|
|
امروز: پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۶
کد خبر: ۳۷۰۳۱۶
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۲
«چیانی»، جزئیاتی درباره برنامه انتقال قدرت ارائه نکرده و تنها گفته که درباره اصول این حرکت طی ۳۰ روز در گفت‌وگویی که به میزبانی شورای نظامی حاکم برگزار می‌شود، تصمیم‌گیری خواهد شد.


«عبدالرحمن چیانی»، فرمانده کودتای نیجر پس از دیدار با هیئتی از سران کشور‌های غرب آفریقا، انتقال ۳ ساله به حکومت غیرنظامی را پیشنهاد کرده و هشدار داده است که هرگونه حمله به این کشور برای دست عاملان آن تبعات سنگین خواهد داشت.

«چیانی»، جزئیاتی درباره برنامه انتقال قدرت ارائه نکرده و تنها گفته که درباره اصول این حرکت طی ۳۰ روز در گفت‌وگویی که به میزبانی شورای نظامی حاکم برگزار می‌شود، تصمیم‌گیری خواهد شد.

این نظامی نیجر پس از اولین دیدار خود با نمایندگان جامعه اقتصادی کشور‌های غرب آفریقا(ECOWAS) در پایتخت نیجر، گفت: شورای ملی حفاظت از میهن و مردم نیجر خواهان جنگ نیستند و همچنان آماده گفت‎وگو هستند.

به گفته وی، اگر قرار باشد حمله‌ای علیه ما انجام شود، این موضوع تبعاتی برای مهاجمان خواهد داشت.

ECOWAS پس از کودتای ۲۶ جولای(چهارم مرداد) تحریم‌هایی شدید را علیه نیجر اعمال کرده و دستور استقرار نیروی آماده به کار را برای آنچه «بازگرداندن قانون اساسی در این کشور» خوانده شده، صادر کرده است.

این ائتلاف روز جمعه اعلام کرد که برای مداخله نظامی احتمالی در تاریخی مشخص و تعیین شده موافقت شده است و ۱۱ کشور از ۱۵ کشور عضو موافقت کرده‌اند که از نیرو‌های خود برای این عملیات استفاده کنند.

کودتاگران در نیجر می‎گویند که ECOWAS با ایجاد ارتش اشغالگر با همکاری ارتش خارجی برای حمله به نیجر آماده می‌شود.

مقام‎های نظامی در این کشور همچنین آنچه تحریم‌های «غیرقانونی» و «غیرانسانی» اعمال‌شده از سوی بلوک منطقه‌ای خوانده شده را محکوم کردند.

پیشتر رسانه‌های محلی گزارش دادند که یک هیئت ECOWAS وارد پایتخت نیجر شده و با «محمد بازوم»، رئیس جمهور مخلوع دیدار کرده تا شرایط بازداشت وی را ارزیابی کند.

رویترز گزارش داد که این هیئت همچنین با «چیانی»، فرمانده کودتای نیجر گفت‌وگو کرده است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین