|
|
امروز: شنبه ۱۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۷
کد خبر: ۳۷۵۸۹
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۱
سی و هشتمین نشست سالانه هیات اجرایی سازمان خبرگزاری های آسیا و اقیانوس آرام (اوآنا) روز یکشنبه در کوالالامپور پایتخت مالزی بکار خود پایان داد.
در این نشست دو روزه که خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) و 13 خبرگزاری دیگر از قاره آسیا و منطقه اقیانوسیه حضور داشتند، ضمن تایید یادداشت نشست بحرین، مجموعه قوانین و استانداردهای حرفه ای و اخلاقی برای اعضا اوآنا بررسی و مورد تایید قرار گرفت.

سی و هفتمین نشست سالانه هیات اجرایی اوآنا خرداد ماه امسال در منامه پایتخت بحرین برگزار و اظهار امیدواری شد تدوین نهایی مجموعه قوانین استانداردهای حرفه ای و اخلاقی باعث افزایش وجهه اوآنا و اعضای آن در مجامع خبری شود.

در نشست کوالالامپور همچنین طرح ارائه جایزه به بهترین اثر از بین خبرگزاری های عضو مورد بحث قرار گرفت و کلیات آن به تصویب رسید.

اعضای اجرایی اوآنا همچنین در کوالالامپور امضای تفاهم نامه همکاری اتحادیه خبرگزاری های عربی (فانا) را مورد بحث قرار دادند و مقرر شد در نشست آینده که نوامبر سال جاری میلادی در سئول پایتخت کره جنوبی برگزار می شود، مورد بررسی بیشتر و تصویب قرار گیرد.

در صورت امضای تفاهم نامه همکاری اوآنا و فانا، نخستین نشست مشترک سال آینده میلادی در بحرین برگزار می شود.

درخواست عضویت خبرگزاری 'روسیا سگودنیا' روسیه نیز در نشست کوالالامپور مورد بررسی قرار گرفت و اعضا در خصوص شرایط عضویت این آژانس خبری در اوآنا گفت وگوهایی انجام دادند.

خبرگزاری 'روسیا سگودنیا' ماه دسامبر سال 2013 میلادی بر اساس زیرساخت خبرگزاری 'ریا نووستی' تاسیس شده است.

هیات ایرنا در نشست اجرایی اوآنا در گزارشی از اعضای اوآنا خواست با مبادله تجربیات و اطلاعات خود درباره نحوه حضور در شبکه های اجتماعی و بکارگیری نرم افزارهای جدید، یکدیگر را به عنوان منبع اصلی و موثق دریافت اخبار مورد حمایت قرار دهند.

موضوع سی و هشتمین نشست سالانه هیات اجرایی 'اوآنا' به 'پیدایش رسانه های اجتماعی و چالش های فراروی خبرگزاری ها' اختصاص داشت.

ایرنا در این نشست همچنین با اشاره به اینکه خبرگزاری ها باید به رسانه جدید تبدیل شوند، بر تقویت روابط حرفه ای میان خبرگزاری ها در سطح منطقه ای، قاره ای و محلی تاکید کرد.

در حاشیه نشست کوالالامپور نمایشگاهی از عکس های منتخب خبرگزاری های عضو برپا شد که در آن آثاری از عکاسان خبری ایرنا نیز در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفت.

اوآنا در سال 1961 با هدف تسهیل اطلاع رسانی میان کشورهای این منطقه با حمایت یونسکو تاسیس شد. در حال حاضر، 44 خبرگزاری از 35 کشور منطقه آسیا واقیانوس آرام اعضای این تشکیلات هستند.

علاوه بر ایرنا که یکی از معاونان ریاست اوآنا است، از ایران خبرگزاری های مهر و فارس از سال 1386 در این مجمع حرفه ای عضویت دارند.

ایرنا از اعضای فعال و با سابقه طولانی در اوآنا است و یک دوره سه ساله (2000- 1977) ریاست آن را بر عهده داشته است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین