|
|
امروز: پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۷
کد خبر: ۳۷۷۲۰۱
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۱
پیشتر در ماه جاری اکثریت اعضای شورای امنیت - ۱۳ از ۱۵ عضو - از قطعنامه‌ای که خواستار آتش‌بس فوری در غزه می‌شد حمایت کردند، اما آمریکا آن را وتو کرد و بریتانیا رای ممتنع داد. آمریکا، مانند اسرائیل، بر این باور است که آتش‌بس به نفع حماس خواهد بود و در عوض از وقفه در نبرد حمایت می‌کند.

آمریکا ساعاتی بعد از آنکه گفت هنوز نگرانی‌هایی جدی درباره پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در مورد غزه دارد، گفته است که این ایرادها اکنون برطرف شده است.
 
به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید؛ این قطعنامه قرار بود عصر پنجشنبه به رای گذاشته شود اما گزارش‌ها حاکیست که رای‌گیری اکنون در روز جمعه انجام خواهد شد.
 
لیندا توماس گرینفیلد، نماینده آمریکا در سازمان ملل، عصر پنجشنبه گفت: «می‌خواهم به شما اطلاع دهم که بعد از تلاش سخت و مجدانه در یک هفته اخیر با اماراتی‌ها و دیگران، با مصر، به قطعنامه‌ای دست یافته‌ایم که می‌توانیم از آن حمایت کنیم.»
 
او افزود: «و ما اکنون قطعنامه‌ای در اختیار داریم و آماده هستیم آن را به رای بگذاریم. این قطعنامه‌ای است که کمک‌های بشردوستانه را به کسانی که به آن نیاز دارند خواهد رساند.»
 
بنا به گزارش‌ها در پیش‌نویس قطعنامه‌ای که آمریکا حاضر به حمایت از آن شده به «تدابیر فوری در راستای دسترسی بشردوستانه و اضطراری به صورت امن و بدون ممانعت» اشاره شده است. در بخش دیگری از این متن از لزوم «ایجاد شرایطی برای دستیابی به توقف پایدار درگیری‌ها» سخن گفته شده است.
 
شورای امنیت در طول هفته به دلیل همین اختلافات، رای‌گیری بر سر پیش‌نویسی با هدف ایجاد نوعی آتش‌بس را مکررا عقب انداخت.
 
برای مثال قطعنامه اصلاح شد تا موضع واشنگتن برای استفاده از کلمه «تعلیق» به جای «پایان» تخاصم در آن منظور شود.
 
تا پیش از سخنان خانم گرینفیلد به نظر می‌رسید که پیشنهادی در متن برای ایجاد یک سازوکار سازمان ملل برای نظارت بر کمک به غزه آخرین اختلاف عمده باشد؛ چیزی که گروه کشورهای عرب پافشاری می‌کردند باید بخشی از هرگونه قطعنامه موثری باشد.
 
اما آمریکا نگران بود که چنین مکانیسمی امکان نظارت بر کمک‌ها را از اسرائیل سلب کند و خواستار تعلیق دیگری برای بحث با مصر درباره این موضوع شد تا نظر همه طرف‌ها را تامین کند.
 
اسرائیل درحال حاضر بر تحویل همه کمک‌ها و سوخت به غزه نظارت دارد.
 
نِیت اوانز، سخنگوی دفتر نمایندگی آمریکا در سازمان ملل، عصر پنجشنبه گفت که هدف این قطعنامه «تسهیل و کمک به گسترش مساعدت انساندوستانه به غزه است، و ما نمی‌توانیم این هدف را نادیده بگیریم.»
 
او افزود: «ما باید مطمئن شویم که هر قطعنامه‌ای مفید است و به وضعیت موجود لطمه نمی‌زند.»
 
پیشتر در ماه جاری اکثریت اعضای شورای امنیت - ۱۳ از ۱۵ عضو - از قطعنامه‌ای که خواستار آتش‌بس فوری در غزه می‌شد حمایت کردند، اما آمریکا آن را وتو کرد و بریتانیا رای ممتنع داد. آمریکا، مانند اسرائیل، بر این باور است که آتش‌بس به نفع حماس خواهد بود و در عوض از وقفه در نبرد حمایت می‌کند.
 
اما از آن زمان، فشار برای وقفه در نبردها بالا گرفته است. پیشتر در این هفته حماس گفت که شمار کسانی که از روز ۷ اکتبر در غزه کشته شده‌اند از ۲۰ هزار نفر گذشته است.
 
برنامه غذای جهانی روز پنجشنبه هشدار داد که با ادامه جنگ، غزه در خطر قحطی قرار دارد.
 
این سازمان گفت که بیش از ۲۵ درصد خانوارها با گرسنگی شدید روبرو هستند و میزان کمکی که وارد می‌شود اصلا برای رفع نیازها کفایت نمی‌کند.
 
گفت‌وگوهایی در مصر برای رسیدن به یک آتش‌بس تازه در جریان بوده است - شبیه توافق ماه پیش که با آزادی شماری از گروگان‌ها و زندانیان فلسطینی همراه بود - اما این گفت‌وگوها روز پنجشنبه ضربه خورد چون حماس گفت که در قبال یک آتش‌بس نسبی با آزادی شماری از گروگان‌ها موافقت نخواهد کرد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین