|
|
امروز: شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۳
کد خبر: ۳۷۴۵۴۶
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۹
وزیر امور خارجه پیشین ایران اضافه کرد: با استفاده از روندی که شاید اسرائیلی‌ها آن را خلق کردند و بعدا متخصصان روابط بین‌الملل به آن امنیتی‌سازی و تهدیدانگاری گفتند، پایه‌‌گذاران اسرائیل از هولوکاست که یک جنایت بزرگ در تاریخ بشریت بود، اما در اروپا اتفاق افتاده بود و مردم فلسطین در آن نقشی نداشتند، سوءاستفاده کردند؛ برای اینکه خود را مظلوم نشان دهند و ضایع کردن حق دیگران را توجیه کنند.

وزیر امور خارجه پیشین جمهوری اسلامی ایران با اشاره به عملیات «طوفان الاقصی» گفت: الان بزرگترین دستاوردی که اسرائیل می‌تواند در این قضیه داشته باشد و آبرویی ایجاد کند، وادار کردن آمریکا به درگیری بزرگتر در منطقه است تا شکست فراموش شود. موضع‌گیری مقام معظم رهبری در روز دوم با عنایت به این واقعیت بود که کسی برای اسرائیل چتر نجات نیندازد.

به گزارش جماران، محمدجواد ظریف روز پنجشنبه 4 آبان در نشست «بررسی تحولات فلسطین» که با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی و به همت موسسه تنظیم و نشر آثار امام در حسینیه جماران برگزار شد، گفت: اتفاق بسیار مهمی در فلسطین به وقوع پیوسته که از ابعاد مختلف قابل فهم است. قصد من پرداختن به بعد بین‌المللی ماجرا است. رژیم صهیونیستی از ابتدای تأسیس، مبنای خود را بر دو عامل و شعار قرار داده است: «شعار مظلومیت و شعار شکست‌ناپذیری».

وزیر امور خارجه پیشین ایران اضافه کرد: با استفاده از روندی که شاید اسرائیلی‌ها آن را خلق کردند و بعدا متخصصان روابط بین‌الملل به آن امنیتی‌سازی و تهدیدانگاری گفتند، پایه‌‌گذاران اسرائیل از هولوکاست که یک جنایت بزرگ در تاریخ بشریت بود، اما در اروپا اتفاق افتاده بود و مردم فلسطین در آن نقشی نداشتند، سوءاستفاده کردند؛ برای اینکه خود را مظلوم نشان دهند و ضایع کردن حق دیگران را توجیه کنند.

وی ادامه داد: «پیام مظلومیت»، مهم‌ترین پیامی بود که رژیم صهیونیستی قبل از تشکیل و بعد از تشکیل آن را به عنوان گزاره‌ای جهانی مطرح کرد. این روند با هولوکاست شروع شد، با تروریست خواندن اعراب ادامه پیدا کرد و بعد از شروع روند سازش در دهه 90 میلادی، با تهدیدسازی از ایران و ادعای پیگیری سلاح هسته‌ای توسط ایران، تداوم یافت.

ظریف افزود: «نیاز به دشمنی» از خصیصه‌های اسرائیل است. آن‌ها به دشمن نیاز داشتند تا وضعیت داخلی را سر و سامان دهند و هم مظلومیت و مقبولیت بین‌المللی برای خود ایجاد کند. این مظلوم‌نمایی در حدی بود که موضع اولیه دبیرکل سازمان ملل به هیچ وجه قابل پذیرش نبود و من در توییتی نوشتم که «شرم بر ملل متحد». موضع اولیه دبیرکل، که برگرفته از فضای مظلومیت دروغین رژیم صهیونیستی بود، اصلا برای شخصی که دبیر ملل متحد است و نماینده 195 کشور به حساب می‌آید، نه فقط رژیم صهیونیستی و طرفدارانش، به هیچ وجه پذیرفتنی نبود.

ظریف با بیان اینکه «دومین عاملی که همواره از سوی اسرائیل مورد استفاده قرار می‌گیرد، افسانه شکست‌ناپذیری رژیم صهیونیستی» است، اظهار کرد: اسرائیل همواره سعی کرده از عامل شکست‌ناپذیری نیز برای پیشبرد اهداف و ادامه حیات خود بهره گیرد. آن‌ها کوشیده‌اند این توهم را در دنیا ایجاد کنند که شکست ناپذیر هستند و هیچ امکانی برای مقاومت در برابر زورگویی‌های‌ اسرائیل و آمریکا وجود ندارد. حضرت امام سردمدار شکستن این توهم بود. فلسطین شکستن این توهم پوشالی را به امام مدیون است.

او ضمن اشاره به رویکردی که از ابتدا از سوی رژیم صهیونیستی مورد استفاده قرار می‌گرفت گفت: از زمان موسس رژیم صهیونیستی، آقای بن گوریون نظرش این بود که هیچ جنگی نباید درون مرزهای 1948 صورت بگیرد و جنگ‌ها باید در مرزهای 1967 یا فراتر از آن باشد تا ایده شکست ناپذیری اسرائیل تحت تأثیر قرار نگیرد. این واقعیت هم غیرقابل تردید است که مردم سرزمین‌های اشغالی با مردم کرانه باختری و نوار غزه خیلی فرق می‌کنند. این‌ها از زندگی خیلی راحتی در غرب به سرزمین‌های اشغالی آمده‌اند و بسیاری از ساکنان 1948 اگر احساس ناامنی کنند به کشورهای اصلی شان در اروپا و آمریکا بازمی‌گردند.

وزیر خارجه پیشین ایران تصریح کرد: اسرائیلی‌ها از یک گزاره کوچک «دیگر هرگز» برای جا انداختن این دو ایده استفاده می‌کنند. با تسلط آن‌ها بر صحنه رسانه‌ای دنیا مسأله‌ای که زیاد سعی می‌شود اتفاق بیفتد، طرح هر اتفاقی به عنوان نقطه شروع است. واقعه‌ای که در غزه اتفاق افتاد به عنوان یک اتفاق جدید و نقطه شروع جا زده می‌شود اما از نظر حقوق بین‌الملل تا زمانی که اشغالگری وجود دارد، امکان دفاع مشروع هم وجود دارد. اشغال برآمده از حمله مسلحانه است و بر اساس اصل 51 منشور ملل متحد تا زمان پایان حمله مسلحانه یا اقدام بایسته از سوی شورای امنیت برای پایان حمله مسلحانه، دفاع مشروع می‌تواند ادامه داشته باشد. آغاز کردن تاریخ از یک مبدأ غیرواقعی شیوه اسرائیل است. مبدأ تاریخ فلسطین از زمان اشغال فلسطین است. این اشغال حتی به باور کسانی که معتقد به راه‌حل دو دولتی هستند از سال 1967 ادامه دارد. آقای گوترش، به عنوان یک دیپلمات و سیاستمدار با سابقه تازه به این باور نرسیده است که اسرائیل اشغالگر است اما این اظهارات دیر مطرح شد

محمدجواد ظریف ادامه داد: در خصوص شکست ناپذیری اسرائیل ما به تاریخ نگاه نمی‌کنیم. همه تهاجمات اسرائیل درست است که در ابتدا موفق بوده اما در ادامه به شکست منجر شده است. حمله سال 1982 به لبنان در شرایطی اتفاق افتاد که آن‌ها تا بیروت را اشغال کردند، اما از دل این ماجرا مقاومت فلسطین و مقاومت لبنان ایجاد شد. آن‌ها مرحوم عرفات را از بیروت به تونس فرستادند و مجاهدان فلسطینی و فتح را اخراج کردند، اما آنچه اتفاق افتاد تشکیل یک مقاومت فلسطینی و یک مقاومت لبنانی بود.

وی یادآور شد: نگاه کوتاه مدت، شکست ناپذیری را برای اسرائیل قابل باور می‌سازد، اما اگر مبدأ تاریخ را از زمان آغاز اشغال بدانیم، اسرائیل چندین بار شکست خورد که از جمله آن‌ها خروج بدون قید و شرط از لبنان در سال 2000 بود. در دوره شارون که شاید بتوان او را تندروترین نخست‌وزیر اسرائیل دانست و به «قصاب صبرا و شتیلا» نیز معروف است، باز هم به صورت یکجانبه و بدون شرط در سال 2005 غزه را ترک کرد. آن‌ها تمامی شهرک‌های اشغالی را تخلیه کردند و از غزه خارج شدند.

ظریف با بیان اینکه هیچ مقاومت و هیچ اقدامی به اندازه اقدام اخیر، شکست‌ناپذیری اسرائیل را خدشه نکرد، تصریح کرد: تاکنون اقدامی به این وسعت در داخل سرزمین‌های 1948 اتفاق نیفتاده بود. این نشان دهنده آسیب پذیری جدی اسرائیل مسلح به سلاح هسته‌ای بود و ثابت کرد اسرائیل نتوانست از سرزمین اشغالی و ادعایی خود در برابر مقاومت ناشی از اشغال محافظت کند. کما اینکه آمریکا هم در سال 2001 نتوانست سرزمین خود را در برابر یک گروه مثل القاعده حذف کند. من در نیویورک در آن زمان، عدم امنیت را در چهره آمریکایی‌ها می‌دیدیم. سه واقعه جنگ ویتنام، سفارت آمریکا در ایران و 11 سپتامبر نماد شکست آمریکا بود.

او با اشاره به عملیات «طوفان الاقصی» اظهار داشت: در ذهنیت تاریخی رژیم صهیونیستی واقعه‌ای که در اکتبر اتفاق افتاد اصلا قابل فراموشی نیست. علت توحش بی‌سابقه اسرائیلی‌ها در غزه هم همین است. می‌خواهند تصور شکست‌ناپذیری را با کشتار بی‌سابقه احیاء کنند، اما به باور من هیچ اقدامی نمی‌تواند تصویر شکست ناپذیری اسرائیل را احیاء کند.

ظریف با بیان اینکه در مرز رفح تعداد بسیار کمی از مردم غزه برای پناهندگی رجوع کردند، گفت: اگر تعداد قابل توجهی به سوی گذرگاه رفح رفته بودند، اسرائیل می‌توانست این ادعا را مطرح کند که غزه را خالی از سکنه کردم. آن‌ها با بمباران وحشیانه هم نتوانستند به این هدف دست پیدا کنند. این یک واقعیت است که مردم پس از هفتاد سال زندگی در زندان، برایشان مرگ یا تدریجی است یا فوری؛ تحمل پناهندگی مجدد را ندارند؛ برای همین کسی حاضر نیست به مصر، سوریه یا اردن برود. آقای بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا به منطقه رفته بود تا شرایط را برای پذیرش مردم غزه آماده کند، اما نه مردم و نه کشورها این را نپذیرفتند.

وی با تأکید بر اینکه تصویر شکست ناپذیری با کشتار و حمله زمینی قابل بازسازی نیست، اظهار کرد: با حمله زمینی، اسرائیل وارد تله‌ای شده که فرار از آن اصلا ساده نیست. حضور اشغالگر خارجی در سرزمین مردمی دیگر موجب مقاومت می‌شود. درست است که از دهه 90 میلادی به بعد سازمان ملل متحد موضعی که همیشه داشت کنار گذاشت، اما این سازمان همواره مقاومت در برابر اشغال خارجی و هجوم بیگانه را مشروع می‌دانست.

ظریف تصریح کرد: الان این گرفتاری برای اسرائیل پیدا شده و آن‌ها به دنبال راه فرار هستند. غرب هم با یک مشکل حیثیتی مواجه هستند. وسعت کشتار فلسطینی‌ها هم در غرب فشاری را ایجاد کرده که توقعش را نداشتند. دستگاه تبلیغاتی رژیم صهیونیستی تلاش کرد تصویر متفاوتی را به جهان مخابره کند و برای مثال بگوید بیمارستان با راکت جهاد اسلامی یا حماس هدف قرار گرفته شده، اما آن میزان تخریب نمی‌تواند کار راکت باشد و حتما کار اسرائیلی‌هاست. «الجزیره» هم انصافا به خوبی مسأله را پوشش می‌داد و اجازه نداد تا دستگاه تبلیغاتی اسرائیل واقعیتی دروغین را جا بندازد. الان تلاش اسرائیل برای گسترده تر کردن جنگ به منظور کسب امتیاز است. کشیدن پای آمریکا به جنگ و وارد کردن آمریکا به جنگ با ایران که همواره آرزوی اسرائیل بود. پس از جنگ عراق و کویت، اسرائیل هیچ آرزویی بالاتر از حمله آمریکا به ایران نداشت.

وزیر خارجه پیشین ایران ضمن اشاره به حمله آمریکا به عراق در سال 2003 گفت: شارون در سال 2002 به آمریکا رفت و گفت هدف درست حمله تهران است و بغداد آدرس غلط است. آمریکا به این دلیل حمله نکرد که می‌دانست مردم ایران مقاومت خواهند کرد و در برابر آن‌ها خواهند ایستاد. این بزرگترین عامل بازدارندگی ما است. در آن زمان عراق توان نظامی بالاتری از ایران داشت، اما ایران با حضور آقای خاتمی تصویر یک بازیگر معقول و خواهان گفت‌وگوی تمدن‌ها را به نمایش گذاشته بود و عراق کشوری بود که به شدت دچار امنیتی سازی شده بود. از طرف دیگر مردم عراق از صدام حمایت نمی‌کردند.

وی یادآور شد: در تحلیل‌هایی که در آن زمان مطرح شد، این نکته حائز اهمیت بود که لابی اعراب و لابی اسرائیل و لابی منافقین که با اطلاعات اسرائیل و پول اعراب کار می‌کرد تلاش زیادی کردند که حمله علیه ایران انجام شود. همان زمان دروغ هسته‌ای را افشا کردند؛ آن هم در حالی که ما حتی یک سانترفیوژ هم در نطنز نداشتیم. اعراب اصلا مایل نبودند صدام سقوط کند. از سال 2003 که صدام سقوط کرد تا سال 2016 برای 13 سال دولت عربستان سعودی سفیر به عراق نفرستاد. از این 13 سال، 8 سال تلاش سعودی‌ها تلاش کردند تا حکومت عراق ساقط شود. آمریکا به عراق حمله کرد چرا که می‌‌دانست پیروزی بر عراق راحت بود زیرا عراق منزوی بود و مردم عراق هم از حکومتشان حمایت نمی‌کردند.

ظریف در پایان گفت: الان بزرگترین دستاوردی که اسرائیل می‌تواند در این قضیه داشته باشد و آبرویی ایجاد کند، وادار کردن آمریکا به درگیری بزرگتر در منطقه است تا شکست فراموش شود. موضع‌گیری مقام معظم رهبری در روز دوم با عنایت به این واقعیت بود که کسی برای اسرائیل چتر نجات نیندازد. مردم فلسطین مقاومت کردند و جمهوری اسلامی هم همواره از این مقاومت حمایت کرده، اما شکست خوردن این دوگانه رژیم صهیونیستی یعنی مظلومیت و شکست ناپذیری واقعیتی است که نباید اجازه دهیم با تحریف رسانه‌ها تحت تأثیر قرار گیرد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین