|
|
امروز: دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۱:۲۱
کد خبر: ۳۳۱۴۷
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۴
اما این پایان ماجرا نبود چرا که اصرار وزارت ورزش، فدراسیون فوتبال و کارلوس کی روش برای حضور فوتبالیست‌های متخلف در اردوی تیم ملی جواب داد.
چشم‌پوشی از تخلف 4 فوتبالیست که گفته می‌شود به دنبال «جعل کارت پایان خدمت سربازی» بودند، موجی از نارضایتی را در بین مردم از جمله جوانان ایجاد کرده و زمزمه‌هایی مبنی بر «نادیده گرفتن عدالت اجتماعی از سوی مسئولان» به گوش می‌رسد.

منتقدان این موضوع به بند 9 اصل 3 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران استناد می‌کنند، که می‌گوید: رفع تبعیضات‏ ناروا و ایجاد امکانات‏ عادلانه‏ برای‏ همه‏، در تمام‏ زمینه‏‌های‏ مادی‏ و معنوی ‏وظیفه دولت جمهوری اسلامی ایران است.

آغاز ماجرا
اردیبهشت ماه 93 بود که یک باند تبهکار جعل اسناد پس از دستگیری در اعترافات خود از همکاری با برخی از تیم‌ها و بازیکنان فوتبال ایران خبر داد و بعد از آن نیز در برنامه نود در گزارشی عنوان کرد«این متخلفان دو باند بودند که بیشتر در اهواز فعالیت می‌کردند. یکی در سال ۸۶-۸۵ بوده که با روش‌های مختلف مثلا ابتلای بازیکن به یک بیماری خاص وی را معاف می‌کردند. سال ۸۶-۸۵ یک سری بازیکن این اتفاق برایشان افتاد و معافیت گرفتند. یکبار هم در سال ۹۱-۹۰دوباره این باند با یک سری بازیکن دیگر همکاری داشته‌اند».

پس از آن بود که سردار مهرعلی باران‌چشمه رئیس تربیت‌بدنی نیروهای مسلح با تایید این خبر اعلام کرد که پرونده این بازیکنان توسط نظام وظیفه پیگیری خواهد شد.

رئیس کمیسیون اصل نود مجلس که کمیسیون متبوعش رسیدگی به پرونده مذکور را در دستور کار دارد، معتقد است: دلیلی ندارد این افراد هم تخلف کنند و هم به عنوان سرباز در تیم نیروهای مسلح به خدمت گرفته شوند.

اما این پایان ماجرا نبود چرا که اصرار وزارت ورزش، فدراسیون فوتبال و کارلوس کی روش برای حضور فوتبالیست‌های متخلف در اردوی تیم ملی جواب داد.

سردار موسی کمالی در گفتگویی به این مسئله اشاره کرد و گفت: با توجه به تقاضای وزیر ورزش و جوانان، رییس ستاد کل نیروهای مسلح ضمن تاکید مجدد بر برخورد قاطع و قانونی با کسانی که با جعل و دسیسه کارت معافیت اخذ کرده‌اند، به طور استثنایی با همراهی 4 بازیکن مورد نیاز تیم ملی فوتبال موافقت شده است.

جانشین منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح گفت: بر این اساس سروش رفیعی، شجاع خلیل‌زاده، حسین ماهینی و مهرداد پولادی می‌توانند در این دوره از جام ملت‌های آسیا شرکت کنند.

بنابراین فوتبالیست‌های متخلف - که نه تنها خدمت سربازی نرفتند بلکه جرم جعل کارت پایان خدمت نیز در کارنامه خود دارند - در مسابقات جام ملت‌های آسیا حضور خواهد داشت، مسابقاتی که از 19 دی تا 11 بهمن ماه دراسترالیا برگزار خواهد شد، البته برخی نمایندگان مجلس پیروزی در چنین بازی را بی ارزش می‌دانند چرا که قانون زیر پا گذاشته شده است.

نباید در هیچ سطوحی قانون را زیر پا بگذاریم
محمد صالح جوکار نماینده مردم یزد در این رابطه به باشگاه خبرنگاران می‌گوید: کسانی که متخلف بودند، تخلف کردند و کارت جعلی داشتند باید با آن‌ها برخورد کنند، باید تکلیف آن‌ها را قانون مشخص کند، چون تخلف کرده‌اند جرم آن‌ها مجازات دارد.

وی می‌افزاید: کسی که قانون را زیر پا بگذارد کارش ارزش ندارد و قبل از حضور برای بازی باید قانون تکلیف آن‌ها را مشخص می‌کرد، ما نباید در هیچ سطوحی قانون را زیر پا بگذاریم، قابل اغماض هم نیست چون اگر اغماض کنیم تبدیل به رانت و فساد می‌شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح می‌کند: همه در برابر قانون مساوی هستند قانون باید کامل اجرا شود تا مردم ما احساس کنند که در پناه قانون هستند، برخی معتقدند مصلحت کشور بوده است، مصلحت را باید در راستای مثبت در نظر بگیریم، مصلحتی که جنبه منفی داشته باشد خوب نیست چرا باید از تخلفی چشم‌پوشی کنیم؟!

قانون در مورد همه یکسان انجام شود
محمدرضا محسنی‌ثانی نماینده مردم سبزوار هم در این باره به باشگاه خبرنگاران می‌‌گوید: قانون محترم است و باید در مورد همه به صورت یکسان انجام شود.

وی می‌افزاید: طبیعتا استثنا امکان دارد ولی گاهی مصلحت‌هایی به وجود می‌آید که برخی مسئولان از نگاه مصلحتی قانون را مورد توجه جدی قرار نمی‌دهند.

رئیس کمیته امنت ملی مجلس تصریح می‌کند: اگر تخلفی به صورتی انجام شده باشد کمیسیون اصل 90 پیگیری کند.

هیچ مصلحتی بالاتر از اجرای قانون نیست
سید محمد بیاتیان نماینده مردم بیجار نیز در این مورد به باشگاه خبرنگاران می‌گوید: افرادی تخلف کردند و تخلف آن‌ها جعل است و حکم آن در قانون مشخص است این که بگویند به خاطر مصلحتی این ورزشکاران را همراه تیم ملی فرستادیم معتقدم حق تعداد بسیار زیادی از جوانان ما ضایع می‌شود که یک نوع بدعت‌گذاری است.

وی می‌افزاید: این که به خاطرخوشحالی یک بخشی از جامعه این کار را بکنیم فردا روز هم باید به خاطر خوشایندی تعدادی، از جرم مفسادان اقتصادی عبور کنیم، جرم جرم است در هر جایگاه و رده‌ای که باشد.

عضو فراکسیون ورزش مجلس تصریح می‌کند: فکر نمی‌کنم هیچ مصلحتی بالاتر از اجرای قانون باشد، به خاطر مصلحت بسیار کوچک نباید مصلحت اجرای قانون را زیر پا بگذاریم این روش پسندیده نیست.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس معتقد است: در مورد چهار فوتبالیست متخلف، خطایی از سوی مسئولان امر رخ داده که باید توجیهی بر این موضوع داشته باشند کما اینکه توجیهی نیست و مطمئنا اگر وقت تذکر در صحن داشته باشم به نمایندگی از جوانان کشورم تذکر خواهم داد چرا که حق خیلی از نخبگان و علمی‌ها ضایع می‌شود.

بیاتیان خاطرنشان می‌کند: بالاترین مصلحت اجرای قانون است و مصلحت ملی هم اجرای قانون است، وقتی می‌گوییم جمهوری اسلامی برپایه تعالیم اسلامی و حکومت علوی تشکیل شده باید به موضوع عدالت اجتماعی توجه کنیم، حضرت امیرالمومنین(ع) با نزدیک‌ترین افراد و حتی خودشان تعارف نداشتند و قانون را اجرا می‌کردند به طوری که در دادگاه به خاطر شکایت یک مسیحی محکوم شد و از قانون تمکین کرد.

این نماینده در پایان می‌گوید: اگر می‌خواهیم به سمت جامعه علوی حرکت کنیم نباید به خاطر مصلحت عده‌ای قانون را زیر پا بگذاریم.

فوتبالیست‌های متخلف باید به خدمت سربازی بروند
میرهادی قره‌سیدرومیانی نیز در این رابطه به باشگاه خبرنگاران می‌گوید: در مورد جرم جعل و استفاده از سند مجعول باید مقام قضایی با توجه به مقتضیات زمان، اوضاع و احوال، موضوع را بررسی و جرم مجازات را متناسب با آن در نظر بگیرد.

وی می‌افزاید: این موضوع کار غیراخلاقی و غیرقانونی است و جعل محسوب می‌شود، اما این اتفاق افتاده و باید یک برخورد واقعی با این موضوع انجام شود حال این که با شدت یا رافت اسلامی برخورد شود دست قاضی در این مورد باز است.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس تصریح می‌کند: به نظر می‌رسد هر چند از ورزشکاران کار غیراخلاقی بعید است ولی چون ورزشکار هستند ممکن است قاضی تخفیفی بدهد.

البته وی بلافاصله ادامه می‌دهد: هیچ مصلحتی بالاتر از قانون نیست و قاضی هم نمی‌تواند خلاف قانون عمل کند.

قره‌سید‌رومیانی در پایان خاطرنشان کرد: فوتبالیست‌های متخلف باید به خدمت سربازی بروند.

ورزشکاران متخلف بعد از بازی مجازات خواهند شد
سید هادی حسین نماینده قائمشهر نظر متفاوتی در مورد قوتبالیست‌‌های متخلف دارد و در این باره به باشگاه خبرنگاران می‌گوید: در مسائل ملی نباید به جزئیات نگاه کرد، حالا یک کسی تخلفی کرد باید به فراخور تخلفی که کرده مجازات شود، این ورزشکاران هم بعد از بازی مجازات خواهند شد ما از ورزش کشور حمایت می کنیم ولی از تخلف حمایت نمی‌کنیم.

وی در واکنش به این موضوع که عدالت حکم می‌کند، نباید این بازیکنان متخلف به همراه تیم ملی از کشور خارج شوند، می گوید:  اگر تیم ملی بازی کند و به خاطر نبود یکی از این بازیکنان نتیجه نگیرد باز هم همین حرف‌ها را می‌زنید! به نظر من تشخیص این بود که اعزام شوند و بعد از بازگشت باید به فراخور تخلفاتشان تنبیه شود.

سخنگوی فراکسیون ورزش تصریح می‌کند: قانون هر چه می‌گوید باید انجام شود اگر قانون می‌گوید باید خدمت بروند باید بروند اگر می‌گویند در یک باشگاه نظامی بازی کنند آن‌جا بازی کنند.

وی در ادامه می‌گوید: من یک سوال بپرسم، کل مشکلات کشور و ورزش موضوع این 4 ورزشکار است؟ ما در بحث ورزش ناکارآمدی سیستم مدیریت داریم به خاطر فقدان یک مدیریت خوب بر ورزش کشور این اتفاق رخ می‌دهد.

ساپورت ورزشی نمایندگان
این نماینده مجلس به موضوع مهمی اشاره می‌کند و می افزاید: جمعی از دوستان ما به خاطر ساپورتی که از طریق وزارتخانه می‌شود تمام گرفتاری‌هایی که در وزارتخانه است را نادیده می‌گیرند آن وقت یک نکته ریز را در فدراسیون بزرگ می‌کنند.

وی تصریح می‌کند: من سخنگوی فراکسیون ورزش و مدیر ورزشی هستم و در این رابطه کتاب نوشتم، حتی یک خبرنگار سوال استراتژیک راجع به ورزش نمی‌پرسد.

حسینی تاکید می‌کند: قانون در مورد مردم باید به صورت مساوی اجرا شود و این ورزشکاران خدمت هم باید بروند، براساس اصل 3 آحاد مردم در برابر قانون برابر هستند.

وی در ادامه می‌گوید: فراکسیون ورزش به این موضوع ورود نمی‌کند چون یک بحث جزئی است مهمترین موضوع فراکسیون بودجه و مدیریت ورزش کشور است، اگر مدیریت ورزش را درست کنیم این حاشیه‌ها پیش نمی‌آید، در فدراسیون‌ها وزارت ورزش دخالت می‌کند و وزارت ورزش هنوز قانون ندارد.

به هرحال ستاد مشترک نیروهای مسلح برای اینکه هرگونه ابهام و بهانه‌جویی از وزارت ورزش و جوانان، فدراسیون فوتبال و سایر مسئولان ذیربط در صورت ناکامی احتمالی تیم ملی بگیرد، با درخواست خروج این بازیکنان موافقت کرده است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین