|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۰
کد خبر: ۳۰۹۸۵۹
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۶
محرز با اشاره به روند طی شده در تولید واکسن کرونای داخلی تصریح کرد: خوشبختانه اقدامات لازم برای تولید واکسن کرونا در داخل با دقت و سرعت در حال انجام است و دو واکسن از واکسن‌های در حال تولید فاز‌های حیوانی را طی کرده‌اند و اگر بتوانند مجوز کمیته اخلاق را دریافت کنند، می‌توانند فاز انسانی کارآزمایی‎های بالینی را هم آغاز کنند که این اتفاق در آینده نزدیک رخ خواهد داد و واکسن‌ها وارد مرحله آزمایش انسانی خواهند شد.

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا از ورود واکسن ایرانی این بیماری به بازار تا خرداد سال آینده خبر داد.

به گزارش شبکه خبر، دکتر مینو محرز عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: خوشبختانه یکی از داوطلبان اصلی تولید واکسن کرونا در داخل، مراحل آزمایش روی حیوان را به اتمام رسانده است و به زودی وارد آزمایش انسانی می‌شود لذا با این روند، واکسن کرونا خرداد ۱۴۰۰ وارد بازار خواهد شد.

وی افزود: اگر مرحله مطالعه انسانی این واکسن به‌سرعت و با موفقیت طی شود، در نهایت ما واکسن کرونای ایرانی را در اردیبهشت یا نهایت خرداد ۱۴۰۰ خواهیم داشت.

محرز با اشاره به روند طی شده در تولید واکسن کرونای داخلی تصریح کرد: خوشبختانه اقدامات لازم برای تولید واکسن کرونا در داخل با دقت و سرعت در حال انجام است و دو واکسن از واکسن‌های در حال تولید فاز‌های حیوانی را طی کرده‌اند و اگر بتوانند مجوز کمیته اخلاق را دریافت کنند، می‌توانند فاز انسانی کارآزمایی‎های بالینی را هم آغاز کنند که این اتفاق در آینده نزدیک رخ خواهد داد و واکسن‌ها وارد مرحله آزمایش انسانی خواهند شد.

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا در پاسخ به این پرسش که روند خرید واکسن کووید از خارج را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: اگر توان تولید واکسن در داخل وجود داشته باشد، دیگر نیازی به واردات از خارج نخواهیم داشت؛ بنابراین بهتر است همه امید‌ها به تولید واکسن در داخل باشد.

محرز افزود: البته یک دلیل دیگر هم برای امیدواری به واکسن تولید داخل وجود دارد و آن هم این است که همان زمان که ممکن است واکسن‌های تولیدی شرکت‌های خارجی به دست ما برسد که هنوز هم زمان مشخصی برای آن معلوم نشده است، واکسن داخلی تولید خواهد شد و ما دیگر از واردات واکسن خارجی بی‌نیاز خواهیم بود.

این استاد بیماری‌های عفونی اضافه کرد: اتفاقا یکی از افراد صاحب نظر در حوزه واکسن و بیماری‌های عفونی در امریکا گفته است که فکر نکنید که همه مردم دنیا باید از واکسن‌های تولیدی شرکت فایزر یا شرکت‌های مطرح فعلی استفاده کنند زیرا این شرکت‌ها به میزان مورد نیاز مردم جهان امکان تولید ندارند تا بتوانند همه را پوشش دهند؛ بنابراین، این تولیدات در حدی خواهد بود که بتواند نیاز مردم این کشور‌ها را آن هم در حد نسبی تامین کرده و جوابگوی تقاضا‌ها باشد. ازاین‌رو کشور‌های دیگر موظفند تا هر نوع واکسنی را که با نسبت‌های مختلف امکان ایمنی‌زایی داشته باشد، تولید کنند تا مردم این کشور‌ها در برابر بیماری ایمن شوند تا بتوان بیماری را در سطح جهانی کنترل و مهار کرد.

محرز در پاسخ به این پرسش که چه میزان واکسن باید تزریق شود تا بتوان به ایمنی مورد نیاز دست پیدا کرد، گفت: رقم اعلامی برای تزریق واکسن به ۲۰ درصد جمعیت با تعداد مبتلایانی که تا به الآن درگیر بیماری شده‌اند می‌تواند ایمنی نسبی را برای ما ایجاد کند؛ زیرا تا به امروز عده زیادی از افراد جامعه دچار بیماری شده‌اند و دیگر این افراد نیاز به تزریق واکسن ندارند. همچنین افرادی هم که به کووید مبتلا نشده‌اند اگر تحت تزریق واکسن قرار گیرند اطمینان حدودی به ما خواهند داد.

وضعیت آزمایش‌ها روز به روز در حال بهتر شدن است

استاد عفونی دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه به افزایش میزان تست‌ها در هفته‌های اخیر اشاره کرد و گفت: خوشبختانه وضعیت آزمایش‌ها روز به روز در حال بهتر شدن و افزایش است و این روند در روز‌های پیش رو هم ادامه خواهد شد زیرا امروز امکانات آزمایش در کشور فراهم شده است، ولی متاسفانه در گذشته زیرساخت‌های لازم به همراه کیت‌های مورد نیاز برای تست‌ها فراهم نبود تا از طریق جداسازی (ایزوله) کردن مبتلایان بتوانیم زنجیره انتقال بیماری را کنترل کنیم.

دکتر محرز در پاسخ به این پرسش که آیا واکسن باید به صورت رایگان در دسترس همه عموم قرار گیرد، گفت: رایگان بودن توزیع واکسن بستگی به این دارد که چقدر در این بخش سرمایه‌گذاری شده است؛ بنابراین اگر این امکان وجود داشته باشد که واکسن را به‌صورت رایگان در اختیار همه قرار دهیم نقطه مطلوب خواهد بود، اما اگر این امکان وجود نداشته باشد باید افراد های‎ریسک مانند سالمندان، افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای همچون بیماران قلبی و ریوی، افراد مبتلا به دیابت و چاق به‌صورت رایگان تحت واکسیناسیون قرار گیرند و در کنار آن‌ها کادر درمان هم باید از این امتیاز برخوردار باشند. البته این را هم نباید فراموش کنیم که اگر بخواهیم تزریق واکسن موثر باشد باید همه افراد جامعه را تحت واکسیناسیون قرار دهیم.»


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین