|
|
امروز: يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۳:۰۷
کد خبر: ۳۷۹۹۷۰
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۹
آنچه که ایران را در دنیا مطرح کرد این بود که حرف و نگرش نویی داشتیم و آن نگرش، نگرش انسان‌محوری بود انسان را مرکز قدرت می‌دانستیم. این‌که می‌گویم خون بر شمشیر پیروز است این یعنی انسان محور قدرت است. در دنیای امروز کوشش انسان، ایثار انسان، مجاهدت انسان و فکر انسان است که قدرت‌ساز است.

وزیر پیشین امور خارجه گفت: خیال کردیم پاسخ همه چیز در جای دیگری است، حال نمی‌خواهم چیزی بگویم فردا تیتر شود و ما فحش بخورم. اما ما باید بدانیم پاسخ همه چیز "آن" نیست، مرحوم آیت الله هاشمی هم یکبار گفت، موشک خوب است اما پاسخ همه مشکلات آن نیست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید،  محمد جواد ظریف در رونمایی کتاب از تهران تا هالیوود نوشته سید محسن هاشمی با بیان این‌که همیشه هنر را با عنوان یکی از  ابزارهای  قدرت ملی می‌شناختم و می‌شناسم، گفت: بارها گفته شده است در جهان کنونی منابع قدرت متکثر شده‌اند اما ما مزیت‌های نسبی خودمان را در این جهان نشناخته‌ایم.

به نوشته ایلنا، وزیر سابق امور خارجه کشورمان بیان کرد: مزیتی که انقلاب اسلامی را در دنیا مطرح کرد قدرت انگیزشی انقلاب اسلامی بود، نه قدرت‌های مادی انقلاب، حال شما می‌توانید قدرت مادی را نظامی و اقتصادی در نظر داشته باشید.

وی گفت: آنچه که ایران را در دنیا مطرح کرد این بود که حرف و نگرش نویی داشتیم و آن نگرش، نگرش انسان‌محوری بود انسان را مرکز قدرت می‌دانستیم. این‌که می‌گویم خون بر شمشیر پیروز است این یعنی انسان محور قدرت است. در دنیای امروز کوشش انسان، ایثار انسان، مجاهدت انسان و فکر انسان است که قدرت‌ساز است.

وزیر خارجه دولت دوازدهم ادامه داد: این حرف را ما در زمانی شروع به گفتنش کردیم که معادلات خشک قدرت مطرح بود، یعنی ما  بر جهان پیشی داشتیم. درست است آن چیزی که قدرت را می‌آفریند معادلات نظامی هم هست اما در اصل انسان است که قدرت آفرین است و یکی از بهترین حضور‌ها و ظهورهای انسان در هنر است. هنر زبان و مرزها را درمی‌نورد یعنی شما با زبان هنر می‌توانید گفت‌وگو کنید.

ظریف یادآور شد: زمانی که آقای خاتمی  بحث گفت‌وگوی تمدن‌ها را مطرح کردند خیلی‌ها توجه‌شان به سمت تمدن رفت در صورتی که تمرکز بر گفت‌وگو بود. گفت‌وگو یک مبنای نظری است یعنی شما یک تعارض دارید، یک حذف دارید یا گفت‌وگو دارید، هنر بنایش بر حذف نیست، مبنای هنر بر شامل و فراگیر بودن است، در صورتی که مبانی دیگر بنای‌شان بر حذف است. بنای‌شان بر کنار گذاشتن و تهدید بر کنار گذاشتن است، هنر بنایش بر دوستی است دوستی خودش حوزه‌اش گسترده‌تر از صلح است‌.

وزیر سابق امور خارجه کشورمان افزود: یکی از بزرگان آمده است بخش بندی کرده است؛ صلح، بخشایش و دوستی. هنر مبنایش بر دوستی است و بسیار می‌تواند فراتر از مبانی اولیه در این نزدیک کردن  قدرت آفرینی برای ما کار کند و ما این را نفهمیدیم و خیال کردیم پاسخ همه چیز در جای دیگری است، حال نمی‌خواهم چیزی بگویم فردا تیتر شود و ما فحش بخورم. اما ما باید بدانیم پاسخ همه چیز "آن" نیست، مرحوم آیت الله هاشمی هم یکبار گفت، موشک خوب است اما پاسخ همه مشکلات، آن نیست.

ظریف با بیان این‌که هنر در بسیاری از مواقع بسیار کارآمدتر است، خاطرنشان کرد: هنر بسیار در ایجاد قدرت ملی مؤثر است چراکه امروز ابعاد قدرت وسیع‌تر شده است. امروز وزارت دفاع آمریکا هزینه‌ای که برای‌ تسخیر قلب‌ها و مغزها می‌کند بسیار قابل توجه است به سربازش آموزش می‌دهد که وقتی به کشوری رفت چگونه با فرهنگ و زبان آن کشور تعامل کند. آن کسی که رأس قلدرهای این عالم است این را فهمیده است. نمی‌گویم موفق بوده است، اما حتما زبان هالیوود موثر‌تر در قدرت افزایی آمریکا اثر می‌کند. حتما زبان هنر ما زبان مرحوم استاد شجریان و سینماسازان ما بهتر از بسیاری از مطالب برای قدرت ما تاثیر داشته است. چه چیزی ایران را در دنیا مطرح کرد؟ حافظ و سعدی ما را در دنیا بیشتر مطرح کرده است یا بعضی جنبه‌های دیگری که ما آن را قدرت می‌پنداریم؟  آنچه که باعث شده است این مردم بالنده باشند و حضور داشته باشند جنبه‌های غیر مادی قدرت ایران است که در نظریه ساده انگاری به آن جنبه‌های انگیزشی و معنایی می‌گویند.

وی یادآور شد: زمانی که قدرت سخت مبنای تفکرات عالم بود امام قدرت نرم و پیروزی خون بر شمشیر را مطرح می‌کند. نامه به گورباچف مطرح می‌کند، در آن زمان که هنوز این مفاهیم مطرح نبود ما در دنیا این را مطرح می‌کردیم اما امروز پیروزی بر قلب‌ها و مغزها مطرح است،  دیپلماسی عمومی مطرح می‌شود و تاثیرگذاری بر افکار عمومی دنیا مطرح است جهانی شدن احساسات و اطلاعات مطرح است باید توجه‌مان به این عامل که می‌تواند مزیت نسبی باشد؛ ما می‌توانستیم در اسکار حضور پیدا کنیم، ما می‌توانیم در جشنواره‌های مختلف حضور پیدا کنیم و قدرت مردم را نشان دهیم اما متاسفانه دچار فراموشی شدیم و یا اولویت‌های دیگری بر آن تاثیرگذار و سوار شده است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین