|
|
امروز: جمعه ۲۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۸
کد خبر: ۳۴۹۵۲
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۹
دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران، بحران آب را واقعیتی جدی توصیف کرد که نگرانی هایی را در جامعه بشری ایجاد کرده است.
محمدرضا سعیدآبادی روز چهارشنبه در مراسم اختتامیه سال چهارم و آغاز سال پنجم طرح ملی دانش آموزی نجات آب (داناب) در گرگان افزود: باید برای کاهش این نگرانی یک باور و اعتقاد همگانی درجامعه بشری شکل گیرد.

وی گفت: برای شکل گیری این باور اساسی، چاره ای جز آموزش، فرهنگ سازی، ظرفیت سازی و تغییر نگاه و نگرش در حوزه آب نداریم.

وی با تاکید بر ضرورت استفاده صحیح از منابع آب و حفظ و نگهداری آن برای نسل های آینده، تصریح کرد: اجرای طرح داناب که از حدود یک دهه پیش به صورت آزمایشی در برخی استان های کشور آغاز شد، امروز در همه استان ها در حال اجرا است.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران بر لزوم استفاده از ظرفیت های فرهنگی، اجتماعی و انسانی در حفظ منابع آب تاکید کرد و گفت: هر استان و منطقه باید در کنار توسعه اقتصادی به مسایل زیست محیطی نیز توجه ویژه داشته باشد.

سعیدآبادی آموزش را رکن اساسی در توسعه پایدار دانست و گفت: این رکن اساسی به دلایل مختلف در ایران مورد غفلت واقع شده است.

وی با اشاره به اهداف کلی سازمان یونسکو اضافه کرد: صلح و آرامش و نیز توسعه و زندگی بهتر برای مردم از اهداف اصلی این سازمان جهانی است که تلاش می کند با آموزش و فرهنگ سازی، از شکل گیری افکاری چون جنگ و خونریزی و یا تخریب محیط زیست در ذهن بشر جلوگیری کند.

سعیدآبادی افزود: سازمان یونسکو نیز برای دستیابی به صلح و توسعه پایدار در کشورهای جهان از جمله ایران در قالب پنج حوزه آموزشی، فرهنگی، علوم طبیعی، علوم اجتماعی و ارتباطات تلاش و همکاری های لازم را انجام می دهد.

وی، عبارت «امروز برای فردا» را شعار اساسی یونسکو برای توسعه پایدار دانست و گفت: این سازمان برای رسیدن به این مهم، مولفه هایی چون تفکر نقادانه، همه جانبه گرایی، بین بخشی بودن، آینده نگر بودن، سیاستگذاری و مشارکت مردم را به همه آموزش می دهد.

سعیدآبادی همچنین گلستان را از استان های موفق درحوزه اجرای طرح داناب دانست و از آمادگی یونسکو برای اجرای طرح احیای رودخانه ها و دیگر طرح های آموزشی در این استان خبر داد.

مدیر کل آموزش و پرورش گلستان نیز در این مراسم با بیان این که آب از نعمت های مهم الهی به انسان و دیگر موجودات است، گفت: برای حفظ و نگهداری این نعمت الهی همه باید مشارکت داشته باشند.

«محمدرضا وطنی» افزود: طرح ملی داناب که از چهار سال گذشته در این استان آغاز شده، در سال تحصیلی جاری در سطح 630 مدرسه و با مشارکت 46 هزار دانش آموز و 630 معلم در حال انجام است.

وی، نمادسازی، ستادسازی و نهادینه سازی را سه رکن اساسی در اجرای یک طرح دانست و گفت: نهادینه سازی مهمترین رکن در این خصوص است که آموزش و پرورش و رسانه ها در آن نقش محوری دارند.

در این مراسم که استاندار گلستان، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای و دبیر مجمع نمایندگان این استان در مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشتند، از تعدادی معلم و ناجی آب با اهدای لوح سپاس و هدایایی تجلیل شد.

طرح ملی دانش آموزی نجات آب (داناب) با مشارکت وزارتخانه های نیرو ، آموزش و پرورش و کشور و کمیسیون ملی یونسکو در ایران در حال اجرا است.

سازمان علمی، آموزشی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) از سازمان های وابسته به سازمان ملل متحد است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین