|
|
امروز: يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۳:۵۱
کد خبر: ۳۷۵۸۸۸
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۷
استفاده از سوخت‌های فسیلی مانند زغال سنگ، نفت و گاز طبیعی طی دهه‌های اخیر باعث افزایش میانگین دمای کره زمین و تغییرات اقلیمی گسترده شده است.

به نظر کارشناسان، با گسترش تغییرات اقلیمی در سطح جهانی و کاهش میزان بارش‌ها در روند میان‌مدت، خطر خشکسالی پایدار سه چهارم ترکیه را تهدید می‌کند.

به گزارش ایسنا  به نقل از خبرگزاری آناتولی، استفاده از سوخت‌های فسیلی مانند زغال سنگ، نفت و گاز طبیعی طی دهه‌های اخیر باعث افزایش میانگین دمای کره زمین و تغییرات اقلیمی گسترده شده است.

پدیده‌های هواشناسی غیرقابل پیش‌بینی مانند بارش‌های شدید و آنی، سیل و خشکسالی نیز از تبعات تغییرات اقلیمی به شمار می‌روند.

وقوع پدیده جوی ال‌-نینو در سال ۲۰۲۳ همانند سایر مناطق جهان ترکیه را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

درحالی میانگین درجه حرارت در فصل تابستان در ترکیه طی سالهای ۱۹۹۱ تا ۲۰۲۰ میلادی ۲۴ درجه بوده که این مقدار در تابستان امسال شاهد میانگین دمای ۲۴.۷ درجه سانتیگرادی بود.

بدین ترتیب تابستان سالجاری به عنوان هفتمین تابستان گرم کشور طی ۵۳ گذشته به ثبت رسید.

گرمای بیشتر از متوسط میان مدت و عدم بارش کافی باران در تابستان گذشته باعث افزایش هشدارها نسبت به ادامه معضل خشکسالی در ترکیه شده است.

میزان بارش طی سال آبی ۲۰۲۲-۲۰۲۳ در ترکیه که اول اکتبر ۲۰۲۲ تا پایان سپتامبر ۲۰۲۳ را شامل می‌شود با کاهش ۶ درصدی نسبت به میانگین میان مدت روبرو بوده است.

براساس آمار اداره کل هواشناسی ترکیه، در سال آبی گذشته کشور شاهد بارش‌ ۵۴۰.۴ میلی متری نزولات جوی بود این درحالی است که این میزان برای دوره ۱۹۹۱ تا ۲۰۲۰ میلادی ۵۷۳.۴ میلی متر ثبت شده بود.

منطقه جغرافیایی مرمره در شمالغرب ترکیه که استانبول نیز در آن دارد در سال آبی گذشته شاهد کاهش ۲۵ درصدی میزان بارش‌ها بوده است.

پخش کشاورزی با ۷۰ درصد بیشترین میزان مصرف آب را در ترکیه به خود اختصاص داده و بخش‌های صنعت با ۲۰ درصد و مصرف خانگی نیز با ۱۰ درصد در رده های بعدی قرار دارند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین