کد خبر: ۳۴۹۲۴۳
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۷

مهر: قائم مقام دبیر ستاد امر به معروف از آغاز مرحله دوم عملیات قرارگاه ۲۱ تیر خبر داد و گفت: در این مرحله گزارش‌های ارزیابی دستگاه‌ها در همه استان‌ها به اضافه گزارش‌های مردمی تجمیع و تجزیه و تحلیل خواهد شد و به صورت استانی برای هر دستگاهی کارنامه صادر می‌شود.

قائم مقام دبیر ستاد امر به معروف از بهبود وضعیت عفاف و حجاب در دستگاه‌های دولتی به دنبال عملیات قرارگاه ۲۱ تیر و معرفی دستگاه‌های برتر در حوزه عفاف و حجاب در جشنواره شهید رجایی خبرداد.

جعفر صادق منش قائم مقام دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور، با بیان اینکه قرارگاه ۲۱ تیر با هدف بهبود عفاف و حجاب در دستگاه‌های دولتی هفتم اردیبهشت ماه تشکیل شد و مرحله اول عملیات آن هفتم تیر ماه سال جاری به پایان رسید اظهار داشت: براساس مصوبات شورای انقلاب فرهنگی ۳۲ دستگاه برای بهبود حجاب و عفاف در همه عرصه‌ها وظایف مشخصی دارند و همه ارکان دولت و دستگاه‌ها و اصناف نیز تکلیف قانونی و شرعی برای بهبود عفاف و حجاب در مجموعه‌های خودشان را دارند.

این مقام مسئول به اقدامات و دستاوردهای قرارگاه ۲۱ تیر پرداخت و گفت: در سطح ملی، به غیر از قرارگاه ۲۱ تیر کشوری ۲۹ قرارگاه عملیاتی استانی با حضور مسئولان استانداری و نهادهای نظارتی و فرهنگی با مأموریت‌های مشخصی برای اعضا تأسیس شد.

صادق منش از تشکیل ۸۰۰ جلسه در دستگاه‌های دولتی سراسر کشور جهت تبیین ضرورت اجرای شاخص‌های عفاف و حجاب خبر داد و گفت: ۱۲۷۰ جلسه و نشست و همایش مطالبه گری و هماهنگی و تقسیم کار برای بهبود عفاف و حجاب با حضور خانواده معظم شهدا و ایثارگران و فعالان فرهنگی شاخص و دغدغه مندان، ائمه جمعه سراسر کشور، نمایندگان مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی همچنین متولیان، نمایندگان دستگاه‌ها و مسئولان اداری استان‌ها و شهرستان‌ها برگزار شد.

وی با اشاره به همکاری ۱۰۵ دستگاه از ۱۲۱ دستگاه اصلی کشور در اجرای این طرح در سطح ملی گفت: اغلب دستگاه‌ها همکاری مناسبی داشتند که باور به عدم ضرورت تغییر و اجرای شاخص‌ها در هیچ دستگاهی وجود نداشت؛ ۱۰ دستگاه چون از عملکردشان مطمئن بودیم در اجرای طرح قرار نگرفتند و ۶ دستگاه در آن برهه همکاری لازم را نداشتند.

به گفته این مقام مسئول در جشنواره شهید رجایی از دستگاه‌های فعال در حوزه عفاف و حجاب بر اساس گزارش ستاد امر به معروف و نهی از منکر تقدیر خواهد شد.

قائم مقام دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور طراحی سامانه نظارت مردمی را از دیگر اقدامات این قرارگاه عنوان کرد و افزود: برای نظارت و ارزیابی مردمی در اجرای طرح، سامانه‌ای طراحی و آدرس آن به تلفن همراه مراجعان دستگاه‌ها ارسال شد و بر اساس آن به تکمیل کاربرگ و گزارش وضعیت پرداختند.

وی بهره گیری از ظرفیت بیش از ۶ هزار داوطلب از تشکل‌های مردمی و دغدغه مندان برای نظارت محسوس و نامحسوس بر وضعیت دستگاه‌ها را از دیگر ابعاد این طرح برشمرد.

صادق منش یکی دیگر از دستاوردهای مهم تشکیل قرارگاه ۲۱ تیر را ایجاد گفتمان مطالبه گری از طریق تبیین انتظارات در دستگاه‌های دولتی برای بهبود عفاف و حجاب عنوان کرد و افزود: ائمه جمعه و جماعات و سخنرانان پیش از خطبه‌ها بیش از ۳۰۰ شهر و شخصیت‌های برجسته استان‌ها این مطالبه گری را از دولت و متولیان امر مطرح کردند و مردم را تشویق کردند تا از مسئولان مطالبه اجرای این فرایض مهم دینی را بنمایند.

به گفته قائم مقام دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر در جریان عملیات قرارگاه ۲۱ تیر بر وضعیت عفاف و حجاب در ۹ هزار و ۴۰۰ شعبه بانک، ۵۰۰۰ هزار دفتر و شعبه بیمه، ۲۴۵۰ دستگاه دولتی، ۶۰۰ مرکز درمانی، ۴۰۰۰ مرکز خدمات الکترونیک و کتابخانه ها و مراکز فرهنگی در سراسر کشور نظارت شده است.

وی با اشاره به نتایج اجرای این طرح گفت: شوراهای امر به معروف و نهی از منکر دستگاه‌های دولتی با همکاری مردم و ستادهای امر به معروف در سراسر کشور طی دو ماه کاری موضوع نظارت و اجرای شاخصهای عفاف و حجاب در دستگاه‌ها را اجرا کردند که در طول همه سالیان گذشته انجام نشده بود و از همه مهمتر به میدان آمدن سرمایه اجتماعی مردمی و دغدغه مندان بود.

صادق منش در تشریح ابعاد مرحله اول عملیات قرارگاه ۲۱ تیر گفت: قدم اول در این مسیر، نظارت و احراز وضعیت عفاف و حجاب در دستگاه‌ها و گام دوم بهبود وضعیت عفاف و حجاب در دستگاه‌ها با رعایت شاخص‌های پیش بینی شده بود.

این مقام مسئول، تدوین و ابلاغ شاخص‌های عفاف و حجاب در دستگاه‌های دولتی را یکی از اقدامات مهم مدیریت جدید ستاد برشمرد و افزود: این اقدام مورد توجه و استقبال خوبی هم قرار گرفت و در مرحله بعد چون امکان فراموش شدن و عمل نشدن به شاخص‌ها وجود داشت لذا برای اطمینان از اراده دستگاه در اجرای این شاخص‌ها، نظارت‌ها را تقویت کردیم.

وی افزود: نظارت و بررسی اجرای این شاخص‌ها به کمک مردم و دبیران شوراهای امر به معروف و نهی از منکر دستگاه‌ها صورت گرفت و عملاً نظارت مردمی بر وضعیت حجاب و عفاف در دستگاه‌ها شکل گرفت.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: جهت ایجاد انگیزه در اجرای شاخص‌ها در دستگاه‌هایی که مدیر دستور نداده بود یا دستور ضعیفی صادر شده بود و یا به افراد غیرمرتبط ارجاع داده بودند ضرورت‌ها و مبانی شرعی و قانونی اجرای عملیات تبیین شد.

آغاز مرحله دوم عملیات قرارگاه ۲۱ تیر

وی پیش بینی ساز و کار لازم برای اجرای شاخص‌ها را از دیگر اقدامات ستاد امر به معروف و نهی از منکر برشمرد و افزود: در برخی دستگاه‌ها مشاور امور زنان و خانواده متولی عفاف و حجاب بود ولی عملاً کاری به این حوزه عفاف و حجاب هم نداشت لذا متولی عفاف و حجاب تعیین شد تا با مدیریت شورای امر به معروف و نهی از منکر دستگاه کار را جلو ببرند.

قائم مقام دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور هدف اصلی قرارگاه را آگاه سازی کارمندان از اثرات مثبت عفاف و حجاب با تشویق و هوشیاری درباره آثار شوم بی عفتی و بی حجابی عنوان کرد و افزود: باید این نکته را یادآور شوم که مقوله حجاب و عفاف دستگاه‌ها صرفاً زنانه نیست و شاخص‌هایی هم برای پوشش آقایان تعریف شده است.

وی از آغاز مرحله دوم عملیات قرارگاه ۲۱ تیر خبر داد و گفت: در این مرحله گزارش‌های ارزیابی دستگاه‌ها در همه استان‌ها به اضافه گزارش‌های مردمی تجمیع و تجزیه و تحلیل خواهد شد و به صورت استانی برای هر دستگاهی کارنامه صادر می‌شود.

صادق منش به تقسیم دستگاه‌ها در مرحله دوم اشاره کرد و گفت: در این مرحله دستگاه‌ها در سه منطقه سبز، زرد و قرمز تقسیم می‌شوند؛ دستگاه‌های سبز که الگوی مدیریتی آنها در بهبود شاخص‌ها موفق بوده پس از مستندسازی به بقیه دستگاه‌ها معرفی خواهند شد؛ منطقه زرد مخصوص دستگاه‌هایی است که اقداماتی انجام داده اند ولی به نقطه مطلوب نرسیده اند که برای آسیب شناسی چرایی این وضعیت و عدم توفیق آنها راهکارهایی را پیش بینی و با کمک یکدیگر و مردم پیاده سازی می‌نمائیم.

وی افزود: دستگاه‌های در منطقه قرمز که اراده‌ای برای بهبود نشان نداده اند با اتمام حجت و تعیین ضرب الاجل اگر اقدامی صورت ندادند از طریق نهادهای نظارتی اداری و عمومی و در صورت لزوم قوه قضائیه تخلفات و ترک فعل‌های آنان تعقیب خواهد شد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین