاه‌ها به دور از جنجال‌های رسانه‌ای و هیاهوهای سیاسی انجام می‌شود تا درباره مسائل ملی که مورد توجه بخش قابل توجهی از جامعه است به نقطه نظر واحدی برسیم.

وی با یادآوری این نکته که نتیجه جلسه امروز برای تصمیم‌گیری دقیق به رئیس‌جمهور ارائه خواهد شد، خاطرنشان کرد: نباید فضا به گونه‌ای مهیا شود که تصمیم‌گیران کشور صرفا به خاطر فشارهای دستگاه‌ها و پیگیری‌های خاص به جمع‌بندی برسند.

آشنا تاکید کرد: تلقی اینکه موضوع ریزگردها صرفا پدیده‌ای طبیعی است بسیار ساده‌انگارانه است، زیرا ریزگردها حاصل سیاست‌گذاری و اقدامات نادرست ما در سطح محلی، ملی و بین‌المللی است.

مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور با بیان اینکه ریزگردها با پای خود نیامده‌اند و با پای خود نیز نخواهند رفت، افزود: ریزگردها بر اثر سیاست‌گذاری‌ها ما ایجاد شده‌اند و باید با اصلاح سیاست‌گذاری‌ها نیز از بین بروند.

در این جلسه گزارشی در خصوص وضعیت زیست محیطی خاورمیانه نظیر کاهش منابع آبی، سیاست‌گذاری و عملکرد نادرست کشورهای منطقه در مصرف منابع آب‌های زیر زمینی، اهداف بلندپروازانه برخی کشورها در سدسازی و تامین منابع آبی پایدار برای خود و وضعیت فعلی تالاب‌های این کشورها ارائه شد.

درباره اوضاع ایران در کمربند خشک جهان، عملکرد انسان‌ها در بیابان‌زایی، کاهش منابع آب شیرین کشور و پیامدهای ریزگردها در آینده کشور بحث و تبادل‌نظر شد.

حاضران با اشاره به آثار اسفناک ریزگردها بر حیات همه موجودات زنده، وقوع سینوسی ریزگردها در کشور و مواردی نظیر خاصیت کلوئید ذرات خواستار انجام پ‍ژوهش‌های کاربردی در همه ابعاد برای اتخاذ تصمیمات موثر در عرصه سیاسی و بین‌المللی و علمی و فرهنگی شدند.

اساتید دانشگاه، نمایندگان وزارتخانه‌های نیرو، نفت، کشور، جهاد کشاورزی و نمایندگان سازمان محیط‌ زیست حاضر در جلسه با اشاره به موضوع ریزگردها و پدیده‌ فرسایش باد با هدف نقد سیاست‌های گذشته و هدف‌گذاری برای بهبود و اصلاح سیاست‌های توسعه‌ای و محیط زیستی آینده؛ هشدارهای پیشین زیست‌محیطی و وضعیت کنونی محیط ‌زیست کشور در مرحله‌ بحرانی را مورد بررسی قرار داده و عدم واکنش به‌ موقع دستگاه‌های متولی امور آب، محیط‌زیست، کشاورزی و امور بین‌الملل را به بوته‌ نقد گذاشتند.

در بخش دوم این هم‌اندیشی نیز راهکارهای سیاستی با توجه به شرایط موجود کشور و تجربیات سایر کشورها در شرایط مشابه بررسی شد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین