|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۴:۱۸
کد خبر: ۳۱۵۵۸۳
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۴
در وبسایت جرام آمده است که با حذف رنگ از تصاویر و ساخت مجسمه‌های زیبای شیشه‌ای شبیه به جوهرات از این بیماری‌ها، تضادی بین زیبایی این آثار هنری و و چیزی که نشان می‌دهند ایجاد خواهد شد.


اگر تاکنون برایتان جالب بوده که واکسن کووید-۱۹ خارج از سرنگ چه شکلی است اکنون می‌توانید مجسمه شیشه‌ای آن را ببینید.

به گزارش ایسنا و به نقل از گیزمودو، لوک جرام(Luke Jerram) از مجسمه‌ی شیشه‌ای که از واکسن آسترازنکا(AstraZeneca) ساخته در برسیتول(Bristol) رونمایی کرده است.

به گفته جرام: عرض این اثر هنری ۱۳ اینچ(۳۴ سانتی‌متر) است و تقریبا به اندازه‌ی یک توپ فوتبال است. این هنرمند می‌گوید که اثرش یک میلیون بار از نانوذره‌ی حقیقی واکسن بزرگ‌تر است.

جرام در گفتگو با برنامه‌ی رادیویی "Front Row" بی‌بی‌سی (BBC) می‌گوید: پس از آن‌ که در ماه نوامبر واکسن کووید-۱۹ را دریافت کرد، ترغیب شد تا این مجسمه را بسازد. او همچنین بیان کرد که بعد از ابتلا به بیماری هنوز نتوانسته به طور کامل حس بویایی‌اش را به دست آورد و گوش‌هایش نیز وزوز می‌کنند. او افزود: در طول دوره‌ی بهبود از بیماری این موضوع برایم روشن شد که اثر بعدی‌ام باید در مورد واکسن باشد. راهی که می‌تواند ما را از این بحران جهانی نجات دهد. این اثر ادای احترامی است به دانشمندان و کادر درمانی که به طور مشترک در سراسر جهان برای مبارزه با ویروس تلاش می‌کنند.

جرام به Front Row گفت: ساخت این مجسمه کار راحتی نبود. او با ویروس‌شناسان و گروهی از شیشه‌گران که در زمینه‌ی تولید ظروف علمی با تجربه بودند همکاری کرد. این مجسمه از شیشه بوروسیلیکات(borosilicate) ساخته شده است و در ساخت آن از همان روش‌ها و موادی استفاده شده که در ساخت ظروف شیشه‌ای پزشکی مانند لوله‌های آزمایش و ظروف تقطیر استفاده می‌شود.

این اولین باری نیست که جرام مجسمه‌هایی مربوط به همه‌گیری می‌سازد. در ماه مارس سال گذشته او مجسمه‌ای از ویروس کرونای جدید که باعث بیماری کووید-۱۹ می‌شود ساخت. هر دوی این مجسمه‌ها بخشی از مجموعه‌ی "زیست‌شناسی شیشه‌ای" او هستند که از سال ۲۰۰۴ کار روی آن‌ها را آغاز کرده است. هدف این مجموعه نشان دادن تاثیرات جهانی بیماری‌ها و تفکر در مورد آن است.

در وبسایت جرام آمده است که با حذف رنگ از تصاویر و ساخت مجسمه‌های زیبای شیشه‌ای شبیه به جوهرات از این بیماری‌ها، تضادی بین زیبایی این آثار هنری و و چیزی که نشان می‌دهند ایجاد خواهد شد.

او در مورد اینکه چرا از شیشه‌ی شفاف و بدون رنگ برای مجسمه‌هایش استفاده می‌کند می‌گوید: از آن‌جا که ویروس‌ها بسیار کوچک‌تر از طول موج نور هستند بنابراین هیچ رنگی ندارند و این موضوع باعث شد تا مجسمه‌ها را شفاف و بدون رنگ بسازد. او افزود که تصاویر مجسمه‌هایش حتی توسط جامعه‌ی علمی در کتاب‌های پزشکی و مجلات استفاده می‌شود.

جیمز می‌گوید که او ۵ مجسمه از واکسن آسترازنکا خواهد ساخت و تمام درآمد حاصل از فروش آن‌ها به پزشکان بدون مرز داده خواهد شد تا به این سازمان برای مقابله با کووید-۱۹ کمک شود.

جرام که از مجسمه‌ی خود بسیار راضی است می‌گوید: این مجسمه شبیه به یک دانه برف است و بسیار زیباست اما هدف دیگری دارد و آن ترویج واکسن زدن است.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین