|
|
امروز: جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳ - ۰۵:۲۹
کد خبر: ۳۶۷۸۶۶
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۹
دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی حوزه علمیه، دومین راه حل اولویت‌های تمدنی دوازده‌گانه را ساخت خانه‌های حیاط دار جایگزین خانه‌های آپارتمانی برشمرد و تصریح داشت: مدیریت بازی کودکان، احیای پدیده تفریح خانگی، ترویج اقتصاد مقاومتی و کاهش تولید زباله از جمله فواید زندگی در خانه‌های حیاط دار است که هر کدام نیاز به شرح دارد.

فارس: دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی حوزه علمیه گفت: بسته اولویت‌های تمدنی ۱۲ گانه که یک نمونه از راه‌حل‌های فقهی مطرح در حوزه علمیه است، تدوین شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی کشوری، دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی در نشست تخصصی تبیین اولویت‌های تمدنی دوازده‌گانه که با حضور جمعی از طلبه‌های حوزه علمیه و فعالان فرهنگی در سالن جلسات اداره کل سازمان تبلیغات اسلامی استان سمنان برگزار شد، پرسید: آیا می‌توانیم آرمان‌های انقلاب اسلامی و رفاه جامعه اسلامی را با اوضاع کارشناسی موجود حفظ کنیم یا اینکه نیاز به کارشناسی جدیدی داریم؟

وی با بیان اینکه برای شرح سؤال فوق باید سه سؤال دیگر طرح شود، افزود: آیا حوزه علمیه فعلی برای حل مشکلات کشور راه‌حلی دارد، آیا مبانی حوزه علمیه اجازه ورود به ارتقای تفقه می‌دهد، فواید ثلاثه پردازش اولویت‌های تمدنی ۱۲ گانه چیست؟

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی تغییر نظام کارشناسی جدید را ضروری دانست و تصریح کرد: یکسان انگاری بین کارشناسی توسعه غربی و کارشناسی پیشرفت اسلامی وجود دارد و همه تصور می‌کنند با این فرمان می‌شود کشور را اداره و مشکلات آن را حل کرد اما باید این سؤال را زنده نگه داشت تا در یک برنامه میان‌مدت بتوانیم کارشناسی الگوی پیشرفت اسلامی را جایگزین کارشناسی توسعه غربی کنیم.

کشوری با اشاره به شرح سؤال آیا حوزه علمیه فعلی برای حل مشکلات کشور راه‌حلی دارد، گفت: اگر پاسخ منفی باشد تمام امیدها برای دستگاه کارشناسی جدید کور خواهد شد و از بین خواهد رفت، چراکه ایجاد یک دستگاه کارشناسی جدید کار حوزه علمیه هست نه دانشگاه امام صادق و مکان‌های دیگر، بنابراین پاسخ مثبت به این سؤال می‌توان مسائل را حل و امید را در بین جامعه تزریق کرد.

وی با بیان اینکه عده‌ای در حوزه علمیه معتقدند که فقه نباید در این مسائل دخالت کند، خاطرنشان کرد: اینکه بگوییم اسلام اقتصاد نداشته و راه‌حلی برای مسائل جامعه ندارد این خیانت به اسلام است، چراکه اعتقاد افراد در حوزه علمیه به حکومت عقلایی و امتداد به آن یعنی پای نظام کارشناسی شکست‌خورده فعلی را امضا کرده‌اند.

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی حوزه علمیه با اشاره به اینکه اگر حوزه علمیه در حل مسائل کشور ورود پیدا نکند و برای آن راه حل ارائه ندهد تئوری‌های توسعه غربی به انضمام بسم‌الله الرحمن الرحیم اجرا خواهد شد و این چالش‌ها ادامه پیدا می‌کند، تصریح کرد: نخبگان فرهنگی و رسانه‌ای باید با برجسته کردن بعضی از تئوری‌ها یکه‌تازی جریان غرب‌گرا در کشور را مهار کنند.

کشوری با بیان اینکه مدیران فرهنگی قدرت برجسته‌سازی اتفاقات خوب را ندارند، گفت: مقصر اصلی مشکلات فعلی کشور را حوزه علمیه می‌دانم نه حکومت چراکه حوزه راه‌حلی برای حل مشکلات کشور به دولت ارائه نداده و حکومت در نبود راه‌حل‌های اسلامی به راه‌ها و روش‌های غربی استناد کرده است.

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی حوزه علمیه افزود: بعضی افراد در حوزه علمیه می‌گویند اسلام حکومت دارد، اما قدمی برای انجام کار برنمی‌دارند که این بی‌فایده است اگر اسلام حکومت دارد یعنی بگویید معماری در اسلام چگونه است؟ یعنی مدیریت آب را بر عهده بگیرید، یعنی بخش سلامت را متکفل شوید، یعنی اصلاح نظام آموزش و پرورش، یعنی راه حل برای تورم داشته باشید و اگر قرار است اجمالی بگویی که اسلام حکومت دارد ولی این راه‌حل‌ها را ندهید این نقض قرض است معلوم می‌شود شعار سر داده‌اید.

وی بسته اولویت‌های تمدنی ۱۲ گانه را یک نمونه از راه‌حل‌های فقهی برای حل مشکلات کشور دانست و افزود: نخستین راه حل برای حل مسائل کشور در حوزه مدیریت شهری است چراکه شهرداری‌ها در همه شهرهای ایران ذیل نظریه آمریکایی نو شهر گرایی شکل گرفته است.

کشوری با اشاره به اینکه نوشهر گرایی شهر را به قسمت‌های بزرگ تقسیم می‌کند و اگر بزرگ شود خدمات به شهروندان حداقلی می‌شود، عنوان داشت: پیشنهاد الگوی پیشرفت مدیریت شهر محله محوراست مثلاً شاهرود در آینده تابع جمعیتش به محله تقسیم شود چراکه اگر به قسمت‌های کوچک‌تری تقسیم شود میزان سیدگی به مردم بیشتر می‌شود.

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی حوزه علمیه با بیان این پیشنهاد که یک نقشه شهری جدید بدون تغییر قانون‌ها برای شاهرود آینده ترسیم کرده و با مفهوم مسجد شهر را اداره کنید، خاطرنشان کرد: وقتی محله ساختید مرکز مدیریتان می‌شود مسجد، در هر مسجد باید ۲۰ روحانی مستقر حضور داشته باشند تا به اعضای محله خدمات ارائه دهد.

وی ادله فقهی این طرح را برگرفته از عنوان مسجدالقبیله دانست و بیان کرد: در روایات ما مسجد به چهار کلمه اضافه شده از جمله مسجدالقبیله (یعنی مسجد ارائه خدمات به یک خانواده بزرگ و مشکلات آن)، مسجدالسوق (مسجد احیای روزی حلال)، مسجد الااعظم (مسجد سیاست‌گذاری هفتگی برای یک شهر)، مسجد الاربعه (مسجد سیاست‌گذاری برای یک جامعه مثل مسجدالنبی، مسجدالحرام و مسجد کوفه).

کشوری با اشاره به اینکه تمدن اسلامی از تغییر تقسیمات شهری آغاز می‌شود، افزود: ما موظفیم مفاهیمی به اسم خانواده و محله را در راستای احیای ارتباط با مردم احیا کنیم.

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی حوزه علمیه، دومین راه حل اولویت‌های تمدنی دوازده‌گانه را ساخت خانه‌های حیاط دار جایگزین خانه‌های آپارتمانی برشمرد و تصریح داشت: مدیریت بازی کودکان، احیای پدیده تفریح خانگی، ترویج اقتصاد مقاومتی و کاهش تولید زباله از جمله فواید زندگی در خانه‌های حیاط دار است که هر کدام نیاز به شرح دارد.

وی واگذاری میلیون قطعه زمین رایگان توسط دولت به مستاجرین را پیشنهاد حوزه علمیه به دولت خواند و گفت: اگر این پیشنهاد اجرایی شود ظرف 2 سال آینده تعداد مستاجران از ۳۵ به 10 درصد کاهش پیدا خواهد کرد و بدون شک ارتباط با مردم، امیدآفرینی، حل مشکلات و رفع شکاف ایجاد شده بین حاکمیت و مردم ‌ترمیم خواهد شد.

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی حوزه علمیه سومین اولویت تمدنی الگوی پیشرفت اسلامی را پیشگیری از بیماری و جلوگیری از ساخت بیمارستان و دارو خواند و عنوان کرد: متأسفانه سواد پیشگیری از بیماری در وزارت بهداشت وجود ندارد، وظیفه حوزه علمیه است که آن را احیا کند و این با احداث بیمارستان‌ها و نام‌گذاری آن‌ها به نام اهل‌بیت (ع) قابل‌حل نیست، اگر وزارت بهداشت فقر دانشی و تخصصی پیدا کرد ما در حوزه علمیه متکفل آن می‌شویم و روایات سلامت را تبلیغ می‌کنیم.

کشوری با اشاره به اینکه برای پیشگیری از بیماری با استنباط مدرسه الگوی پیشرفت اسلامی ۲۵ کار می‌توان انجام داد که اولین آن تغییر تعریف دوا در ذهن‌ها است، گفت: چهارمین اولویت تمدنی، تغییر کتب درسی جایگزین تدریس طبقه‌بندی بیکنی از علم است.

وی تبدیل کتاب اطلاعات لانه جاسوسی و دشمن‌شناسی به کتب درسی را مهم برشمرد و افزود: بدون شک تدوین کتب درسی جدید در آموزش و پرورش با کمک خانواده‌ها اتفاق خواهد افتاد.

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی حوزه علمیه با عنوان چهارمین راه حل که تجارت عمومی یا تجارت اغنیا؟ کدام مطلوب‌تر است، اظهار کرد: توزیع کالا در شهر را اگر 10 نفر بر عهده دارند نشان از عقب‌افتادگی آن شهر دارد چراکه توزیع سود فراوانی دارد و ما می‌گوییم همه تجارت کنند تا سود ناشی از توزیع در جیب همه برود، اما اگر قرار باشد اغنیا فقط تجارت کنند یعنی سود شهر فقط در جیب یک سرمایه‌دار می‌رود و ما مجبوریم برای کمک به مردم در مشکلاتشان کیسه گدایی دست بگیریم.

کشوری ساخت بازار موقت را که ایده آن برگرفته از زمان حکومت امیرالمؤمنین علی (ع) است را پنجمین راه حل الگوی پیشرفت اسلامی دانست و تصریح کرد: ویژگی‌های این بازار این است که جای آن ثابت است، مسجد مرکز آن است، قاضی سیار دارد و در اختیار افراد مستضعف به صورت رایگان قرار می‌گرفت.

وی افزود: تجارت‌های خرد پیشنهاد حوزه علمیه برای محرومیت‌زدایی است و با تکنولوژی ساخت بازارهای موقت می‌توانید محرومیت‌زدایی کنید.

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی حوزه علمیه ششمین اولویت تمدنی پیشرفت را تولید روایت عبرت آفرین از میراث فرهنگی برشمرد و عنوان کرد: تکنولوژی ایجاد عبرت، روایت گذشته است که یکی از کارهای انبیا  ایجاد عبرت در مردم بود.

کشوری با بیان اینکه قرآن کریم کتاب روایت از گذشتگان است، گفت: متأسفانه روایت میراث فرهنگی ایران را سازمان یونسکو انجام بر عهده دارد و آن‌ها با روایت‌های اشتباهی از گذشته مردم را گمراه کرده‌اند.

وی ۶ راه حل باقی مانده را به صورت کلی اشاره کرد و افزود: محرومیت‌زدایی بر اساس نظریه تعرف، سیاست خارجی به محوریت کشورهای جغرافیایی ظهور، توزیع بودجه به محوریت تقویت خانواده‌ها، حفظ امنیت کشور بر مبنای خود کنترلی، پیشنهاد روش‌های جدید برای حفظ و نگهبانی از نظام و تصویب قانون در همه موارد از دیگر اولویت‌های تمدنی ۱۲ گانه الگوی پیشرفت اسلامی در حوزه علمیه به حساب می‌آیند.

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی حوزه علمیه با اشاره به اینکه روش‌ها باید برای نگهبانی از نظام به‌روزرسانی شود و سه روش در این راستا در حال حاضر بیشتر نداریم، ابراز داشت: احراز صلاحیت مسؤولان توسط شورای نگهبان، تطبیق قوانین مصوب مجلس با شرع، تکنولوژی راهپیمایی‌ها و تکنولوژی جهاد تبیین از جمله روش‌های پیشنهادی حوزه علمیه برای نگهبانی از نظام است.

وی مهم‌ترین نکته قبل از ظهور حضرت مهدی (عج) را امیدوار نگه‌داشتن مردم دانست و گفت: این ۱۲ اولویت تمدنی در مقایسه با ۱۷ آرمان سند توسعه پایدار ۲۰۳۰ است که سند غربی‌ها برای ایجاد نظم جدید و نظم مدنظر یهودی‌ها است اما اگر به این ۱۲ اولویت تمدنی پرداخته شود نظم مدنظر حوزه علمیه یک تصویر اجمالی پیدا می‌کند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین