کد خبر: ۳۴۳۱۲۱
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۹

 ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین با اعلام اینکه کی‌یف توافقی که منجر به خروج نیروهای روسیه از مناطق اشغالی خاک این کشور نشود را نمی‌پذیرد، تاکید کرد: اوکراین یک توافق ناقص را نخواهد پذیرفت.

به گزارش بامداد پنجشنبه ایرنا از "یو اس‌ای تودی"، زلنسکی که به صورت مجازی در یک کنفرانس وال استریت ژورنال صحبت می‌کرد با اشاره به توافق‌های پیشین با مسکو بر سر مناطق جدا شده از خاک اوکراین، درخصوص کشیده شدن این کشور به یک باتلاق دیپلماتیک هشدار داد.

وی افزود: من درحالی به عنوان رئیس جمهور اوکراین آغاز به کار کردم که توافق‌های مینسک ۱ و ۲ وجود داشت و اسنادی بود که نقض تعهدها را نشان می‌داد بنابراین می‌توانم بگویم این توافق‌ها جدی نبودند. اینها یک توافق‌هایی مسدود شده بودند و من با آن مخالف هستم و بدون شک ما چنین توافقی را امضا نخواهیم کرد.

به گزارش ایرنا، مذاکرات میان روسیه و اوکراین برای پایان دادن به جنگ که بیش از دو ماه از آن می‌گذرد، از اوایل جنگ ادامه داشته اما هنوز هیچ نتیجه مشخصی نداشته است.

توافقنامه آتش بس مینسک، پس از رایزنی‌های دیپلماتیک سران فرانسه و آلمان با حضور رئیس جمهور روسیه، در ۱۲ فوریه ۲۰۱۵ بین کی‌یف و جدایی طلبان امضا و از ۱۵ فوریه اجرایی شد اما این توافق بارها توسط ارتش اوکراین و جدایی طلبان منطقه دونباس نقض شده است.

این توافقنامه دارای ۱۲ بند است و روسیه خواستار اجرای بندهای این توافقنامه از اول تا آخر است اما به گزارش رسانه‌های روسی، دولت اوکراین با اجرای آن از بند اول موافق نیست و می‌خواهد فقط برخی بندهای مورد نظر خود را اجرا کند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

جنگ در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین