|
|
امروز: يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۵
کد خبر: ۳۶۸۲۹۷
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۷
طبق تصاویر منتشرشده در رسانه‌ها، طی این عملیات اسناد متعلق به سازمان فتح‌الله گولن، نرم‌افزارهای دیجیتال، ۱۴هزار دلار آمریکا، ۵۶۰کرون استونی و دو پاسپورت جعلی کشف و ضبط شده است.

فارس: نیروهای امنیتی ترکیه شب گذشته (پنجشنبه، سیزدهم جولای) با انجام عملیات ویژه‌ای، اعضای خانواده «فتح الله گولن»، معارض دولت این کشور را در «خانه‌ای مخفی» واقع در منطقه «سنجاق تپه» استانبول دستگیر کردند.

پایگاه خبری «روسیا الیوم» به نقل از شبکه «سی‌ان‌ان ترک» گزارش داد: برادرزاده فتح الله گولن، همسر، پدر و مادرش در عملیاتی که توسط اطلاعات نظامی و پلیس استانبول در خانه‌ای متعلق به سازمان او در سنجاق تپه استانبول انجام شد، دستگیر شدند.

این شبکه در گزارشی اعلام کرد: «در بیانیه آمده سازمان اطلاعات نظامی ترکیه آمده است که طی تحقیقات انجام شده توسط دادستانی عمومی استانبول، وزارت اطلاعات مرکزی و شعبه جرایم سازمان یافته پلیس استانبول، بعد از نظارت و پیگیری و در عملیات ویژه‌ای علیه سازمان تروریستی فتح الله گولن، سلمان گولن، نور گولن، بکیر اوزترک و مینا اوزترک در خانه سازمانی او پیدا و دستگیر شدند».

طبق تصاویر منتشرشده در رسانه‌ها، طی این عملیات اسناد متعلق به سازمان فتح‌الله گولن، نرم‌افزارهای دیجیتال، ۱۴هزار دلار آمریکا، ۵۶۰کرون استونی و دو پاسپورت جعلی کشف و ضبط شده است.

محمد فتح الله گولن، سخنران، نویسنده و مدرس علوم اخلاقی و الهیات اهل ترکیه است؛ او که حمایت از کودتای نافرجام جولای ۲۰۱۶ در کشورش علیه «رجب طیب اردوغان» متهم است، هم‌اکنون در پنسیلوانیای آمریکا زندگی می‌کند و واشنگتن بارها مخالفتش را با تحویل فتح الله گولن به دولت آنکارا اعلام کرده است.

روابط سیاسی اردوغان و گولن در دهه‌های گذشته خوب بوده تا زمانی که جنبش گولن افراد زیادی را جذب و مشغول فعالیت‌هایی همچون تاسیس مدارس، دانشگاه‌ها، موسسات حرفه‌ای و حتی ایستگاه‌های رادیویی و تلویزیونی در ترکیه و جهان شد. اردوغان کودتا علیه دولتش در جولای ۲۰۱۶ را به دست نیروهای طرفدار گولن می‌داند؛ به همین خاطر وزرات امور خارجه ترکیه سابقاً اعلام کرده بود که عدم تحویل او به آنکارا نشانه دشمنی واشنگتن است.

پایگاه خبری «عربی ۲۱» در گزارشی تحلیلی از دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه در ماه می و احتمال اعلام حمایت فتح‌الله گولن از ائتلاف مخالفان اردوغان نوشته بود: اردوغان در مبارزات انتخاباتی خود به موضوع افشای دیدار «کمال قلیچداراوغلو»، نامزد مخالفات با سازمان فتح الله گولن که متهم به حمایت از کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ در ترکیه است، اشاره کرد. اطلاعات او حاکی از آن است که قلیچداراوغلو در سفر ماه‌ها پیش به آمریکا با اعضای سازمان گولن دیدار کرده است.

منابع خبری دیگر در گزارش‌ها و رصدهای تحلیلی خود ارزیابی کرده بودند که فتح‌الله گولن، یکی از کارت‌های بازی آمریکا در انتخابات ترکیه است؛ به این معنا که واشنگتن هر گاه لازم ببیند، او را تشویق خواهد کرد تا از قلیچداراوغلو نماینده ائتلاف مخالفان [متشکل ازشش حزب ترکیه‌ای] در برابر اردوغان حمایت کند. اتفاقی که نیفتاد و باعث شد تا اردوغان برای پنج سال دیگر به عنوان رئیس‌جمهور ترکیه در قدرت بماند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین