|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۱
کد خبر: ۳۰۹۸۵۶
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۶
بعد از ۱۰ سال ما حدود ۲ الی ۳ سال قبل کارخانه تبدیل را داشتیم که یو اچ اف تولید کرد، در حالی که این کارخانه ۱۰ سال بود که خوابیده بود. در حوزه غنی‌سازی ما تیل‌هایی را که از آن‌ها استفاده نمی‌شد به کار بردیم و این کار، کار جدیدی بود که بتوانیم در حدود ۳۰ تن کیک زرد و مواد جدید داشته باشیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: اجرای پروتکل الحاقی هیچ مشکلی در روند برنامه غنی‌سازی ایجاد نمی‌کند، اما عدم اجرای آن باعث تردید و ابهام نسبت به برنامه هسته‌ای ایران خواهد شد.

به گزارش فارس، بهروز کمالوندی به عنوان نماینده دولت در جریان بررسی کلیات طرح اقدام راهبردی برای لغو با تحریم‌ها در جلسه علنی امروز (سه شنبه ۱۱ آذر ماه ۹۹) مجلس گفت: در این شرایط سخت این گونه به نظر می‌رسد آنچه که از همه سخت‌تر است حفظ و تقویت انسجام ملی است و ما امروز در شرایطی هستیم که دشمن از همه امکانات خود از جمله فشار اقتصادی، ترور و سیاست‌های شیطانی علیه جمهوری اسلامی ایران استفاده می‌کند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: لازم است تا برای حفظ این انسجام، امید را در دل مردم تقویت کرد. تزریق ناامیدی در جهت منافع کشور نیست و مأیوس کردن مردم باعث می‌شود تا در زمین دشمن بازی کنیم.

وی افزود: یکی از نقاط قوت کشور که می‌تواند مایه مباهات، افتخار و اقتدار باشد، صنعت هسته‌ای امروز شاداب و فعال کار خود را ادامه می‌دهد. متأسفانه برخی افراد چه آگاهانه و چه ناآگاهانه پیشرفت صنعت هسته‌ای را زیر سؤال می‌برند و می‌گویند این صنعت نابود شده است.

کمالوندی ادامه داد: بهترین دلیل نادرستی این ادعا همین طرح امروز است. آفتاب آمد دلیل آفتاب. شما توقع دارید در یک مدت کوتاهی اقداماتی مثل نصب هزار سانتریفیوژ IR۶ سازمان انرژی هسته‌ای انجام دهد. بسیاری از انتظارات شما کارخانه اورانیوم فلزی و فعال کردن بسیاری از بخش‌ها دلیلی بر این است که انرژی هسته‌ای شاداب به کار خود ادامه می‌دهد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: احیای قلب رآکتور اراک در دو ماه قابل انجام است. قلب رآکتوری که می‌گفتند در آن سیمان ریخته شده، قابل احیاست. رآکتوری که کامپوننت اصلی نداشت، مثل ماشین سوخت‌گذار، اتاق فرمان، پمپ‌های اصلی، پمپ‌های خنک‌کننده، مدار دوم و...

وی افزود: ما امروز این امکان را داریم که هم سانتریفیوژ‌های قدیم و هم سانتریفیوژ‌های جدید را نصب کنیم. در حال حاضر ما ۳۸۰۰ کیلو مواد داریم، که قبلا این مقدار ۱۱ تن بوده که البته فاصله چندانی بین ۴ تن و ۱۱ تن نیست.

کمالوندی خاطرنشان کرد: بعد از ۱۰ سال ما حدود ۲ الی ۳ سال قبل کارخانه تبدیل را داشتیم که یو اچ اف تولید کرد، در حالی که این کارخانه ۱۰ سال بود که خوابیده بود. در حوزه غنی‌سازی ما تیل‌هایی را که از آن‌ها استفاده نمی‌شد به کار بردیم و این کار، کار جدیدی بود که بتوانیم در حدود ۳۰ تن کیک زرد و مواد جدید داشته باشیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: در حوزه برق هسته‌ای در حال حاضر نیروگاه اول ما کاملا توسط پرسنل ایرانی اداره می‌شود و دو نیروگاه جدید در حال ساخت است. در پزشکی رادیودارو‌ها در حال صادر شدن است.

وی افزود: با توجه به این که من باید در این مقطع نظر دولت را در مورد این طرح اعلام کنم باید بگویم اجرای پروتکل الحاقی هیچ مشکلی را در روند برنامه غنی‌سازی ایجاد نمی‌کند، اما عدم اجرای آن باعث تردید و ابهام نسبت به برنامه هسته‌ای ایران خواهد شد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین