|
|
امروز: جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۱
کد خبر: ۳۶۹۴۷۵
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۸
بازرس ويژه وزارت دادگستری آمريکا در اين پرونده دونالد ترامپ را به ارتکاب چند جرم از جمله توطئه براساس اطلاعات دروغ و تحريک به زير پا گذاشتن نتايج انتخابات که به هجوم گروهی از هواداران ترامپ به ساختمان کنگره منجر شد متهم کرده است.

جلسه تفهیم اتهام دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، در ارتباط با «توطئه برای تغییر نتیجه انتخابات» ۲۰۲۰ روز پنجشنبه ۱۲ مرداد در دادگاهی در واشنگتن برگزار شد. ترامپ در این جلسه کلیه اتهامات مطرح شده علیه خود را رد و اعلام بی‌گناهی کرد.

جلسه تفهيم اتهام ترامپ ساعت چهار بعد ازظهر به وقت محلی در یکی از شعبه‌های دادگاه شهر واشینگتن برگزار شد که با ساختمان کنگره حدود يک کيلومتر فاصله دارد.

در همین حال، شماری از هواداران رئیس جمهور سابق آمریکا در بیرون دادگاه تجمع کرده بودند.

جلسه بعدی استماع برای دونالد ترامپ با حضور وکلا و دادستان‌ها، ۲۵ روز دیگر خواهد بود.

دونالد ترامپ پس از حضور در جلسه گفت که این یک روز «بسیار غم‌انگیز» برای آمریکا بود.

رئیس جمهور سابق آمریکا بعد از دادگاه و پیش از سوار شدن به هواپیمای خود برای بازگشت به نیوجرسی گفت: این آزار و اذیت و تحت تعقیب قرار دادن« یک رقیب سیاسی است. هرگز قرار نبود این اتفاق در آمریکا بیفتد.»

بازرس ويژه وزارت دادگستری آمريکا در اين پرونده دونالد ترامپ را به ارتکاب چند جرم از جمله توطئه براساس اطلاعات دروغ و تحريک به زير پا گذاشتن نتايج انتخابات که به هجوم گروهی از هواداران ترامپ به ساختمان کنگره منجر شد متهم کرده است.

جک اسميت، بازرس ويژه وزارت دادگستری آمریکا، در متن كيفرخواست ۴۵ صفحه‌ای که روز سه شنبه منتشر شد دونالد ترامپ و مشاوران او را به انتشار ادعاهای دروغ در مورد تقلب در انتخابات، اعمال فشار به مقامات فدرال و ایالتی برای تغییر نتايج شمارش آراء و تلاش برای خلق رای دهندگان جعلی با هدف ربودن بخشی از آرای جو بايدن به نفع خود متهم کرده است.

در اين کیفرخواست جدید ترامپ به چهار مورد اتهام از جمله توطئه برای فریب ملت، تلاش برای ممانعت از اقدام کنگره در تایید پیروزی جو بایدن و سلب حقوق رای‌دهندگان متهم شده است.

دونالد ترامپ، نامزد پیشتاز حزب جمهوریخواه برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ در این کیفرخواست متهم شده است که به همراه شش نفر دیگر برای تغییر نتایج انتخابات توطئه کرده است. نام آن شش نفر دیگر هنوز اعلام نشده است.

ترامپ در چندين پيام در شبکه اجتماعی خود ادعا کرد که هدف اين کيفرخواست جديد هم مثل اتهامات قبلی ضربه زدن به کارزار انتخاباتی و نامزدی او برای مقام ریاست جمهوری است. کارزار تبلیغاتی او نيز در بيانيه‌ای دولت جو بايدن را به «رژیم‌های فاشیستی» تشبيه کرد.

اين سومين کيفرخواستی است که طی سه ماهه گذشته عليه دونالد ترامپ صادر می‌شود.

او در دو پرونده ديگر، يکی مربوط به نگهداری غيرمسئولانه و تحويل ندادن اسناد محرمانه دولتی و دیگری در مورد پرداخت حق السکوت به يک بازيگر سابق پورن از صندوق مالی کارزار انتخاباتی خود در سال ۲۰۱۶ هيچ يک از اتهامات را نپذيرفته است.

ترامپ ممکن است به زودی در ايالت جورجيا نيز به اتهام توطئه برای تغییر دادن نتايج آراء انتخابات ریاست جمهوری در اين ايالت با اعلام جرم دیگری مواجه شود. دادستان کل ايالت جورجيا چند روز پيش گفت حدود دو هفته ديگر کيفرخواست عليه ترامپ را به مراجع قضایی تسليم خواهد کرد.

بسياری از سياستمداران برجسته اين حزب، از جمله رقبای آقای ترامپ برای تعيين نامزد مقام رياست جمهوری، از او حمايت کرده و يا حاضر نشدند از او انتقاد کنند.

پليس شهر واشنگتن و سرويس مخفی که مسئول حفاظت از روسای جمهور فعلی و پيشين آمريكا است اعلام کردند که همزمان با برگزاری جلسه دادگاه اقدامات امنیتی را تشديد خواهند کرد.

صبح روز پنجشنبه پليس در خيابان‌ها و پياده روهای اطراف ساختمان دادگاه موانع و حصارهای فلزی مستقر کرد. تا حوالی ظهر به وقت محلی به غير از کارکنان رسانه‌ها کسی در اطراف دادگاه اجتماع نکرده بود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین