|
|
امروز: دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۲
کد خبر: ۳۰۹۹۴
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۳
اگرچه مراسم بزرگداشت روز 16 آذر که بسيج دانشجويي دانشگاه تهران با حضور غلامعلي حدادعادل و سعيد جليلي به نسبت مراسم اين تشکل در دانشگاه شهيد بهشتي شلوغ تر برگزار شد، اما اين مراسم يک غايب بزرگ داشت.
بهره برداري سياسي از برخورد سرد مخالفان دولت با روز دانشجو
 در حالي که در برخي از دانشگاه هاي سراسر کشور آيين هاي بزرگداشت روز دانشجو با حضور چهره هاي اصلاح طلب و يا افراد نزديک به مواضع دولت با شور و اشتياق بالايي برگزار شد، چهره ها و تشکل هاي اصولگرا ترجيح دادند تا به سردي و بي علاقگي از کنار اين موضوع عبور کنند.اين در حالي است که از شب قبل از روز16 آذر موج پيامکي‌اي به راه افتاد که گفته مي‌شد از سوي "دانشجويان ارزشي"! ارسال مي‌شود. محتواي پيامک‌ها، لغو برنامه‌هاي "افراد ارزشي" در دانشگاه‌ها بود.همچنين از صبح ديروز نيز، خطي هماهنگ در برخي رسانه‌هاي منتسب به جريان اصولگرايي پيگيري شد که طي آن، لغو فله‌اي! برنامه‌هاي برخي تشکل‌هاي خاص در دانشگاه‌ها را از سوي رؤساي دانشگاه‌ها در دولت يازدهم القا مي‌کرد.اما پيگيري خبرهاي مربوط به لغو برنامه ها و انصراف چهره هاي مشهور اصولگرا از حضور در اين مراسم نشان مي‌دهد که يا برگزار کنندگان مراسم و يا مدعوين عامل لغو يا انصراف از حضور در مراسم بزرگداشت روز دانشجو بوده اند.حضور گرم دانشجويان عمدتا هوادار دولت و جناح اصلاح طلب در چند سخنراني مهم در دانشگاه هاي تهران به خوبي ديده مي‌شد. دانشگاه علوم پزشکي تهران،ميزبان دکتر روحاني رئيس جمهور بود،دانشجويان دانشگاه شهيد بهشتي نيز پاي سخنان محمدرضا عارف نشستند و دانشکده فني دانشگاه تهران نيز پذيراي علي مطهري نماينده مردم تهران در مجلس بوده است.اما اگرچه برخي از چهره هاي اصولگرا نيز در چند مراسم از اين دست حاضر شده بودند، اما تعداد بيشتري از افراد و تشکل هاي اين جناح نيز ترجيح دادند که غايب اين روز باشند.

جلسه خلوت اصولگرايان در دانشگاه شهيد بهشتي
عليرغم حضور کامران دانشجو و بيژن نوباره دوتن از چهره هاي سرشناس اصولگرا در مراسم بزرگداشت 16 آذر که در دانشکده علوم اقتصاد و دارايي دانشگاه شهيد بهشتي از سوي بسيج دانشجويي اين دانشگاه برگزار شد، برخي از گزارش هاي تصويري از اين مراسم نشان مي‌دهد که اکثر صندلي هاي سالن خالي بود و دانشجويان کمي در اين جلسه حاضر شدند.
غيبت قاليباف در دانشگاه تهران
اگرچه مراسم بزرگداشت روز 16 آذر که بسيج دانشجويي دانشگاه تهران با حضور غلامعلي حدادعادل و سعيد جليلي به نسبت مراسم اين تشکل در دانشگاه شهيد بهشتي شلوغ تر برگزار شد، اما اين مراسم يک غايب بزرگ داشت.قرار بود در کنار جليلي و حدادعادل، محمدباقر قاليباف شهردار تهران نيز حضور داشته باشد، که مجري اين مراسم اعلام کرد آقاي قاليباف از حضور در اين مراسم عذرخواهي کرده است. وي علت اين غيبت را سفر هفته آينده شهردار تهران به کربلا اعلام کرد.
دلايل لغو برنامه سخنراني رسايي و سرافراز
مسئول بسيج دانشجويي دانشگاه تربيت مدرس و مسئول دفتر رياست دانشگاه صنعتي قم نيز دلايل لغو سخنراني رسايي و سرافراز در اين 2 دانشگاه را عنوان کردند. حسين اورکي مسئول بسيج دانشجويي دانشگاه تربيت مدرس در گفتگو با مهر، در خصوص لغو سخنراني دکتر سرافراز دراين دانشگاه گفت: بسيج دانشجويي دانشگاه تربيت مدرس با ارسال نامه اي به دکتر سرافراز رئيس رسانه ملي از وي براي حضور در مراسم 16 آذر دانشگاه تربيت مدرس و گفتگو با دانشجويان و سخنراني پيرامون اين روز و جايگاه دانشجو در نظام اسلامي دعوت کرده بود. وي ادامه داد: دکتر سرافراز خودش در برنامه حضور نيافت و به همين خاطر سخنراني وي لغو شد. همچنين دفتر رياست دانشگاه صنعتي قم نيز در خصوص لغو سخنراني حميد رسايي دراين دانشگاه گفت: سخنراني توسط خود رسايي لغو شده است. اين در حالي بود که رسايي صحن علني مجلس را تريبون خود قرار داد و نسبت به چگونگي برگزاري روز دانشجو از سوي دولت و اظهارات رئيس‌جمهور در دانشگاه واکنش نشان داد. اين نماينده نزديک به جبهه پايداري ادعا کرد که سخنراني‌اش لغو شده است.وي در تذکري شفاهي در جلسه علني روز يکشنبه مجلس با بيان اين‌ ادعا که «امروز نيز همچون سال گذشته مراسم روز دانشجو به دليل تنگ نظري بدون حضور تشکل‌هاي دانشجويي برگزار شده و فرصتي براي نقطه نظرات اين تشکل‌ها اختصاص داده نشد» نسبت به موارد مطرح شده در سخنراني رئيس‌جمهور واکنش نشان داد.وي در عين حال يادآور شد که در زمان بازگشايي دانشگاه‌ها نيز «آقاي روحاني نسبت به چگونگي برنامه‌ريزي اين جلسات و ندادن وقت به تشکل‌هاي دانشجويي ابراز تاسف کرده بود».نماينده اصولگراي مجلس افزود: آقاي روحاني در پيام همايش اعتدال خود مي‌گويد که پيام اصلي اعتدال اين است که بگذاريم افراد حرف خود را بزنند.وي با بيان اين‌که سخنراني تعدادي از افراد در مراسم روز دانشجو لغو شده است، گفت که رئيس‌جمهور بايد دليل واقعي اقليتي را که خوشحال نيستند پيدا کند.اين نماينده مجلس هم‌چنين با اشاره به 30 شاخصي که از سوي سريع‌القلم براي جامعه زنده معرفي شده، اين موارد را نشانه «خودباختگي و غرب‌زدگي» دانست. وي با اشاره به يکي از مشاوران رئيس‌جمهور وي را با حسن تقي‌زاده – از رجال سياسي دوران رضاشاه پهلوي - مقايسه کرد و گفت: تقي‌زاده ملعون سرش را از گور بيرون‌ آورده است و مي‌گويد داريد روي مرا سفيد مي‌کنيد.وي معتقد است: آن‌چه به اسم اعتدال مطرح مي‌شود تنها کاريکاتور اعتدال است.

انصراف بسيج دانشجويي از حضور در مراسم 16 آذر
نماينده بسيج دانشجويي دانشگاه علوم پزشکي ايران نيز که قرار بود در جلسه سخنراني دکتر روحاني در دانشگاه علوم پزشکي تهران حاضر شده و به ارائه نقطه نظرات خود بپردازد،طبق اعلام بسيج دانشجويي در اعتراض به کم بودن زمان سخنراني نمايندگان تشکل‌هاي دانشجويي در حضور رئيس جمهور از حضور در مراسم 16 آذر انصراف داد.

لغو سخنراني عضو پايداري در دانشگاه اراک
در دانشگاه اراک نيز به نوشته خبرگزاري آريا قرار بود که سيدمحمود نبويان ديگر نماينده عضو جبهه پايداري در مجلس شوراي اسلامي به سخنراني بپردازد که گفته شد،لغو گرديد.

لغو مراسم 16 آذر دانشگاه تبريز
همچنين سخنراني حجت الاسلام ميرتاج‌الديني، معاون پارلماني دولت دهم که قرار بود به مناسبت روز دانشجو در دانشگاه تبريز انجام شود، لغو و به هفته آينده موکول شد. از سوي ديگر به نوشته ايسنا محسن رضايي، دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام نيز از ديگر ميهمانان دانشگاه تبريز بود، اما بنابر به دلايلي مقرر شد تا اين مراسم هفته آينده برگزار شود.

راز برخورد سرد اصولگرايان چيست؟
نگاهي به اتفاقات يک سال گذشته پيرامون وضعيت دانشگاه و رد گزينه هاي متعدد پيشنهادي رئيس جمهور براي وزارت علوم از سوي رئيس جمهور توسط چهره هاي مشهور اصولگرا، نشان مي‌دهد که موضوع دانشگاه و دانشجو، براي اين جناح از اهميت بالايي برخوردار بوده است و بدون ترديد تعيين يک روز براي بزرگداشت مقام دانشجو نيز فرصتي بوده تا اين اهميت را به خوبي نشان دهند، اما با اتفاقات روز گذشته همچنان اين سئوال به ذهن مي‌رسد که راز اين استقبال سرد از 16 آذر چيست؟ آيا آنچنان که پيش از اين احمدتوکلي گفته است، بدنه دانشگاه دل با اصلاح طلبان و اعتدال گرايان دارد و به همين خاطر اصولگرايان ترجيح مي‌دهند که اين عرصه را از طريق نهادهايي چون مجلس و با ابزاري چون سئوال و استيضاح وزيران علوم تحت کنترل خود درآورند؟

منبع: ابتکار
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین