|
|
امروز: جمعه ۰۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۸
کد خبر: ۳۱۳۳۷۷
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۷
وزارت ورزش و جوانان در این انتخابات کاملا بی طرف است و هر کاندیدایی در هر کجایی اعلام کند که از طرف وزارت ورزش حمایت می شود، شدیدا این مسئله را تکذیب می کنم. وزارت ورزش در مورد هیچ کاندیدایی نظر خاصی ندارد و به دنبال برگزار شدن یک انتخابات کاملا آزاد و رقابتی است.

وزیر ورزش و جوانان با تاکید بر اینکه وزارتخانه متبوعش از هیچ کاندیدایی در انتخابات فدراسیون فوتبال حمایت نمی کند، گفت: "اگر نامزدی اعلام کند که مورد حمایت وزارت ورزش است، این مسئله صحت ندارد". او همچنین تاکید کرد که این فدراسیون به عنوان یک موسسه عمومی غیردولتی، ملزم به رعایت قوانین و مقررات داخلی است و بر این اساس بازنشستگان نمی توانند در انتخابات فدراسیون فوتبال حضور داشته باشند.

به گزارش ایسنا، مسعود سلطانی‌فر یکی از سه وزیر پیشنهادی کابینه حسن روحانی بود که در ابتدای امر موفق به اخذ رای اعتماد از مجلس نهم نشد، اما پس از استعفای محمود گودرزی از وزارت ورزش مجددا از سوی رئیس‌جمهوری به عنوان نامزد این وزارتخانه به مجلس معرفی و با رای اعتماد مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۱۱ آبان ماه سال ۱۳۹۵ به سمت وزارت ورزش و جوانان برگزیده شد. وی همچنین ۲۹ مردادماه ۱۳۹۶ برای دومین بار از مجلس شورای اسلامی به عنوان وزیر ورزش و جوانان به منظور فعالیت در کابینه دولت دوازدهم، رای اعتماد گرفت.

ورزش ایران طی چند سال اخیر و به ویژه از زمان حضور مسعود سلطانی‌فر در ساختمان نقره‌ای رنگ سئول، به عنوان وزیر ورزش و جوانان که حدود بیش از چهار سال از عمر آن می‌گذرد، دستخوش فراز و فرودهای بسیاری بوده و در طول این مدت عملکرد دولتمردان ورزش ایران و در راس آن وزیر ورزش با نظارت کارشناسی مخالف و موافق بسیاری همراه شده است. فوتبال اما رشته ورزشی است که هرچند اشتباه، ولی همواره از سوی طیف وسیعی از مردم، عملکردها در ارتباط با آن یا به عنوان نقطه قوت و نمره اصلی کارنامه وزرای ورزش تلقی می‌شود یا اینکه به چالش جدی دوران وزارت وزرا تبدیل می شود.

علی رغم اینکه ماجرای پرونده ویلموتس به یک چالش جدی برای ورزش ایران تبدیل شد و شرایط را بسیار سخت کرد، سلطانی‌فر معتقد است فوتبال ایران در سطح تیم ملی و  لیگ قهرمانان آسیا طی چهار سال گذشته نتایج خوبی را کسب کرده است و در فوتسال، فوتبال ساحلی و فوتبال بانوان نیز عملکرد خوبی در سطح قاره و بین قاره ای داشته‌ایم، هرچند به گفته وی اینکه در مورد فوتبال پایه، ساماندهی باشگاه ها، درآمدزایی فدراسیون فوتبال و... اقدامات کافی صورت نگرفته، مسائل دیگری است که قابل طرح و گفت‌وگو است.

در ارتباط با مسائل مختلفی از جمله اساسنامه و انتخابات فدراسیون فوتبال، ماجرای حضور ویلموتس در فوتبال ایران و قرارداد عجیب آن، چالش شستا و آخرین وضعیت بازپرداخت استقراض دو میلیون یورویی فدراسیون فوتبال در راستای پرداخت مطالبه سرمربی سابق تیم ملی فوتبال ایران، مقوله حق پخش تلویزیونی رقابت های ورزشی، خصوصی سازی استقلال و پرسپولیس، بررسی وضعیت ورزش همگانی، المپیک توکیو و تبدیل پاداش قهرمانان المپیکی از سکه به مبلغ مالی و غیره با مسعود سلطانی‌فر، سومین وزیر ورزش و جوانان به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه مشروح این گفت وگو آمده است.

* آقای وزیر! در مورد انتخابات فدراسیون فوتبال و در یک سال گذشته مسائل مختلفی مطرح است. متاسفانه این انتخابات پرسه عجیب و طولانی را نیز پشت سر گذاشته و در نهایت اگر اتفاق خاصی نیفتد قرار است با حدود یکسال تاخیر، انتخابات این فدراسیون با اساسنامه جدید در اسفندماه جاری برگزار شود. در ارتباط با مباحث گوناگون پیرامون فوتبال ایران و انتخابات فدراسیون فوتبال بفرمایید.

در مقدمه باید به اطلاع برسانم، وزارت ورزش و جوانان برنامه های مختلفی را از ابتدای دوره کاری بنده به عنوان برنامه های مهم و اساسی مدنظر قرار داد و سعی کرد به عنوان فعالیت های پایه ای این موارد را دنبال کند. در همین رابطه پیش نویس قانون وزارت ورزش و جوانان تهیه و به دولت ارجاع و ظرف پنج ماه به تصویب رسید و در پایان سال ۹۶ به مجلس رفت، اما فرایند تصویب آن در مجلس خیلی به طول انجامید و در نهایت حدود چهار ماه قبل مصوبه مجلس با تاییدیه شورای نگهبان ابلاغ شد تا ورزش کشور پس از ۴۹ سال دارای یک قانون جدید و قطعی تحت عنوان قانون وزارت ورزش و جوانان شد که مبنا و سند اصلی برنامه ریزی ها و سیاست گذاری های یکساله، پنج ساله و چشم اندازهای ۲۰ ساله است و دیگر با تغییر وزرا سند بالا دستی و سیاست های کلان وزارت ورزش و جوانان تغییر نخواهد کرد.

حدود چهار ماه قبل مصوبه مجلس با تاییدیه شورای نگهبان ابلاغ شد تا ورزش کشور پس از ۴۹ سال دارای یک قانون جدید و قطعی تحت عنوان قانون وزارت ورزش و جوانان شد که مبنا و سند اصلی برنامه ریزی ها و سیاست گذاری های یکساله، پنج ساله و چشم اندازهای ۲۰ ساله است و دیگر با تغییر وزرا سند بالا دستی و سیاست های کلان وزارت ورزش و جوانان تغییر نخواهد کرد.
در حوزه فوتبال اما اتفاقاتی که در این رابطه طی چند سال اخیر در سطح ملی نتایج حاصل شده بسیار خوب بوده است و اگر دوره چهار ساله را بررسی کنید به ویژه در زمینه تصویب اساسنامه فدراسیون به نتایج مطلوبی می رسید. چهار دوره با اما و اگر به جام جهانی رفته ایم و اولین باری که صعود ما دو هفته به پایان بازی های مقدماتی در سال ۲۰۱۷ قطعی شد که افتخار آمیز و بی دردسر در این دوره بود.

در گروه مرگ در جام جهانی ۲۰۱۸ با قهرمانان جهان، اروپا و آفریقا هم گروه شدیم و همه تصور می کردند که ما در بهترین شرایط با یک مساوی و دو باخت سنگین به کشور بازگردیم اما بهترین نتیجه را در پنج دوره جام جهانی به دست آوردیم و شاید می توانستیم پرتغال را هم شکست دهیم و هم به اسپانیا بازی را واگذار نکنیم و علی رغم شکست مقابل اسپانیا، مقام معظم رهبری پیام تبریک فرستادند و خداقوت گفتند، اما بچه ها با چنگ و دندان بازی کردند و هرچند که ما باختیم اما رهبری پیام دادند و مردم هم راضی بودند.

چند ماه بعد هم به جام ملت های آسیا رفتیم و ۱۴ سال بود که ما به مرحله نیمه نهایی نرسیده بودیم و اگر در بازی با ژاپن، آن اشتباه را روی گل اول مرتکب نمی شدیم  و تیم از هم نمی پاشید و به فینال می رفتیم، معتقد بودم که قطر را در فینال شکست می دادیم.

در لیگ قهرمانان آسیا نیز طی چهار سال گذشته نتایج خوبی را کسب کردیم، پرسپولیس دو بار به فینال و استقلال هم یکبار به مرحله یک چهارم نهایی صعود کرد و باشگاه های دیگر هم خوب بودند و نهایتا در فوتسال و فوتبال ساحلی و فوتبال بانوان نیز عملکرد خوبی در سطح قاره و بین قاره ای داشته ایم، اما اینکه در مورد فوتبال پایه، ساماندهی باشگاه ها، درآمدزایی فدراسیون فوتبال و... اقدامات کافی صورت نگرفته، مسائل دیگری است که قابل طرح و گفت‌وگو است.

* اساسنامه فدراسیون فوتبال هم فراز و نشیب های زیادی را طی کرده است. نظر شما درباره اتفاقات پیرامون اصلاح اساسنامه چیست؟

ما می دانیم که اصلا چنین فشاری در رابطه با کشورهای عربی حاشیه جنوبی خلیج فارس از سوی فیفا در رابطه با اساسنامه وجود نداشته و حتی در کشورهای آسیای میانه نیز اینگونه نیست. به هر حال برخی نیز از داخل خط می دادند و FIFA و AFC را حساس می کردند که این مساله قابل تامل بود.

از نظر بنده در ادامه فعالیت ها، تصویب اساسنامه فدراسیون پس از حدود ۱۵-۱۴ سال در یک کش و قوس یکساله، نهایتا از سال گذشته تاکنون، به تصویب فیفا رسید و باید خاطرنشان کرد که فوتبال ایران همواره با یک اساسنامه تایید نشده اداره شده و مبنای کار بود و حتی دو مجمع انتخاباتی بر اساس آن برگزار شده و فیفا همواره در ارتباط با آن اشکالاتی را وارد می کرد.

این بار هم فیفا خیلی سخت گیری کرد و شاید فشار وارده به ایران را در ارتباط با مستقل بودن و غیر دولتی بودن را در مورد بسیاری از کشورهای منطقه وارد نکرد و ما می دانیم که اصلا چنین فشاری در رابطه با کشورهای عربی حاشیه جنوبی خلیج فارس وجود نداشته و حتی در کشورهای آسیای میانه نیز اینگونه نیست. به هر حال برخی نیز از داخل خط می دادند و FIFA و AFC را حساس می کردند که این مساله قابل تامل بود. در نهایت با تدابیر صورت گرفته توانستیم تاییدیه فیفا را اخذ کنیم و امیدواریم در فرایند انتخابات با بررسی صلاحیت ها، انتخابات آزاد، رقابتی و خوبی را داشته باشیم و بتوانیم مجموعه موفقیت هایمان را طی چهارسال گذشته در عرصه فوتبال تکمیل کنیم.

وزارت ورزش و جوانان در این انتخابات کاملا بی طرف است و هر کاندیدایی در هر کجایی اعلام کند که از طرف وزارت ورزش حمایت می شود، شدیدا این مسئله را تکذیب می کنم. وزارت ورزش در مورد هیچ کاندیدایی نظر خاصی ندارد و به دنبال برگزار شدن یک انتخابات  کاملا آزاد و رقابتی است.

* زمزمه های مختلفی در رابطه با حضور نامزدهای بازنشسته در انتخابات فدراسیون فوتبال شنیده می شود و برخی از این افراد می گویند که فدراسیون فوتبال مشمول قانون بازنشستگی نمی شود، در حالی که این قانون عمومی و جاری کشور است و مشخص نیست که چرا همچنان در حوزه فوتبال برخی افراد حاضر نیستند به این قوانین تن دهند؟

فدراسیون فوتبال، همانند سایر فدراسیون ها به عنوان یک موسسه عمومی غیر دولتی دارای استقلال، ملزم به رعایت قوانین و مقررات داخلی کشور است و طبیعتا در رابطه با مسئولیت هایی که در هیات رییسه به عنوان شغل تلقی می شود، حتما باید قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان اجرا شود و این دسته افراد نمی توانند در حضور داشته باشند.

* در مورد ویلموتس و قرارداد عجیب آن نیز صحبت کنید، چه در رابطه با شرکتی که این سرمربی بلژیکی را معرفی کرده و چه در رابطه با خسارت های سنگینی که این قرارداد برای فوتبال ایران به بار آورد.

اینکه فرایند انتخاب ویلموتس چگونه بوده طبیعتا در مراحل بررسی پرونده توسط نهادهای نظارتی مشخص شده و می شود و آن مرکز گرچه سه نفر را معرفی کرده بود اما بیانیه رسمی دادند و اعلام کردند که آن ها را دور زده اند و در ارتباط با قرارداد ویلموتس هیچ تماسی با آن ها گرفته نشده و قرارداد بسته شده از مسیر آن ها پیش نرفته است.

بر اساس بررسی صورت گرفته با کمک وکلای مختلف، متوجه شدیم در کمیته تعیین وضعیت، متاسفانه در لایحه دفاعیه تهیه شده توسط وکیل وقت فدراسیون فوتبال، بسیاری از مستندات ذکر و ضمیمه نشده و این حکم بر اساس محتوای پرونده صادر شده و از نگاه وکلای فعال در عرصه بین الملل نیز حکمی سنگین و ناعادلانه بود، بنابراین از تیم حقوقی حوزه معاونت ریاست جمهوری، تیم حقوقی معاونت وزارت امور خارجه و همچنین دفتر خدمات امور بین الملل نهاد ریاست جمهوری تقاضا شد کمک کنند تا در مرحله طرح این پرونده در دادگاه عالی حکمیت ورزش(CAS) به عنوان مشاوران پرونده به کمک تیم وکلای حقوقی فدراسیون فوتبال بروند، همچنین فدراسیون فوتبال نیز تیم وکلای حقوقی خاصی را مرکب از سه چهار نفر از وکلای فعال در حوزه حقوق ورزشی به کار گرفت و لایحه دفاعیه در نهایت متناسب با واقعیت، محتوای پرونده و حقوق فدراسیون فوتبال مدنظر نظر قرار گرفت.

زمانی که شرح رای محکومیت در پرونده از سوی فیفا به دست فدراسیون فوتبال رسید، مجموعه وکلا و صاحب نظران حقوقی معتقد بودند که دفاع خوبی انجام نشده و بسیار امیدوارند در این مرحله بتوانند موفق شده و حکم مربوطه را بشکنند.  لایحه دفاعیه در این رابطه از طریق وکلای فدراسیون فوتبال تهیه شده و لایحه دفاعیه نهایی، ۲۴ دی ماه به CAS ارسال شد. در این خصوص از یک وکیل خارجی متبحر استفاده و از دو مشاور حقوقی بین المللی دیگر نیز مشاوره و نظریه حقوقی اخذ شد. طبق روند دادرسی، پس از دریافت لایحه دفاعیه ایران از سوی CAS، بلافاصله موضوع به وکلای ویلموتس اعلام می‌شود و پس از آن نیز، حدود ۳۰ تا ۴۰ روز طول می‌کشد تا دفاعیه طرف مقابل تهیه و ارسال شود در نهایت جلسه رسیدگی حضوری برگزار خواهد شد.

لایحه دفاعیه در این رابطه از طریق وکلای فدراسیون فوتبال تهیه شده و لایحه دفاعیه نهایی، ۲۴ دی ماه به CAS ارسال شد. در این خصوص از یک وکیل خارجی متبحر استفاده و از دو مشاور حقوقی بین المللی دیگر نیز مشاوره و نظریه حقوقی اخذ شد. طبق روند دادرسی، پس از دریافت لایحه دفاعیه ایران از سوی CAS، بلافاصله موضوع به وکلای ویلموتس اعلام می‌شود و پس از آن نیز، حدود ۳۰ تا ۴۰ روز طول می‌کشد تا دفاعیه طرف مقابل تهیه و ارسال شود در نهایت جلسه رسیدگی حضوری برگزار خواهد شد

در جلسه حضوری، سه داور حضور خواهند داشت که یکی از آن‌ها از طرف فدراسیون فوتبال ایران، دیگری مربوط به طرف مقابل و داور سوم نیز از داوران CAS است که آخرین بررسی در آن جلسه انجام خواهد شد و طبق برآوردها، وکلای ایران امیدوارند که در این پرونده به احتمال زیاد موفق به لغو حکم صادره از سوی فیفا خواهند شد.

* وضعیت رسیدگی قضایی در داخل کشور به منظور برخورد با عاملان و متخلفان این قرارداد چگونه است؟

این مسئله باید از دستگاه قضایی پرسیده شود و بنده در جریان مسائل مربوط به آن نیستم.

* ماجرای شستا و آخرین وضعیت بازپرداخت استقراض ۲ میلیون یورویی فدراسیون فوتبال در راستای پرداخت مطالبه ویلموتس نیز ماجرایی عجیبی را آفریده است. گفته می شود، شما به عنوان وزیر ورزش و جوانان به همراه معاون اول رییس جمهوری در پرداخت این مبلغ به فدراسیون فوتبال نقش اصلی را داشته اید؟

در آن زمان مکاتبات بسیاری از سوی فدراسیون فوتبال ایران با فیفا انجام شده بود تا از محل اعتبارات این فدراسیون در فیفا، همانند گذشته حقوق سرمربی تیم ملی پرداخت شود اما اعلام شد به دلیل برخی تحریم های جدید آمریکا، هیچ بانکی حاضر به جابجایی پول به مقصد، به دستور و در ارتباط با ایران نیست و در نهایت رییس وقت فدراسیون به ما اعلام کرد که زمان پرداخت مطالبه ویلموتس فرا می رسد و برای کشور خوب نیست که توان چنین پرداختی را ندارد و آبروی کشور خواهد رفت که نتوانیم دستمزد سرمربی تیم ملی فوتبال را پرداخت کنیم.

رییس وقت فدراسیون، با چند مجموعه صنعتی از جمله شرکت مس و شرکت گل گهر صحبت کرده بود تا بتواند از آنها استقراض کند و پس از پیگیری هایی که نتیجه بخش نبود ما از آقای شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درخواست استقراض از یکی از شرکت های زیر مجموعه شستا کردیم که از سوی وی اعلام شد باید مجوز مرجع قانونی ذی ربط با تحریم ها صادر و ظرف چند ماه پس از آن پول مربوطه بازگردانده شود. ستادی زیر مجموعه شورای عالی امنیت ملی وجود دارد به نام ستاد مقابله با تحریم که رییس آن ستاد، معاون اول رییس جمهوری بوده و معاون اول قوه قضاییه نیز عضو این ستاد و تایید کننده همه مصوبات می باشند. مسئولان مختلف نهادهای نظارتی، امنیتی و اقتصادی دیگر اعضای ستاد هستند و موضوع استقراض دو میلیون یورویی از شستا به تصویب ستاد مقابله با بحران شورای عالی امنیت ملی رسید و بانک مرکزی نیز تایید کرد و وزیر اقتصاد و رییس سازمان برنامه و بودجه نیز در جلسه حضور داشتند و موضوع به تایید همگان رسید تا مراحل قانونی آن طی شود و مصوب شد که این مبلغ باید از محل اعتبارات فدراسیون فوتبال و با ضمانت وزارت ورزش در تاریخ مشخص بازپرداخت شود. پول مربوطه اخذ و به بانکی در ترکیه رفت تا دستمزد ویلموتس و دستیارانش پرداخت شود اما چون مبدا پول مربوطه ایران بود تا جایی که اطلاع داریم هنوز بخش عمده ای از پول در حساب وی وجود دارد چون امکان برداشت وجود نداشته و هم اکنون در حساب موجود است.

* چرا وزارت ورزش به این موضوع ورود کرد؟

در ۳۱ فروردین ماه ۹۹، بدهی فدراسیون فوتبال، به دلیل استمرار تحریم های ناعادله آمریکا، علی رغم پیگیری های فراوان که مکاتبات آن وجود دارد و به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ارسال شده، به شستا پرداخت نشد و بنا به پیگیری آن ها، فدراسیون درخواست استمهال کرد، چرا به که دلیل استمرار تحریم، امکان پرداخت پول وجود نداشت، بنابراین موضوعی نیست که در اراده فدراسیون فوتبال باشد. دلیل چنین اقدامی از سوی فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش حفظ آبروی نظام بود و اگر پول سرمربی تیم ملی را پرداخت نمی کردیم، در کمتر از پنج دقیقه تمامی رسانه های دنیا اعلام می کردند که جمهوری اسلامی، دولت یا فدراسیون فوتبال ایران توان پرداخت دستمزد سرمربی تیم ملی فوتبال کشورش را ندارد و این مسئله برای ما از نظر حیثیتی در سطح بین الملل مشکل آفرین بود و اقدامی که انجام شد در جهت حفظ حیثیت نظام بود و هم اکنون نیز چند برابر این پول در حساب فدراسیون فوتبال ایران در فیفا وجود دارد.

به صورت موقت تاکنون مبلغ ۲۱ میلیارد تومان در پنج قسط پرداخت شده از اعتبارات فدراسیون فوتبال که از محل های مختلف دریافت کرده و وزارت ورزش نیز سالانه بودجه‌ای را در اختیار این فدراسیون قرار می دهد به شستا پرداخت شده است و اگر بر اساس نرخ ارز نیمایی هم محاسبه شود بیش از ۵۰ درصد استقراض، بازپرداخت شده چرا که در مقاطع زمانی مختلف و در طول یکسال اخیر پول پرداخت شده و قیمت یورو در ابتدای دوره پرداخت، ۱۵ تا ۱۶ هزار تومان هم بوده است و زمان های پرداخت‌ها مشخص و قابل تبدیل است.

به صورت موقت تاکنون مبلغ ۲۱ میلیارد تومان در پنج قسط پرداخت شده از اعتبارات فدراسیون فوتبال که از محل های مختلف دریافت کرده و وزارت ورزش نیز سالانه بودجه ای را در اختیار این فدراسیون قرار می دهد به شستا پرداخت شده است و اگر بر اساس نرخ ارز نیمایی هم محاسبه شود بیش از ۵۰ درصد استقراض، بازپرداخت شده چرا که در مقاطع زمانی مختلف و در طول یکسال اخیر پول پرداخت شده و قیمت یورو در ابتدای دوره پرداخت، ۱۵ تا ۱۶ هزار تومان هم بوده است و زمان های پرداخت ها مشخص و قابل تبدیل است.

در روز دیدار فینال لیگ قهرمانان آسیا بین تیم های فوتبال پرسپولیس و اولسان کره جنوبی بنده با اینفانتینو، رییس فدراسیون جهانی فوتبال فیفا در محل مسابقه در قطر مذاکرات مفصلی را انجام داده و اعلام کردم که دو میلیون یورو از حساب فدراسیون فوتبال ایران در فیفا پرداخت شود چراکه شرکت پرداخت کننده ارز به فدراسیون فوتبال، در راستای اخذ مطالبات خود اقدام کرده و در رابطه با توقیف ساختمان فدراسیون فوتبال حکم قضایی گرفته و این برای فوتبال ایران خوب نیست و فیفا باید در این زمینه کمک کند و اینفانتینو قول داد که از پنجم ژانویه گروهی را برای بررسی مامور کرده تا نحوه پرداخت این دو میلیون یورو را مشخص و عملیاتی شود.

به هر حال اگر این پول از سوی فیفا پرداخت شود به شستا بازپرداخت می شود و در صورتی که این اتفاق رخ ندهد بر اساس نظر نهایی ستاد مقابله با تحریم شورای عالی امنیت ملی اقدام خواهیم کرد و مابقی مطالبه را به صورت ریالی تسویه می شود.

* موضوع ایرادات وارده به چک فدراسیون فوتبال چیست؟

چک را فدراسیون فوتبال به عنوان تضمین داده است، ضمنا کسی نمی تواند منکر دریافت و بازپرداخت این مبلغ شود چرا که پشت ایم مهم مصوبه ستاد مقابله با تحریم شورای عالی امنیت ملی وجود دارد، مگر فدراسیون فوتبال تاکنون با استناد به این چک تضمین شده ۲۱ میلیارد تومان از بدهی را پرداخت کرده است؟

* به سختی بازپرداخت بخشی از این دو میلیون یورو تاکنون انجام شده است، اگر دادگاه حکمیت ورزش نیز به محکومیت و پرداخت غرامت از سوی فدراسیون فوتبال ایران در پرونده ویلموتس رای داد، چه خواهید کرد؟

فدراسیون فوتبال چیزی معادل این رقم را در فیفا سپرده دارد و اگر اشتباه نکنم حدود هفت میلیون دلار موجودی فدراسیون فوتبال در فیفا است و امیدواریم با همکاری بهترین وکلا، حکم پرونده ویلموتس شکسته شود.

* آقای سلطانی‌فر! یکی از چالش های اساسی ورزش ایران به وضعیت حق پخش تلویزیونی رقابت های ورزشی مربوط می شود و شما در مجلس شورای اسلامی بر افزایش سهم ورزش در اقتصاد تاکید کرده بودید. سهم ورزش ایران در سال ۹۸، ۱۵ میلیارد و در سال ۹۹ معادل ۴۵ میلیارد در نظر گرفته شده است؛ رقمی بسیار اندک که در رابطه با نحوه توزیع آن هم ابهامات اساسی وجود دارد! حداقل انتظار از وزارت ورزش این بود که بتواند مسئله حق پخش تلویزیونی رقابت های ورزشی را به عنوان یکی از مهم ترین بخش های اقتصاد ورزش ایران حل کند.

ماجرای حق پخش یک چالش ۴۰ ساله است و بخش عمده ای از درآمد باشگاه های معروف دنیا از حق پخش تامین می شود و تا ۳۰ الی ۳۵ درصد درآمد آن ها از محل حق پخش است. در ۱۵ سال گذشته مسئولان مختلف در وزارت ورزش و جوانان، سازمان وقت تربیت بدنی و فدراسیون فوتبال درگیر ماجرا شدند و حتی از ورود دوربین های سازمان صدا و سیما به ورزشگاه ها ممانعت به عمل آوردند اما در نهایت مقامات بالادستی دخالت کردند، چرا که فوتبال با توجه به جذابیت برای مردم از اهمیت بالایی برخوردار است.

سال ۹۵ مقوله حق پخش تلویزیونی رقابت های ورزشی در برنامه پنج ساله ششم توسعه لحاظ و سازمان صدا و سیما ملزم شد که حق پخش تلویزیونی رقابت های ورزشی را پرداخت کند، اما این مسئله باز هم مورد توجه سازمان صدا و سیما قرار نگرفت تا در نهایت موضوع در قانون بودجه سال جاری و سال آینده مدنظر قرار گیرد و سهم وزارت ورزش ۳۰ و سهم سازمان صدا و سیما ۷۰ درصد تعیین شود.

اما تا کنون که در دی ماه سال ۱۳۹۹ به سر می بریم، حتی یک ریال هم از سوی سازمان صدا و سیما به این حساب واریز نشده است و در هر صورت نهادهای نظارتی و مجلس شورای اسلامی از وزارت ورزش خواستار ارائه گزارش شدند و ما نیز اعلام کردیم که این سازمان به قانون عمل نکرده و باید پاسخگو باشد. امیدواریم نهادهای نظارتی پیگیری های لازم را انجام دهند چرا که این مبلغ حق ورزش ایران است و به تمام رشته های ورزشی تعلق دارد.

* چرا در حوزه زیرساخت ها به ویژه در رشته فوتبال اقدامات لازم صورت نگرفته است؛ به طور مثال در حوزه کمک داور ویدویی ورزشگاه های ایران تجهیز نشدند، مسئله ای که یکی از اصلی ترین دلایل جنجال و تنش در ورزش ایران است! در حالی که با بخشی از حقوق و غرامت احتمالی ویلموتس این امکان وجود داشت که ورزشگاه های تیم های لیگ برتری کشور به VAR تجهیز شود.

فدراسیون فوتبال، فدراسیون مستقلی است و باید با انتخاب رییس جدید در این زمینه اقدام کند. در مورد جریمه ویلموتس متاسفانه تعدادی از رسانه ها و کارشناسان، قبل از مرگ خودکشی می کنند و پیش از اینکه  حکم نهایی صادر شود فدراسیون فوتبال را محکوم کرده اند که این شش میلیون یورو باید پرداخت شود. هنوز حکم نهایی صادر نشده و به احتمال زیاد انشاالله محکوم نخواهند شد.
فدراسیون فوتبال، فدراسیون مستقلی است و باید با انتخاب رییس جدید در این زمینه اقدام کند. در مورد جریمه ویلموتس متاسفانه تعدادی از رسانه ها و کارشناسان، قبل از مرگ خودکشی می کنند و پیش از اینکه حکم نهایی صادر شود فدراسیون فوتبال را محکوم کرده اند که این شش میلیون یورو باید پرداخت شود. هنوز حکم نهایی صادر نشده و به احتمال زیاد ان شاءالله محکوم نخواهند شد.

* تیم ملی فوتسال بانوان ایران ۲۲ اردیبهشت ماه سال ۹۷ برای دومین دوره پیاپی قهرمان آسیا و در پی این قهرمانی مقرر شد که فدراسیون فوتبال به اعضای تیم ملی، ۲۲ میلیون تومان پاداش بدهد اما از آن زمان تاکنون هنوز این پاداش پرداخت نشده و حتی ملی‌پوشان در این مدت بارها پیگیر حقوق خود بودند که تاکنون نتیجه‌ای به دنبال نداشته است. شما پیگیر این مهم نبوده اید؟

از سرپرست فعلی فدراسیون یا رییس آینده فدراسیون فوتبال بپرسید. این فدراسیون از سایر فدراسیون ها مستقل تر شده است.

* آقای وزیر! میانگین شیوع کم تحرکی در کشور به ۵۶ درصد رسیده است و در این بین کم تحرکی، عامل ۸۲ درصد از مرگ و میرها در ایران است. آمارها در حوزه «کم تحرکی» ایرانیان از یک هشدار جدی خبر می دهد، هشداری که عدم توجه به آن جز مرگ و میر نتیجه ای به دنبال نخواهد داشت و سهل انگاری در این خصوص باعث می شود طی سال های اخیر شاهد وخیم شدن وضعیت سلامت مردم باشیم.

در دوران شیوع ویروس کرونا تلاش ویژه ای صورت گرفت تا ورزش همگانی، ورزش در منزل و محیط کار مدنظر قرار گیرد و از ظرفیت های رسانه ملی به خوبی استفاده کردیم. ورزش همگانی به دو موضوع بستگی دارند؛ فرهنگ و باور مردمی تا ورزش به صورت روزانه مدنظر قرار گیرد و مورد دوم به امکانات باز می گردد که خوشبختانه امروزه در کشور امکانات‌مان بسیار گسترش پیدا کرده است. در رابطه با ورزش همگانی اما ایجاد فرهنگ و باور به ورزش کردن برای سلامت جسمی مسئله بسیار مهمی است که باید بیش از پیش به آن توجه کرد.

در ابتدای این دولت یعنی سال ۹۲، مکان های ورزشی کشور اعم از سرپوشیده و روباز ۴۰ هزار مکان بود که ۱۱ هزار مورد متعلق به وزارت ورزش، ۱۴ هزار مورد به بخش خصوصی و ۱۵ هزار مکان به سایر دستگاه تعلق داشت اما تعداد آن ها هم اکنون به ۶۱ هزار مکان رسیده است و نشان دهنده رشد بیش از ۵۰ درصدی در این زمینه است که رشد بالایی را نشان می دهد. در سال ۹۹ مکان های ورزشی وزارت ورزش و جوانان در حال حاضر بیش از ۱۵ هزار مکان، مکان های ورزشی سایر دستگاه ها بیش از ۲۰ هزار مکان و مکان های ورزشی بخش خصوصی به بیش از ۲۶ هزار مکان افزایش یافته است.

در عین حال ما برای اینکه بتوانیم اماکن ورزشی در محیط های مختلف کشور از جمله مناطق محروم، دورافتاده و مرزی ایجاد کنیم، سیاست ایجاد زمین های چمن مصنوعی مینی فوتبال اقدام کردیم و تعداد این زمین ها از سه سال قبل تا کنون به مرز ۲۰۰۰ مکان رسیده است و در تلاشیم که تا پایان دولت، به تعداد ۲۵۰۰ زمین برسیم. همچنین دفاتر ورزشی روستایی را نیز با استفاده از اماکنی که در روستاها در اختیار گذاشته می شود، تجهیز کردیم و هم اکنون بیش از ۵۰۰۰ هزار خانه ورزش روستایی داریم.

در بحث گسترش ورزش همگانی، دو اقدام دیگر نیز انجام دادیم که زیرساخت ورزش قهرمانی است؛ مورد اول برگزاری المپیاد استعدادهای برتر از سه سال قبل در رده سنی ۱۲ تا ۱۵ سال است و باید بدانیم که المپیاد کشوری حدود ۱۰ تا ۱۵ سال قطع شده بود تا علاوه بر گسترش ورزش همگانی بتوانیم استعدادها را در رشته های ورزشی مختلف شناسایی کنیم.

فعالیت دوم نیز المپیاد روستاییان بود که قبل از انقلاب برگزار می شد و تعطیل شده بود، اما تحت عنوان جام خوشه چین، بین روستاییان سراسر کشور در طول دو سال و در هشت رشته ورزشی مسابقات را برگزار کردیم که خیلی مورد استقبال مواجه شد و با مشارکت خوب روستاییان، شاهد تحرک بسیار مناسبی بودیم. باید خاطرنشان کرد که به دلیل شیوع کرونا نتوانستیم مسابقات المپیاد استعدادهای برتر و جام خوشه چین را در سال جاری برگزار کنیم اما برنامه ریزی کرده ایم که در سال آینده برگزاری این مسابقات را مدنظر قرار دهیم.

* به زمان برگزاری مهمترین و بزرگترین رویداد ورزشی جهان نزدیک می شویم، در رابطه با المپیک توکیو شرایط ورزش ایران را چگونه می بینید؟

مسئولان کمیته بین المللی المپیک و مسئولان ژاپنی به شدت دنبال برگزاری المپیک در مرداد سال آینده هستند و هرچند که با شیوع مجدد ویروس کرونا در ژاپن ۸۰ درصد مردم این کشور درخواست کرده اند که المپیک برگزار نشود، اما تصمیم مسئولان بر برگزاری مسابقات است.

در سال گذشته مرحله آماده سازی ورزشکاران را داشتیم و آن زمان تصور می کردیم که مسابقات در مردادماه سال جاری برگزار می شود، اما در مراحل پایانی کسب سهمیه بودیم که به دلیل شیوع ویروس کرونا مسابقات مربوطه لغو شد و در نهایت بخشی از مسابقات کسب سهیمه کشتی، وزنه برداری، کاراته، بوکس و...باقی مانده است و امیدواریم بتوانیم سهمیه بگیریم و با بیشترین نفرات به المپیک برویم، خوشبختانه با هماهنگی بسیار خوب بین وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک شرایط را پیش می بریم و خوشبین هستیم که آثار مطلوب آن را در المپیک توکیو ببینیم.

* در مورد جوایز قهرمانان المپیکی، تاخیر در پرداخت ها و تبدیل جوایز از سکه به مبلغ ریالی باعث شده تا شاهد گلایه و اعتراض از سوی ورزشکاران غیر فوتبالی که در طول لیگ های ورزشی درآمد آنچنانی ندارند، باشیم. آیا راهکاری برای جلوگیری از دلسرد شدن ورزشکاران المپیکی دارید؟

در گذشته که نرخ طلا، سکه و دلار از ثبات نسبی برخوردار بود طبیعتا در آیین نامه ها بر اساس سکه عمل می شد اما در آخرین مرحله پرداخت ها نرخ سکه یک میلیون و ۸۵۰ هزارتومان بود و تا عدد دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان نیز که افزایش یافت، همچنان سکه پرداخت کردیم اما بر اثر تحریم های غیرقانونی ارزش پول ملی کم شد و قیمت سکه با رشد قابل توجهی روبرو و حتی به مرز ۱۶ میلیون تومان هم رسید و هم اکنون به کمتر از ۱۱ میلیون تومان رسیده است. با توجه به رشد قیمت سکه طبیعی است اگر روزی می توانستیم ۲۰۰ یا سکه پرداخت کنیم دیگر نمی توانیم ۲۰۰ یا ۳۰۰ سکه ۱۴ یا ۱۵ میلیون تومانی بپردازیم.

بنابراین از همان زمان که نرخ سکه ارتقا یافت، آیین نامه پرداخت پاداش، بازنگری و مبنای امتیاز به جای سکه مدنظر قرار گرفت و با نزدیک شدن به المپیک امتیاز و ارقام مربوطه محاسبه خواهد شد تا مشخص شود به مدال طلا، نقره و برنز چه رقمی پرداخت شود و همانگونه که می دانید در جدول توزیع مدال های المپیک و رقابت های جهانی و آسیایی، ارزش مدال طلا قابل مقایسه با سایر مدال ها نیست، بنابراین ارزش مدال طلا بسیار بیشتر لحاظ خواهد شد و ورزشکاران می دانند که اگر موفق به کسب مدال شوند، علاوه بر پاداش وزارت ورزش، کمیته ملی المپیک نیز پاداش پای سکو خواهد داشت که ارزش آن ۵۰۰۰ دلار است و قرار است همین رقم پرداخت شود و در مورد نقره و برنز نیز ارقام حدود ۳ تا دو هزار دلار پرداخت می شود.

* خصوصی سازی استقلال و پرسپولیس به کجا رسید؟ برخی انتقادات مختلفی را نسبت به طولانی شدن فرایند خصوصی سازی مطرح می کنند.

فرایند خصوصی سازی استقلال و پرسپولیس با قدرت دنبال می شود و برخی حرف هایی مطرح می شود که بنده از مبنای آن مطلع هستم، اینکه چنین صحبت هایی از سوی چه افرادی عنوان می شود اما قصد ندارم به آن بپردازم. آن هایی که انتقاد می کنند از الزامات بازار سرمایه اطلاعی ندارند و جریان ورود شرکت ها به فرابورس و بورس از طریق بازار سرمایه را نمی دانند، چرا که بازار سرمایه با کسی شوخی ندارد و چنانچه اسناد، مدارک و سایر الزامات شفاف، روشن و مستند نباشد، شورای پذیرش بورس اجازه ورود شرکت ها را به بازار سرمایه نمی دهد.

فرایند خصوصی سازی استقلال و پرسپولیس با قدرت دنبال می شود و برخی حرف هایی مطرح می شود که بنده از مبنای آن مطلع هستم، اینکه چنین صحبت هایی از سوی چه افرادی عنوان می شود اما قصد ندارم به آن بپردازم. آن هایی که انتقاد می کنند از الزامات بازار سرمایه اطلاعی ندارند و جریان ورود شرکت ها به فرابورس و بورس از طریق بازار سرمایه را نمی دانند، چرا که بازار سرمایه با کسی شوخی ندارد و چنانچه اسناد، مدارک و سایر الزامات شفاف، روشن و مستند نباشد، شورای پذیرش بورس اجازه ورود شرکت ها را به بازار سرمایه نمی دهد.

خوشبختانه از تاریخ ۱۸ فروردین ۹۹ که شکل واگذاری این دو باشگاه در هیات عالی واگذاری باشگاه های دولتی تصویب شد، تاکنون اقدامات بسیاری در هشت ماه اخیر انجام و اسناد ورزشگاه های مرغوبکار، کمپ حجازی، درفشی فر و شهدای گمنام صادر و اخذ گردید و با مصوبات دولت، به نام دو باشگاه شده است و به صورت رسمی، قانونی و حقوقی استقلال و پرسپولیس هریک مالک دو ورزشگاه هستند.

در عین حال افزایش سرمایه دو باشگاه مدنظر قرار گرفته است و باید بدانیم که سرمایه یکی از این باشگاه ها، یک و دیگری ۱۰ میلیون تومان بود، اما هم اکنون سرمایه یک باشگاه به ۷۰۱ میلیارد و سرمایه دیگری به ۷۱۰ میلیارد تومان افزایش یافته است. همچنین تمامی گزارشات مالی و حسابرسی ها به صورت دقیق از سوی سازمان مستقل حسابرسی ایران مدنظر قرار گرفته است و سایر گزارش ها تا دوهفته آینده بررسی می شود و منتظر تصمیم شورای پذیرش در این رابطه خواهیم بود.

معتقدیم با عرضه سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به بازار سرمایه، حضور مردم در مدیریت آنها، تحقق پیدا خواهد کرد و امیدواریم با خصوصی سازی و شفاف سازی فرایندها، شرایط بهتری برای دو باشگاه پرطرفدار رقم بزنیم، چرا که دیگر نمی توان با اشتباهاتی که طی ۴۰ سال گذشته در حوزه مدیریت استقلال و پرسپولیس رخ داده، فعالیت ها را پیش برد. بسیاری از اقدامات از جمله خرید و فروش بازیکنان بر مبنای قوانین شرکت های دولتی امکان پذیر نیست و در تلاش هستیم تا مالکیت و مدیریت دو باشگاه منطقی شود و بتوانند در مسیر رشد و توسعه حرکت کنند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین