|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۸
کد خبر: ۳۳۳۹۱۳
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۹

فارس: به دنبال درگیری مرزی میان مرزبانان ایران و افغانستان، سخنگوی طالبان ضمن اعلام کنترل درگیری در مرز مشترک گفته است که دستورات لازم برای جلوگیری از وقایع مشابه صادر شده است.

«ذبیح الله مجاهد»، سخنگوی دولت موقت طالبان در واکنش به درگیری مرز مشترک با ایران گفت: در منطقه مرزی شهرستان کنگ ولایت نیمروز بین نیروهای مرزبانان افغان و ایران سوء تفاهم رخ داده و با تفاهم هر دو طرف این حادثه کنترل شده است.

وی افزود: برای جلوگیری از حوادث مشابه طالبان دستورات لازم را صادر کرده است.

بعد از ظهر روز گذشته (چهارشنبه)، منابع خبری از درگیری میان مرزبانان ایران و افغانستان خبر دادند که بلافاصله اعلام شد که این حادثه کنترل شده است.

در این رابطه معاون امنیتی انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان با آرام خواندن اوضاع در مرز ایران و افغانستان در خصوص جزییات این درگیری مرزی گفت: فاصله دیوار حائل تا نقطه صفر مرزی فضایی وجود دارد که زمین‌های کشاورزان و در اختیار مردم است، زمان احداث دیوار برای رفاه حال کشاورزان و سرکشی از زمین‌های کشاورزی‌شان روزهایی را مجوز دادیم تا به زمین‌هایشان سرکشی کنند.

مرعشی ادامه داد: امروز هم مطابق آن برنامه کشاورزان باید برای سرکشی به زمین‌هایشان مراجعه می‌کردند که از 9 صبح امروز با تراکتورها سر زمین‌های کشاورزی خود رفتند. این روزهای سال در این منطقه فصل کشاورزی است اما به دلیل خشکسالی کشاورزان چاهک می‌زنند و از آب مختصر چاهک کشاورزی می‌کنند.

معاون امنیتی انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه تا حدود ساعت 15 کشاورزان در این محدوده حضور داشتند، گفت: جمعیتی که الان در ولایت نیمروز مستقر شده‌اند اطلاعات کاملی از وضعیت مرز و زمین‌های کشاورزان ندارند و مطلع نیستند که زمین‌های بین دیوار حال و نقطه صفر مرزی متعلق یه جمهوری اسلامی ایران است و نقطه صفر مرزی خط رودخانه است.

مرعشی در اداه تصریح کرد: پیشتر هم در این منطقه تیراندازی شده است اما امروز هم به سمت کشاورزان ما تیراندازی کردند و پاسگاه مستقر در محل مجبور به پاسخ شد، درگیری و تیراندازی متقابل شکل گرفت و تقریبا چند ساعتی ادامه پیدا کرد و الان با مذاکراتی که انجام شده اوضاع آرام است و مشکل خاصی وجود ندارد.

وی افزود: آنچه در فضای مجازی در مورد تصرف پاسگاه منتشر شده است، صحت ندارد و درگیری‌های صورت گرفته، یک درگیری دو طرفه و با فاصله بوده است.

معاون امنیتی انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان تأکید کرد: از ساعتی قبل طرف مقابل وارد مذاکره شده‌اند و این موضوع تمام شده و ادامه نخواهد داشت.

بر اساس اطلاعات فارس، این درگیری مرزی، در محدوده‌ای رخ داده که مرزبانان رسمی طالبان هنوز در آن مستقر نشده‌اند و گروهک‌های اشرار و قاچاقچیان مواد مخدر همچنان در آن فعال هستند.

جمهوری اسلامی ایران، پیش از این در مذاکرات با مقامات طالبان، برای آموزش نیروهای نظامی و مرزبانان افغانستانی اعلام آمادگی کرده است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین