|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۵
کد خبر: ۳۴۴۱۸۷
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۱:۴۹


روزنامه رسالت در پاسخ به انتقاداتی که از مراسم «سلام فرمانده» می شود، نوشت: اینکه گفته می‌شود چرا مراسم شب شهادت امام صادق علیه السلام برپا شده، این مراسم یک جشن نیست، محوریتش با سرودی است که نغمه‌های آن تماما از نوحه‌های امام حسین برداشته شده و بسیاری همراه با آن اشک می‌ریزند.

گذشته از این، ما تنها در مورد یک تن از ائمه چیزی به عنوان ایام شهادت داریم و آن حضرت سیدالشهدا است که کل دهه اول محرم را می‌توان عزای او دانست. لذا ایام شهادت امام صادق علیه السلام نداریم بلکه تنها روز شهادت ایشان را عزاداری می‌کنیم. اینکه عصر روز قبل از شهادت حتی مراسم جشن برگزار شود، عرفا و شرعا توهینی به رئیس مکتب تشیع حضرت جعفربن محمد قلمداد نمی‌شود.

گذشته از این‌ها دست برنامه‌ریزان هم به لحاظ زمانی چندان باز نیست. این هفته،‌ روز آزادسازی خرمشهر و روز دزفول را داشتیم و مراسم قدری به روزهایی که رنگ و بوی مقاومت دارند نزدیک‌تر بود. همچنین چون مراسم ویژه بچه‌های دهه‌نودی است، مهم است که با امتحانات آنان تلاقی نداشته و حتما پنج شنبه باشد تا فرصت مطالعه برای بچه‌ها در روز جمعه فراهم باشد.

دیگر اینکه چون این برنامه مربوط با بچه‌های کم سن و سال است،‌نمی‌توان با تغییر زمان برنامه آن‌ها را به عبارتی سرد و گرم کرد. علاوه بر تمام این‌ها همین سال نود و هشت بود که تیم ملی ایران درست در روز عاشورا در همین ورزشگاه آزادی به مصاف کره جنوبی رفت و آب هم از آب تکان نخورد؛ روز عاشورا کجا و روز قبل از شهادت شیخ الأئمه کجا! مسابقه فوتبال کجا و اجرای «سلام فرمانده» کجا!

یا اینکه گفته می‌شود به علت همزمانی با حادثه آبادان بهتر بود مراسم برگزار نشود نیز چندان انتقاد جانداری نیست. اتفاق تلخی در جایی از کشور رخ داده اما این سبب نمی‌شود تمام برنامه‌های فرهنگی و ورزشی کشور لغو گردد. در همین هفته چند مسابقه لیگ برتر داشتیم. در همین هفته چند کنسرت داشتیم که هیچ کدام لغو نشد، هیچ سینما و تئاتری نیز لغو نشد و نباید می‌شد. تازه آن‌ها که هیچ‌کدام مخاطبان‌شان به اندازه مراسم سلام فرمانده نبود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین