|
|
امروز: يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۲
کد خبر: ۳۶۳۹۸۶
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۵
با وجود انتشار خبر اولیه توسط یکی از نماینده‌های مجلس و نماینده دولت، دریافت خودور شاسی‌بلند توسط تعدادی از نمایندگان در عوض انصراف از رأی مثبت به استیضاح سیدرضا فاطمی امین حالا به قدر کافی بر سر زبان‌ها افتاده‌است اما هنوز نه خبری از اسامی این نماینده‌ها مطرح شده و نه اراده‌ای از سوی هیات رییسه مجلس برای رسیدگی به ماجرا دیده می‌شود.

روزنامه اینترنتی فراز: استیضاح وزیر صمت در مجلس، نطقه پایان کار وزیر بود و سرآغاز ماجرایی پیچیده برای مجلس و نمایندگانش؛ ماجرای دریافت شاسی‌بلندها توسط حدود یک سوم از نمایندگان، از روزهای پیش از استیضاح، به خبر داغ رسانه‌ها تبدیل شد. احتمال صحت این خبر با انتشار لیستی بدون نام از نماینده‌های دریافت‌کننده و سپس با تایید بازرس ویژه رییس جمهوری، قوت گرفت. ماجرا اما به همین‌جا ختم نمی‌شود.

 با وجود انتشار خبر اولیه توسط یکی از نماینده‌های مجلس و نماینده دولت، دریافت خودور شاسی‌بلند توسط تعدادی از نمایندگان در عوض انصراف از رأی مثبت به استیضاح سیدرضا فاطمی امین حالا به قدر کافی بر سر زبان‌ها افتاده‌است اما هنوز نه خبری از اسامی این نماینده‌ها مطرح شده و نه اراده‌ای از سوی هیات رییسه مجلس برای رسیدگی به ماجرا دیده می‌شود.

 در این باره با سیدجواد حسینی‌کیا، نماینده شهرستان سنقر و سید سلمان ذاکر، نماینده ارومیه در مجلس گفت‌وگو کرده ایم.

 سیدجواد حسینی‌کیا، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این باره چنین پاسخ داد: «جزییات دریافت شاسی‌بلند توسط نمایندگان را نه به ما داده‌اند و نه خبر داریم». او در واکنش به این که بازرس ویژه رییس جمهوری نیز این خبر را تایید کرده، گفت:‌ «خب اگر راست می‌گویند اعلام کنند. اسم هرکسی را که خودرو گرفته اعلام کنند. مطالبه ما این است که هیات رییسه مجلس موضوع را شفاف‌سازی کند تا آبروی کسی نرود. آبروی مجلس نیز تحت شعاع قرار گرفته است. هرکسی که خربزه می‌خورد باید پای لرزش هم بنشیند».وی درباره رای خود به استیضاح فاطمی امین با استناد به اصل شفافیت آرا گفت: «دیگر استیضاح گذشته؛ برای چه می‌پرسید؟ این سوال دیگر به درد نمی‌خورد».

 واگذاری خودرو به نمایندگان یک روال همیشگی است
 
سید سلمان ذاکر، نماینده ارومیه در این باره گفت: «اوایل هر دوره، برای امورات نمایندگی مجلس، خودروریی به صورت قیمت کارخانه به نمایندگان واگذار می‌شود. در چندین دوره اخیر این اتفاق افتاده است. برای حل مشکلات مردم، ایاب و ذهاب و برای گذران امورات نمایندگان، خودرویی به نماینده‌ها واگذار می‌شود. در ماجرای واگذاری دناپلاس در اوایل دوره مجلس یازدهم نیز سروصداهایی شد که به توقف فرایند منجر شد. در حین واگذاری خودرو، عده‌ای دنا پلاس گرفتند، عده‌ای پژو پرشیا و عده‌ای نیز خودوری شاسی‌بلند می‌گرفتند. در آن زمان هم، تفاوت فاحشی بین قیمت کارخانه و بازار وجود نداشت. در آن حین، شاید برخی شاسی‌بلند دریافت کرده باشد».

این نماینده مجلس در مورد ارتباط دریافت خودرو توسط تعدادی از نماینده‌ها با استیضاح وزیر گفت: «خود من که هرگز از رانت استفاده نکرده‌ام. اما ارتباط ماجرای واگذاری شاسی‌بلند به استیضاح آقای فاطمی‌امین از سوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان و حراست مجلس تکذیب شد. اگر سندی موجود باشد که این تکذیبیه را تکذیب کند، باید ارائه شود تا مردم هم بدانند کدام نماینده از موقعیت‌اش سوءاستفاده کرده است. شفافیت آرا یعنی همین. هرکس مدعی است، دلیل و مدرک را رو کند. اگر دولت، اسناد را ارایه کند، می‌توان به این مساله در محاکم قضایی رسیدگی کرد. این اتفاق به نوعی مصداق تضییع حقوق ملت است. یعنی عبور از حقوق ملت و جنگ با حقوق ملت به خاطر یک شاسی بلند. اما من هنوز مستندی از ارتباط واگذاری شاسی‌بلند به استیضاح وزیر ندیده‌ام».

 سید جواد ذاکر در پاسخ به این که «یعنی نمایندگان شاسی‌بلند را دریافت کرده‌اند اما ربطی به استیضاح وزیر نداشته است؟» گفت: «این را هم دقیق نمی‌توانم بگویم. چون در زمان واگذاری، هر نماینده می‌توانست هر خودرویی که می‌خواهد دریافت کند. این یک رویه معمول است. در ضمن آن زمان اختلاف قیمت فاحشی هم با بازار وجود نداشت. اما نمی‌توانیم دریافت شاسی‌بلند را به استیضاح ربط بدهیم. این ظلم در حقوق نمایندگان و ملت ایران است. دشمن از تضعیف جایگاه نمایندگان مجلس دشمن سوءاستفاده می‌کند. صحبت این وجود دارد که ۵۰-۶۰ نماینده شاسی‌بلند گرفته‌اند اما ربطی به این استیضاح ندارد. در دوران پیشین مجلس نیز واگذاری خودرو وجود داشت و الان نیز وجود دارد. اما با افرادی با ربط دادن این مساله به استیضاح اخیر، از وضعیت سوءاستفاده کردند باید برخورد قضایی شود».

او در پایان تاکید کرد:‌ «رای من به استیضاح، مثبت بود. رأی من به عدم اعتماد آقای فاطمی امین بود. من در آقای وزیر اقتدار کنترل بازار خودرو ندیدم».
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین