پرونده / ساخت هواپیمای مسافربری؛ رئیسی دقیقا چه میخواهد؟


هسا کجاست؟
هسا شرکت هواپیماسازی متعلق به وزارت دفاع در شاهین شهر اصفهان است که تاکنون برخی جنگنده ها، پهپادها و جتهای سبک را تولید کرده یا با مهندسی معکوس ساخته است. همچنین این شرکت برخی قطعات هواپیما را نیز تولید کرده است.
هسا شرکت هواپیماسازی متعلق به وزارت دفاع در شاهین شهر اصفهان است که تاکنون برخی جنگنده ها، پهپادها و جتهای سبک را تولید کرده یا با مهندسی معکوس ساخته است. همچنین این شرکت برخی قطعات هواپیما را نیز تولید کرده است.
رئیسی چه خواسته است؟
ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ۲۷ خرداد در اجتماع مردمی هستههای جهاد و پیشرفت در حسینیه جماران گفت: انواع پرندهها در شرکت ایرانی با استانداردهای دنیا ساخته میشود. من از آنها [هسا]خواستم هواپیمایی با ۷۲ سرنشین را بسازند. این انتظارِ تحققناپذیر نیست.
همچنین حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیات رییسه مجلس در نشست شورای اداری مشترکِ شاهین شهر و میمه با شهرستان برخوار در روز ۲۶ خرداد گفت: رییس جمهور در بازدید از هسا دستور داد که تا سفر بعدی رییس جمهور به اصفهان، ۸ هواپیمای مسافربری در این سازمان تولید شود. وی به نقل از رییس جمهور گفت: به برکت نام امام رضا علیه السلام، این تصمیم در دولت هم مصوب میشود.
بر این اساس، رئیسی خواسته است تا ۸ هواپیمای ۷۲ نفره تا زمان سفر بعدی اش به اصفهان ساخته شود.
ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ۲۷ خرداد در اجتماع مردمی هستههای جهاد و پیشرفت در حسینیه جماران گفت: انواع پرندهها در شرکت ایرانی با استانداردهای دنیا ساخته میشود. من از آنها [هسا]خواستم هواپیمایی با ۷۲ سرنشین را بسازند. این انتظارِ تحققناپذیر نیست.
همچنین حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیات رییسه مجلس در نشست شورای اداری مشترکِ شاهین شهر و میمه با شهرستان برخوار در روز ۲۶ خرداد گفت: رییس جمهور در بازدید از هسا دستور داد که تا سفر بعدی رییس جمهور به اصفهان، ۸ هواپیمای مسافربری در این سازمان تولید شود. وی به نقل از رییس جمهور گفت: به برکت نام امام رضا علیه السلام، این تصمیم در دولت هم مصوب میشود.
بر این اساس، رئیسی خواسته است تا ۸ هواپیمای ۷۲ نفره تا زمان سفر بعدی اش به اصفهان ساخته شود.
تا چه زمانی؟
رئیسی تا خرداد ۱۴۰۱ تعداد ۲۵ سفر استانی انجام داده و به گفته حسینی معاون پارلمانی رئیسجمهور، «روند سفرهای استانی به گونهای تنظیم شده که آقای رئیسی طبق برنامه سفرهای استانی و ظرف دو ماه آینده به همه استانهای کشور خواهد کرد.»
به عبارت ساده تر، اگر این سفرها در سال دوم دولت سیزدهم هم تکرار شود، رئیسی حداکثر یک سال یا یک سال و دو ماه دیگر به اصفهان سفر خواهد کرد و تا آن زمان هسا باید برای اولین بار ۸ هواپیمای مسافربری ۷۲ نفره تولید کرده باشد.
رئیسی تا خرداد ۱۴۰۱ تعداد ۲۵ سفر استانی انجام داده و به گفته حسینی معاون پارلمانی رئیسجمهور، «روند سفرهای استانی به گونهای تنظیم شده که آقای رئیسی طبق برنامه سفرهای استانی و ظرف دو ماه آینده به همه استانهای کشور خواهد کرد.»
به عبارت ساده تر، اگر این سفرها در سال دوم دولت سیزدهم هم تکرار شود، رئیسی حداکثر یک سال یا یک سال و دو ماه دیگر به اصفهان سفر خواهد کرد و تا آن زمان هسا باید برای اولین بار ۸ هواپیمای مسافربری ۷۲ نفره تولید کرده باشد.
کدام کشورها؟
تعداد کشورهایی که هواپیمای مسافربری تولید میکنند در دنیا کمتر از ۲۰ کشور است. این کشورها شامل آمریکا، فرانسه، المان، کانادا، انگلیس، برزیل، ایرلند، اسپانیا، ایتالیا، چین، پاکستان، سوئیس، هند، ژاپن، تایلند، لهستان، روسیه، اتریش و استرالیا است.
سابقه ساخت هواپیمای مسافربری در ایران
در سابقه شرکت هسا و نیز سایر شرکتهای ایرانی، ساخت هواپیمای مسافربری بزرگ دیده نمیشود. با این حال هسا هواپیمای مسافربری ایران-۱۴۰ را از سال ۱۳۸۰ تحت لیسانس شرکت آنتونوف اوکراین مونتاژ کرده است.
تعداد کشورهایی که هواپیمای مسافربری تولید میکنند در دنیا کمتر از ۲۰ کشور است. این کشورها شامل آمریکا، فرانسه، المان، کانادا، انگلیس، برزیل، ایرلند، اسپانیا، ایتالیا، چین، پاکستان، سوئیس، هند، ژاپن، تایلند، لهستان، روسیه، اتریش و استرالیا است.
سابقه ساخت هواپیمای مسافربری در ایران
در سابقه شرکت هسا و نیز سایر شرکتهای ایرانی، ساخت هواپیمای مسافربری بزرگ دیده نمیشود. با این حال هسا هواپیمای مسافربری ایران-۱۴۰ را از سال ۱۳۸۰ تحت لیسانس شرکت آنتونوف اوکراین مونتاژ کرده است.
هزینه
هزینه ساخت یک هواپیمای مسافربری متوسط بین ۸۲ تا ۲۳۰ میلیون دلار است؛ یعنی با دلار ۳۰ هزار تومانی بین ۲۴۶۰ میلیارد تومان و ۶۹۰۰ میلیارد تومان.
اما نکته بسیار قابل تامل این است که همه این هزینه به خاطر قطعات یا نیروی انسانی نیست. بسیاری از این مبالغ پیش از شروع ساخت هزینه میشوند یعنی تحقیقات و آزمایشهایی که برای امنیت سفر انجام میگیرند. زیرا امنیت آن اهمیت فوق العادهای دارد.
به طور مثال هزینه ساخت هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ حدود ۸۹ میلیون دلار است، اما بوئینگ ۷۷۷ بیش از ۴۴۲ میلیون دلار هزینه ساخت بر میدارد. این در حالی است که قطعات و تجهیزات مورد استفاده در هر دو هواپیما تقریبا یکسان است و این اختلاف قیمت به دلیل هزینههای تحقیق و آزمایشهای مختلف ایجاد شده است.
هزینه ساخت یک هواپیمای مسافربری متوسط بین ۸۲ تا ۲۳۰ میلیون دلار است؛ یعنی با دلار ۳۰ هزار تومانی بین ۲۴۶۰ میلیارد تومان و ۶۹۰۰ میلیارد تومان.
اما نکته بسیار قابل تامل این است که همه این هزینه به خاطر قطعات یا نیروی انسانی نیست. بسیاری از این مبالغ پیش از شروع ساخت هزینه میشوند یعنی تحقیقات و آزمایشهایی که برای امنیت سفر انجام میگیرند. زیرا امنیت آن اهمیت فوق العادهای دارد.
به طور مثال هزینه ساخت هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ حدود ۸۹ میلیون دلار است، اما بوئینگ ۷۷۷ بیش از ۴۴۲ میلیون دلار هزینه ساخت بر میدارد. این در حالی است که قطعات و تجهیزات مورد استفاده در هر دو هواپیما تقریبا یکسان است و این اختلاف قیمت به دلیل هزینههای تحقیق و آزمایشهای مختلف ایجاد شده است.
ارسال نظر