کد خبر: ۳۴۲۸۴
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۷
صفایی با اشاره به یکی از طرح هایی که به صورت ایده در کشور مطرح است گفت: چنانچه بتوانیم از مجموعه زمین های حاصلخیز کشاورزی ایران یک میلیون هکتار گلخانه ایجاد کنیم و برای مصرف سوخت آنها از انرژی خورشیدی بهره بگیریم بازار تولید انرژی های خورشیدی رونق می یابد.
به گزارش ایرنا، حسین صفایی روز چهارشنبه در نخستین کنفرانس ملی انرژی های تجدید پذیر و توسعه پایدار در سرسرای دانشگاه زابل تاکید کرد: محققان باید با ارائه مزیت های استفاده از انرژی ها تجدید پذیر در ایران بهره گیری از آن را به حد نسبی برسانند و سرمایه گذاران بخش خصوصی و دولت نیز با ورود به این حوزه استعدادهای موجود در بخش باد، خورشید و آب را شکوفا کنند.

وی یکی از مزیت های اصلی در کشور را استفاده از نفت و گاز عنوان کرد و اظهار داشت: مصرف سوخت های فسیلی در ایران باید به سمت استفاده از انرژی های تجدید پذیر سوق داده شود.

صفایی با اشاره به یکی از طرح هایی که به صورت ایده در کشور مطرح است گفت: چنانچه بتوانیم از مجموعه زمین های حاصلخیز کشاورزی ایران یک میلیون هکتار گلخانه ایجاد کنیم و برای مصرف سوخت آنها از انرژی خورشیدی بهره بگیریم بازار تولید انرژی های خورشیدی رونق می یابد.

وی خاطرنشان کرد: 17 درصد برق تولید شده و حدود 11 درصد نفت و گاز کشور در بخش کشاورزی استفاده می شود.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران اظهار داشت: حدود 20 هزار واحد مرغداری در کشور فعال است که برای هر قطعه مرغ 2/1 لیتر گازوییل مصرف می شود.

وی افزود: پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها تا پایان سال 92 در بخش مرغداری ها میزان درآمد 53 درصد افزایش یافته اما هزینه های مرغداری ها 210 درصد افزایش پیدا کرده است.

معاون برنامه ریزی و اشتغال استاندار سیستان و بلوچستان نیز در این کنفرانس گفت: سیستان و بلوچستان به عنوان نخستین استان در سال 67 با انجام برنامه ریزی منطقه ای طرح توسعه محور شرق را با نگاهی به افق 20 ساله طراحی و ارائه کرد.

غلامرضا مالکی افزود: با برنامه ریزی منطقه ای و ناحیه ای توسعه پایدار در هر منطقه و ناحیه شکل می گیرد و برای استفاده از ظرفیت های منطقه باید سند محلی، بخشی و ناحیه ای داشته باشیم.

وی با بیان اینکه تا نگاه برنامه ریزی کشور تغییر نکند پیشرفتی صورت نمی گیرد اظهار داشت: بسته توسعه پایدار تمام جوانب را شامل می شود که یکی از آنها استفاده از انرژی های نو است.

مالکی با اشاره به آمار استفاده از سوخت های فسیلی در استان عنوان کرد: هفت درصد تولید نفت کشور و بیش از پنج درصد نفت گاز در سیستان و بلوچستان استفاده می شود.

وی با ابراز گلایه از حضور نیافتن معاون وزارت نیرو در این کنفرانس تصریح کرد: انتظار می رود با توجه به اینکه این کنفرانس در سطح ملی برگزار می شود معاون وزارت نیرو حضور می داشت.

رییس دانشگاه زابل نیز در ادامه این کنفرانس سرمایه گذاری در تولید تجهیزات، تحقیق و توسعه، حمایت از انجمن ها، گروههای علمی، همایش ها و کنفرانس ها، تسهیل مشارکت داخلی و خارجی و تسهیل در ارتباط با کشورهای خارجی در بخش استفاده از انرژی های نو را از دولت خواستار شد.

محمود اوکاتی صادق با اشاره به اینکه باید بدنبال رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال به ویژه در مناطق محروم باشیم گفت: با برنامه ریزی صحیح و الگوگیری از کشورهای چین، هندوستان و آمریکا در زمینه انرژی های نو می توان به پیشرفت های خوبی دست یافت.

وی ادامه داد: دولت در طول پنج سال باید پنج هزار مگابایت انرژی های تجدید پذیر را وارد مدار کند، با توجه به رشدی که در دنیا وجود دارد این عدد پایینی است.

رییس نخستین کنفرانس ملی انرژی های تجدید پذیر و توسعه پایدار یادآور شد: ظرفیت های استفاده از انرژی های نو بنا به اظهارات مدیرعامل سازمان انرژی های نو 40 هزار مگابایت است که تاکنون 135 مگابایت اقدام شده و 95 مگابایت آن نیز متعلق به بخش دولتی است و بخش خصوصی سرمایه گذاری چندانی انجام نداده است.

وی تصریح کرد: تا بخش خصوص وارد این حوزه نشود پیشرفت مطلوبی حاصل نخواهد شد.

به گزارش ایرنا، نخستین کنفرانس ملی دو روزه 'انرژی های تجدیدپذیر و توسعه پایدار' از امروز با حضور مسوولان کشوری، استانی، محققان و صاحب نظران در بخش انرژی های نو و باد در دانشگاه زابل آغاز بکار کرد.

این کنفرانس فردا به کار خود پایان می دهد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین