|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۶
کد خبر: ۳۰۹۸۷۰
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۹
سخنگوی دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: حجم بالایی از کار با اولویت‌های بسیار زیاد انجام شد و ظریف به چندین زبان توئیت کرد. دولت غاصب صهیونیستی در این ترور در مظان اول بوده و الان قرائن و شواهد عنوان شده است. یکی از موفق‌ترین کمپین‌های بین‌المللی بوده که انزوای بیشتر رژیم غاصب را در پی داشته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره ادعای مطرح شده مبنی بر حمله پهپادی به یکی از سرداران سپاه پاسداران در سوریه عنوان کرد: گزارشی از این موضوع نشنیدیم و بیشتر خبرسازی به نظر می‌آید.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه در نشست هفتگی با خبرنگاران به سفر دو سه روزه‌اش به کابل برای گفت‌وگو در حوزه‌های فرهنگی، مردمی و رسانه‌ای اشاره کرد و گفت: در حوزه همکاری‌های فرهنگی با همسایگان نیاز به کار بیشتری داریم و هیچ رابطه راهبردی صورت نمی‌گیرد که یک همکاری فرهنگی و ... داشته باشیم.

وی به تماس‌های تلفنی تعدادی از وزرای خارجه با ظریف بعد از شهادت شهید فخری زاده و محکوم کردن این اقدام اشاره کرد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره ادعای مطرح شده مبنی بر حمله پهپادی به یکی از سرداران سپاه پاسداران در سوریه عنوان کرد: گزارشی از این موضوع نشنیدیم و بیشتر خبرسازی به نظر می‌آید.

خطیب زاده درباره واکنش‌ها به ترور شهید فخری زاده عنوان کرد: در شهادت دکتر فخری زاده حجم بالای محکومیت را در کشورهای مختلف از حوزه‌های جغرافیایی دریافت کردیم. در حوزه خلیج فارس جز یک کشور بقیه محکوم کردند. در حوزه کشورهای همسایه و متحدان ایران حتی کسانی که متحد ایران نبودند. همه به طور جدی می‌دانند انگشت این محکومیت به سمت رژیم اشغالگر قدس است.

وی در تشریح اقدامات دیپلماتیک و پیگیری‌ها پس از ترور شهید فخری زاده گفت: به محض این اتفاق بیانیه‌ای صادر و محکوم کردیم و ظریف یک ساعت بعد از شهادت شهید فخری زاده توئیت کرد و مسئولیت این ترور را برعهده اسرائیل خواند در نیویورک نامه ما به سازمان ملل تحویل شد و در بسیاری از پایتخت‌ها سفرای ما ماجرا و ابعاد آن و اقدام ددمنشانه رژیم صهیونیستی را به اطلاع پایتخت‌ها رساندند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: حجم بالایی از کار با اولویت‌های بسیار زیاد انجام شد و ظریف به چندین زبان توئیت کرد. دولت غاصب صهیونیستی در این ترور در مظان اول بوده و الان قرائن و شواهد عنوان شده است. یکی از موفق‌ترین کمپین‌های بین‌المللی بوده که انزوای بیشتر رژیم غاصب را در پی داشته است.

وی در پاسخ به سوالی گفت: سناریوهای هالیوودی این روزها اجرا شده است. کارزارهایی است که سر در آلبانی و تل آویو و واشنگتن دارد. به این سناریوسازی‌ها نباید توجه کرد.

خطیب زاده در پاسخ به سوالی درباره سکوت و عدم موضع گیری برخی حکام عرب حکایت از همکاری آنها با رژیم صهیونیستی دارد، اظهار داشت: متاسفانه یک کشور تنها در این زمینه موضع نگرفته است و بقیه کشورهای پیرامون و شش کشور از هفت کشور عربی حوزه خلیج فارس موضع گرفتند و آن یک کشور هم باید در سیاست‌های خود تجدیدنظر کند.

وی افزود: ما یک سفر سراسیمه و اضطراری را از پامپئو به منطقه دیدیم و این وزیر خارجه ورشکسته رژیم ترامپ معلوم است این سراسیمگی از چه بابی است برای این است که از یک شکست تاریخی جلوگیری کند. تمام حیثیت و آبرو و آنچه که داشتند در سبد فشار بر ملت ایران گذاشتند و به هیچ یک از اهدافشان نرسیدند. از اجلاس سه جانبه، از اظهارات نتانیاهو نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس می‌شنوید. دوست داریم فکر کنند مسیر را دارند برمی‌گردند و الا اگر ردپایی از کسی پیدا شود و همانطور که مقامات کشور اشاره کردند هم آمران و هم عاملان مجازات خواهند شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اظهارات مطرح شده مبنی بر اینکه ترور شهید فخری زاده مرتبط با برجام بوده است، اظهار داشت: این هست که برخی کجی‌ها و ناراستی‌هایی در فضای عمومی و رسانه‌ای توسط برخی طی سال‌های گذشته گفته شده است. وزارت خارجه که باید پاسبان منافع ملی باشد نباید وارد این گفت‌وگوها شود. بارها پاسخ گفتیم و در پشت درهای بسته نکات را گفتیم و دو ماه ساکت می‌شوند وقتی که آنها مشغول این حرف ها هستند وزارت خارجه در سخت‌ترین جبهه‌ها در خارج مبارزه و منافع ملی را حفاظت می‌کنند.

خطیب زاده افزود: در زمانی که درباره ترور شهید فخری زاده می‌گفتند سفرا و دیپلمات‌‌های ما به صورت گمنام در این مدت این فشارهای حقوقی را اعمال می‌کردند و بالاترین سطح رسمی محکومیت از این ترور را در سطح رسمی داشتیم. اجازه دهید وزارت خارجه در مباحث داخلی سکوت کند و به خاطر منافع ملی و عالی نظام و بهروز و بهزیستی مردم و فرزندان این ملت بشوند. اگر روزی این منع برداشته شود و در فضای بهتری گفت‌وگو کنیم مواردی گفته خواهد شد.

وی گفت: متاسفانه دوستان عزیز و نازنین ما که به رغم اختلافاتی که با خودشان دارند برخی مباحث را مطرح می‌کنند. باید حواسمان باشد ما ملت با تاریخی و پر از حکمتی هستیم و ملتی هستیم که بزرگان ما به ما راه را گفته‌اند. ایرانی متحد در سیاست خارجی صحبت کرده و می‌کند.

وی درباره طرح نمایندگان مجلس برای اقدام فوری برای لغو تحریم‌ها گفت: هیچ تردید و شکی نداریم که نمایندگان مجلس به دنبال احقاق حقوق ملت و حقوق تک تک ملت هستند و برایشان فرقی نمی‌کند. مجلس عصاره ملت است و تردید نداریم که به دنبال احقاق حقوق ملت است. ما در این خصوص نظرات خود را گفته‌ایم و دولت به صراحت گفته که موافق ارائه این طرح به این نحو نیست و دولت گفته این طرح نه ضروری است و نه مفید. با مسیری که گذاشته شده معلوم نیست حقوق ملت آنچنان که قصد و نیت نمایندگان نجیب ملت ایران است محقق شود.

خطیب زاده وزارت خارجه نظرات خود را در جلسات مختلف گفته است. متاسفانه در مصوبه اخیر نظرات ما در نظر گرفته نشده و مسیری را مجلس مستقل طی کرده و انتظار داریم مجلس این نظرات را لحاظ کند.

خطیب زاده درباره اظهار گلایه نمایندگان مجلس عراق مبنی بر همکاری نامناسب دولت عراق برای پیگیری پرونده ترور شهید سلیمانی عنوان کرد: این موضوع در اولویت جمهوری اسلامی بوده و رسما بارها به دولت عراق گفته شده و مسئولیت قطعی نسبت به این اتفاق دارد. سردار سلیمانی مهمان دولت عراق و به دعوت آنها سفر کرده و مسئولیت اصلی بر عهده دولت عراق است. در سطوح مختلف در حال پیگیری این موضوع هستیم.

وی درباره طرح مجلس برای اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها هم گفت: قطعا نمایندگان ملت به دنبال حفاظت و احقاق حقوق ملت هستند و نظرات وزارت خارجه در این طرح دو فوریتی لحاظ نشده است و دولت اعلام کرده نه از نظر سیاسی، فنی و بودجه‌ای و مالی مفید و ضروری نیست. نظرات خود را دقیق گفته‌ایم. ما مصوبه‌ای در شورای عالی امنیت ملی درباره اقدام متقابل درباره موضوعات برجامی داریم و باید در همان چارچوب حرکت کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: شهید فخری زاده در سال‌های میانه دهه ۸۰ در گزارش‌های گروه منحط منافقین و بعد گزارش‌هایی که آمریکا و اسرائیل به آژانس داد اسم ایشان داده شد و بعد اسم ایشان در لیست تحریم رفت و از آن موقع اسمشان در این فهرست بود. وصل کردن یک چیز به یک موضوع کاملا غیرمرتبط از مواردی است که ظریف در اینستاگرام گفت. یک جنایتی توسط مثلث شومی اتفاق افتاده که آمران و عاملانی داشته و به جای اینکه تمرکز کنیم که خواست آنها محقق نشود و برعکس خواست شهید فخری زاده محقق شود و شهید فخری زاده در پشت صحنه جزو کمک کنندگان به برجام بود. متاسفانه برخی ادعاها گفته می‌شود که معلوم نیست سر آن کجاست و برخی از منبع مستقیم اسرائیل نقل قول می‌شود و این در حالی است که این رژیم مسئولیت جدی در این ترور دارد.

وی بیان کرد: ما سرباز مقابله با این جبهه کارزار ضد اطلاعاتی هستیم.

خطیب زاده همچنین گفت: در همکاری با آژانس هیچ دسترسی بیشتری نداده و نخواهیم داد و روابط ما با آژانس فنی بوده است و برخی عدم مسئولیت‌ها به آژانس تذکر داده شده و امیدواریم رویکرد آژانس فنی باقی بماند.

سخنگوی وزارت خارجه درباره وضعیت اسدالله اسدی دیپلمات ایرانی که در حال حاضر در بلژیک در بازداشت به سر می‌برد، اظهار داشت: درباره دیپلمات ما از همان اول گفتیم اساسا دادگاه و این پروسه قضایی که شروع شده به خاطر مصونیت دولت‌ها و دیپلماتیک غیرقانونی است و مشروعیت ندارد و به رسمیت نمی‌شناسیم. به مسیری که وکیل ایشان در بلژیک طی می‌کند احترام می‌‌گذاریم. این مسیر غیرقانونی و غیرمشروع است و به رسمیت نمی‌شناسیم. امیدواریم دادگاه عدم صلاحیت خود را به رسمیت بشناسد.

وی گفت: بدعت بدی در مسیر مصونیت‌های دیپلماتیک گذاشته می‌شود. این یک توطئه چینی بوده و قربانی این توطئه چینی است که یک سر آن گروهک منافقین است و یک سر همین کمپین فشار حداکثری است. از همه توان خود برای حفاظت از شهروندان خود به ویژه اسدالله اسدی استفاده می‌کنیم.

خطیب زاده در پاسخ به سوالی درباره بدهی کره به ایران بیان کرد: یک بدهی تاریخی برای کره به ملت ایران باقی ماند. موارد جزیی به هیچ وجه قابل قبول و قابل توجیه نیست.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین