|
|
امروز: يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۹
کد خبر: ۳۴۰۶۷۹
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۴

پارلمان اقلیم کردستان عراق از جامعه بین‌المللی و سازمان‌های حقوق بشر خواست جنابت رژیم بعث در حلبچه را به عنوان نسل‌کشی به رسمیت بشناسد.

به گزارش ایلنا به نقل از کردستان ۲۴، پارلمان اقلیم کردستان عراق از جامعه بین‌المللی و سازمان‌های حقوق بشر خواست جنابت رژیم بعث در حلبچه را به عنوان نسل‌کشی به رسمیت بشناسد.

در سی و چهارمین سالگرد بمباران شیمیایی حلبچه از سوی رژیم بعث، پارلمان منطقه کردستان عراق در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن این جنایت ضد بشری، از جامعه بین‌المللی و سازمان‌های حقوق بشر جهانی خواست نسل‌کشی حلبچه را به رسمیت بشناسد  «تا بار دیگر در هیچ گوشه جهان، جنایتی مشابه تکرار نشود و کردعل هم در آیندە از چنین جنایاتی در امان باشند».

پارلمان اقلیم کردستان عراق از مقام‌های بغداد هم خواست بر اساس ماده ١٣٢ قانون اساسی عراق و تصمیم دادگاه جنایات، بازماندگان شهیدان و قربانیان حلبچه را جبران خسارت کند.

در بیانیه پارلمان اقلیم کردستان عراق آمده است: «از مجلس نمایندگان عراق می‌خواهیم قانون نسل‌کشی ملت کردستان را تصویب کند».

در ١٦ مارس ١٩٨٨ و طی روزهای پایانی جنگ ایران و عراق، رژیم بعث مرکز شهر حلبچه را با سلاح شیمیایی بمباران کرد و در این فاجعه انسانی بیش از پنج هزار غیرنظامی شهید و حدود ۱۰ هزار نفر دیگر زخمی شدند.

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین