|
|
امروز: چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۵
کد خبر: ۳۳۲۸۳۶
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۶

سخنگوی رئیس‌جمهوری ترکیه تاکید کرد، مسؤول دانستن آنکارا درباره بحران انسانی در مرزهای بین لهستان و بلاروس یا خطوط هوایی ترکیه "گمراه کننده" است.

به گزارش ایسنا، ابراهیم کالین، مشاور ارشد و سخنگوی رئیس‌جمهوری ترکیه در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه گفت: ترکیه هیچ ارتباطی با بحران اخیر مهاجران غیرقانونی بین بلاروس، لهستان، لیتوانی و دیگر کشورهای اروپایی ندارد.

وی افزود: به نظر می‌رسد مسافران زیادی عازم بلاروس از آنجا عازم لیتوانی، لهستان و دیگر کشورهای اروپایی هستند. سرزنش کردن ترکیه یا خطوط هوایی کشور ما در این باره صراحتا می‌توان گفت که از باب گمراه سازی بوده و نابجاست.

کالین گفت: ترکیه هیچ ارتباطی به ماجرا ندارد. زمانی که متوجه مشکل شدیم خطوط هوایی ترکیه فورا تدابیری را برای کاهش و منع سفر غیرقانونی و بی‌برنامه احتمالی به بلاروس و از آنجا به کشورهای دیگر لحاظ کرد.

او در حالی این حرف‌ها را زده که ترکیه سفر اتباع سوری، عراقی و یمنی به بلاروس از طریق فرودگاه‌های ترکیه را ممنوع کرده است.

کالین تصریح کرد: مسافران بلاروس مخصوصا از عراق می‌آیند و عموما ویزا و پاسپورت دارند و همه چیز طبق اصول عادی و معمول است و خطوط هواپیمایی ترکیه این اصول را نقض نکرده است.

سخنگوی اردوغان اشاره کرد، آنچه مسافران به محض ورودشان انجام می‌دهند مسؤولیتش با ترکیه نیست. آنها فقط از طریق ترکیه عبور می‌کنند. اما می‌خواهیم تاکید کنیم این مساله برای ایجاد بحران آوارگان بین بلاروس و دیگر کشورها نیست.

کالین گفت: تصمیمات اتخاذ شده هیچ کشور خاصی را هدف قرار نداده؛ اما هدف آن ایجاد راه حلی برای مشکلی است که هیچ ارتباطی به ترکیه ندارد.

وی تاکید کرد: ما تمام تدابیر متناسب با سیستم پرواز بین‌المللی را اتخاذ می‌کنیم و تاکید می‌کنیم هیچ استفاده شخصی از خطوط هوایی ترکیه یا خاک کشور یا حریم هوایی آن برای مشارکت در قاچاق انسان نشده است.

کالین اظهار کرد: بین پنج تا ۱۰ هزار آواره توانستند از کشور ما به سمت بلاروس عبور کنند و ارقام متفاوت است و در ماه‌های اخیر زیاد شده است.

او حرف‌هایش را این گونه تکمیل کرد: اما ما مطمئن می‌شویم که هر مسافری بلیط برگشت داشته باشد و اگر برخی در بلاروس در این بین تخلف می‌کنند این تقصیر ما نیست.

آنکارا روز جمعه ممنوعیت سفر شهروندان سه کشور خاورمیانه به بلاروس از طریق فرودگاه‌های ترکیه را با توجه به مشکل گذرگاه‌های مرزی بین اتحادیه اروپا و بلاروس اعلام کرد.

این تصمیم چند روز بعد از تهدید اورزولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا درباره تحریم شرکت‌های هواپیمایی است که در قاچاق انسان دست دارند.

رسانه‌های غربی قبلا گزارش دادند، اتحادیه اروپا درصدد اعمال تحریم‌هایی علیه خطوط هوایی ترکیه به دلیل انتقال مهاجران غیرقانونی به بلاروس است.

خطوط هواپیمایی ترکیه یکی از مسیرهای پرترافیک مورد استفاده بین‌المللی به سمت مینسک پایتخت بلاروس است.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین