|
|
امروز: يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۱۳
کد خبر: ۳۷۱۲۸۸
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۰
«جیحون بایراموف» وزیر خارجه جمهوری‌ آذربایجان امروز (جمعه) و در دیدار با سفرای کشورهای خارجی مقیم باکو مدعی شد: «ارمنستان خندق‌های جدید حفر می‌کند، استحکامات دفاعی تشکیل می‌دهد و پرسنل و تجهیزات را برای ماجراجویی نظامی بعدی خود جمع‌آوری می‌کند».

وزیر خارجه جمهوری آذربایجان، ارمنستان را به نقض توافق‌های پیشین متهم کرد و مدعی شد ایروان در پی ماجراجویی در منطقه است.

به گزارش ایسنا، در حالی که طی هفته اخیر تصاویر و ویدئوهای زیادی از انتقال تجهیزات نظامی جمهوری آذربایجان به مناطق مرزی با ارمنستان در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شود، وزیر خارجه جمهوری آذربایجان ادعا کرد ارمنستان برای «ماجراجویی بعدی» در منطقه آماده می‌شود.

«جیحون بایراموف» وزیر خارجه جمهوری‌ آذربایجان امروز (جمعه) و در دیدار با سفرای کشورهای خارجی مقیم باکو مدعی شد: «ارمنستان خندق‌های جدید حفر می‌کند، استحکامات دفاعی تشکیل می‌دهد و پرسنل و تجهیزات را برای ماجراجویی نظامی بعدی خود جمع‌آوری می‌کند».

«نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان اما روز پنج‌شنبه و در جلسه کابینه این کشور، گفت: «آذربایجان روزها در خط تماس قره‌باغ و مرز ارمنستان و آذربایجان نیروهایش را تقویت کرده است. سیاست دست‌اندازی آذربایجان به خاک ارمنستان ادامه دارد».

پاشینیان همچنین درباره توافقات پیشین گفت: «من بر وفاداری ارمنستان به توافق‌های منعقد شده در ۱۴ دسامبر ۲۰۲۱ در بروکسل، ۶ اکتبر ۲۰۲۲ در پراگ و در ماه مه ۲۰۲۳ در بروکسل و همچنین به بیانیه سه‌جانبه امضا شده توسط رئیس‌جمهوری روسیه، رئیس‌جمهوری آذربایجان و نخست‌وزیر ارمنستان در ۹ نوامبر ۲۰۲۰ تاکید می‌کنم».

با این حال، وزیر خارجه جمهوری آذربایجان امروز گفت: «ارمنستان در حال خروج از تمامی توافق‌های از پیش حاصل شده است و هدف ارمنستان حفظ تجزیه‌طلبی در اراضی جمهوری‌ آذربایجان است».

بایراموف همچنین گفت: «ضروری است تا تدابیر مناسبی برای جلوگیری از وقوع رفتارهای غیرمسئولانه از سوی ارمنستان اتخاذ شود».
باکو: ارمنستان برای ماجراجویی نظامی آماده می‌شود
سخنرانی بایراموف در جمع سفرای کشورهای خارجی

پاشینیان هم با اشاره به «بحران انسانی» در قره‌باغ در پی مسدودسازی کریدور «لاچین» که منطقه ارمنی‌نشین قره‌باغ را به خاک ارمنستان متصل می‌کند، گفته بود: «بدیهی است که آذربایجان با این اقدامات، قصد خود را برای انجام یک تحریک نظامی جدید علیه قره‌باغ و ارمنستان نشان می‌دهد».

ارمنستان با جمهوری آذربایجان که مورد حمایت ترکیه به‌عنوان یکی از اعضای ناتو است، از زمان سقوط اتحاد شوروی چندین جنگ را بر سر قره‌باغ داشته‌اند که جدیدترین مورد آن در سال ۲۰۲۰ اتفاق افتاد. این جنگ با یک آتش‌بس سه‌جانبه که با واسطه‌گری روسیه حاصل شد، پایان یافت اما همچنان درگیری‌های پراکنده بین دو کشور ادامه یافته است.

کریدور «زنگزور» نیز به یکی از موارد تنش تبدیل شده است. وزیر خارجه جمهوری آذربایجان می‌گوید اگر ارمنستان با گشایش این کریدور مخالفت کند باکو «طرح جایگزینی» دارد که آن را به اجرا خواهد گذاشت.

ادعاهای مقامات جمهوری آذربایجان و ترکیه درباره کریدور زنگزور پس از توافق آتش‌بس سه‌جانبه سران باکو، ایروان و مسکو مطرح شده اما مسئولان ارمنستانی بارها این ادعاها را رد کرده‌اند.

ایجاد این گذرگاه باعث قطع دائم مرزهای ایران و ارمنستان می‌شود و به باکو دسترسی بلامانع به جمهوری خودمختار نخجوان را خواهد داد.

پاشینیان اما بارها تاکید کرده است: هیچ کریدوری نمی‌تواند در خاک جمهوری ارمنستان فعالیت کند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین