|
|
امروز: سه‌شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۳ - ۰۶:۲۲
کد خبر: ۳۴۸۱۵۴
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۹


ایلنا: مدیرکل آموزش‌وپرورش شهر تهران گفت: مدرسه ایده آل ما در تعامل با مسجد و کانون های محلی است. هر مدیری که توانسته چنین تعاملی ایجاد کند در مجموع می بینیم مدیری موفق است.

رویداد مدرسه، کلید طلایی اجرای سند تحول بنیادین با حضور دبیرکل شورای عالی آموزش‌وپرورش، مدیرکل آموزش‌پرورش شهر تهران، معاونین و جمعی از مدیران و مسئولان آموزشی صبح امروز ۱۲ مردادماه در مدرسه ماندگار البرز برگزار شد.

علیرضا کریمیان در این رویداد بعد از تسلیت ایام محرم با بیان قیام امام حسین (ع) و مدرسه تربیتی که ایشان به راه انداخت، اظهار کرد: در دیدار با رهبر انقلاب ایشان به سندهای خوب آموزش‌وپرورش و اجرای درست آن تاکید کردند. اینکه سندهای جدید بنویسیم خیلی مطلوب نیست. ما یک سند داریم که برای آن مدت زیادی زحمت کشیده شده و نوبت اجرای آن است. من معتقدم اجرای آن دیر شده است. شاید دلیلش این است که چالش ها را خوب بررسی نکرده ایم.

او افزود: مدرسه، مرکز ثقل و کانون سند تحول بنیادین است. اگر می خواهیم این سند را اجرا کنیم باید در مدارس متمرکز شویم. هیچ مرکز اداری نمی‌تواند این سند را قابل لمس اجرا کند، جز مدرسه. معلم هم محور این کار است. وقتی می گویم معلم، صرفا کسانی که ابلاغی معلمی دارند منظورم نیست همه کادر مدارس معلم هستند. مدرسه خوب که می تواند و باید بتواند سند را اجرا کند مدرسه ای است که تجلی بخش اسلام و انقلاب است.

کریمیان اضافه کرد: مدرسه کارآمد برای اجرای سندتحول بنیادین، مدرسه ای است که نقطه اتکای دولت و مردم باشد‌. همانطور که دیده ایم کارهای بزرگ را مدارس انجام داده اند. مهم ترینش انتخابات است. اگر مدارس از روند انتخابات حذف شوند، اجرای این کار بزرگ مختل می‌شود. مدرسه باید خودش را ارتقا دهد برای اجرای طرح های دولت. مدرسه باید قدرت تصمیم گیری داشته باشد. شوراهای مدرسه باید دارای قدرت تصمیم سازی و تصمیم گیری باشند. آیا امروز اینطور است؟ خیر. همه چیز از بالا می آید و اگر اجرا نکنند مواخذه می شوند. به مدرسه اجازه تصمیم سازی و تصمیم گیری نمی دهیم. اگر دانش آموزی در بزنگاه های مختلف بنا شد انتخابی داشته باشد، مدرسه باید این ظرفیت را داشته باشد که راه را به او نشان دهد تا بهترین انتخاب را داشته باشد.

این مدیر تصریح کرد: در مدرسه ای که در موردش صحبت می کنیم باید ظرفیت پذیرش تفاوت های فردی را داشته باشیم. آیا در کارکنان مدارس این ظرفیت را ایجاد کرده ایم؟ چقدر توانستیم در کشف استعدادهای دانش آموزان درست عمل کرده ایم؟ می بینیم عوامل مدرسه در یک نقطه مانده اند. مدارس ما یادگیرنده نیستند و باید در راستای تعالی مستمر حرکت کنند. باید از مربیانی که دارای فضائل اخلاقی هستند استفاده کنیم و روحیه نقدپذیری و مشارکت جویی داشته باشد. آیا ما به نقدها توجه می کنیم؟ وقتی صحبت از مشارکت می شود ذهن ما سمت کمک مالی می رود در حالی که اینطور نیست‌، عده ای با اندیشه و ایده به ما کمک می کنند. باید به فناوری های آموزشی توجه کنیم و کرونا این موضوع را به ما نشان داد. ابتدای شیوع کرونا کار سخت بود اما بعد همکارانی که نمی خواستند وارد این فضا شوند خودشان پای کار شدند و خلاقیت هم به خرج دادند.

او در ادامه عنوان کرد: مدرسه ایده آل ما در تعامل با مسجد و کانون های محلی است. هر مدیری که توانسته چنین تعاملی ایجاد کند در مجموع می بینیم مدیری موفق است.

او با اشاره به چالش های اجرای سند تحول بنیادین گفت: اغلب فکر می کنند اجرای این سند صرفا در عهده آموزش‌وپرورش است. این درست نیست؛ عزم جدی در سطح ملی برای اجرای آن وجود ندارد. این سند که فقط مخصوص ما نیست. همچنین تقسیم کار ملی نداشته ایم و نگفته‌ایم فلان وزارتخانه یا قوه وظیفه تو در اجرای سند این موارد است.

کریمیان با تاکید به نابسامانی و کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش اظهار کرد: توزیع نامتوازن نیرو وجود دارد یعنی در یک منطقه مازاد یک نیرو و جای دیگر همان نیرو کم است. بحث دیگر سونامی بازنشستگی در آموزش‌وپرورش است.

مدیرکل آموزش‌وپرورش شهر تهران از مشکلات معیشتی معلمان و انگیزه نداشتن آنها و نبود جایگاه اجتماعی و شان آنها گفت و افزود: بحث اعتبارات و اجرای سند تحول بنیادین هم مطرح است که باید به آن توجه کرد. ما نیازمند ثبات مسئولیت در آموزش و پروزش هم هستیم. این جا‌به‌جایی مدیریت‌ها در آموزش و پرورش باعث می‌شود آنچه می خواهیم در اجرای سند تحول اتفاق نیفتد.

او به نظام‌مند نبودن رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی اشاره و تصریح کرد: برای بازگشایی مدارس چندبار تلاش کردیم و نشد و رسانه ملی برای آن اتفاق کمک کرد و نقش مهمی داشت، اما سوال من این است همین رسانه ملی تا به حال برای اجرایی شدن سند تحول بنیادین چه کرده است؟ آیا ارتباط نظام‌مندی با آموزش و پرورش ایجاد کرده است؟ قاطعانه می گویم خیر.

کریمیان از آسیب و محدودیت‌های برون سازمانی به عنوان دیگر چالش اجرایی شدن سند تحول گفت و ادامه داد: یکی از هنین مسایل بیرونی مسائل کنکور است. مدیران را براساس قبولی دانش آموزانش در کنکور می سنجند. این آسیب است. کسی به سایر دستاوردهای مدیر مدرسه توجه نمی کند.

مدیرکل شهر تهران ادامه داد: آموزش و پرورش دیربازده است و معمولا ما مدیران به سمت امور زودبازده می رویم تا سریع گزارش بدهیم. این اشکال است. ما در جی دی پی فقط ۲ درصد هستیم که خیلی کم است و باید به حداقل ۴ درصد برسد.

مدیرکل آموزش‌وپرورش شهر تهران به گزینش و انتخاب معلمان و دقت نظری که در گذشته وجود داشت اشاره کرد و گفت: امروز برای جبران کمبودها از نیروهایی استفاده می کنیم که فرصت گزینش درست آنها را هم ندارم. موضوع را خیلی باز نمی کنم، می دانید منظورم چیست.

او راهکارهای عبور از این چالش را افزایش سطح آگاهی مجموعه عوامل آموزش‌پرورش دانست و اظهار کرد: اگر بتوانیم مدیر مدرسه‌ای را توانمند کنیم و آموزش کافی به او بدهیم تمام مدرسه نگرشش نسبت به سند تحول مثبت می‌شود. باید مدیرها را به گونه‌ای پرورش و آموزش داد که بتوانند در مقاطع مورد نیاز قدرت تصمیم‌گیری داشته باشند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین