|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۱
کد خبر: ۳۰۹۸۲۹
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۳

وزیر بهداشت با اشاره به پیک اخیر بیماری کرونا در کشور و با بیان اینکه طوفان سهمگینی بود و خوشبختانه در اکثر استان‌ها داریم به تعادل جدید بازمی گردیم، گفت: مردم به تله قدیمی عادی انگاری شرایط نروند و با تصور اینکه شرایط بهتر شده، ما را از اجرای دقیق پروتکلها دور نکنند.

به گزارش ایسنا، دکتر سعید نمکی در اجلاس روسای دانشگاه‌های علوم‌پزشکی ضمن تسلیت شهادت دکتر فخری‌زاده، گفت: تشکر می‌کنم از زحمات شبانه‌روزی عزیزان بویژه در این پیک جدید که ما توانستیم با همت و پشتکار بی‌بدیل شما عزیزان این منحنی را سر به فرود بیاوریم. هر میلی‌متری از این منحنی‌ها که به سمت پایین خم می‌شود، پشت عزیزان بردبار ما در مراکز بهداشتی درمانی به شدت خمیده می‌شود. من شاهد تلاش شبانه‌روزی شما عزیزان بودم، طوفان سهمگینی بود و با اطلاعاتی که از شما می‌گیرم خوشبختانه در اکثر استان‌ها داریم به تعادل جدید برمیگردیم. دیروز هم از مردم خواستم این کاهش مرگ و میر را به پای بهتر شدن اوضاع و عادی انگاری نگذارند و به تله قدیمی عادی انگاری شرایط نبرند و با تصور اینکه شرایط بهتر شده است، ما را از اجرای دقیق پروتکل‌ها دور نکنند.

وی افزود: اگر توانستیم تعداد مرگ و میر و موارد بستری را کاهش دهیم فقط در سایه رعایت دقیق پروتکل‌ها و زحمات کادر بهداشت و درمان کشور است. خوشبختانه علی‌رغم پیش‌بینی های سازمان‌های علمی جهانی که در این ماه و ماه آینده مرگ بالای ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ نفر را برای ما پیش‌بینی کرده بودند و پیش‌بینی آنها در مورد آمریکا و کشورهای اروپایی درست از آب درآمد، اما این پیش‌بینی‌ها به دلیل مداخلات به موقع در کشور ما در حال عکس شدن است.

نمکی ادامه داد: ما اثرات محدودیت‌ها و طرح جدید که مزین به نام شهید حاج قاسم سلیمانی است را در هفته‌های آتی خواهیم دید. این کاهش‌ها اثراتی است که از قبل همکاران ما در دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها اجرا کردند نیز و سایر محدودیت‌هایی است که در کشور اعمال کردند.

وی با اشاره به طرح محله‌محور شهید حاج قاسم سلیمانی، گفت: این طرح با همکاری هلال‌احمر، بسیج، سازمان‌های مردم‌نهاد و... با توصیه مقام معظم رهبری آغاز شد. یکی از این محورهای بسیار مهم محور آموزش است. ما اگر نتوانیم آموزش همگانی را در راستای رعایت پروتکل‌ها و آنچه که ما به عنوان اصلی‌ترین عامل مهار بیماری از آن اسم می‌بریم، به خوبی اجرا کنیم، موفق نخواهیم بود. در حیطه آموزش سازمان صدا و سیما در این مدت به خوبی در کنار ما بود و از روسای دانشگاه‌ها هم می خواهم از ظرفیت صدا و سیمای استانی استفاده کنند و کمیته مخصوصی برای آموزش تعیین کنند تا بتوانیم سقف آگاهی مردم را نسبت به ابعاد مختلف بیماری افزایش دهیم.

اوی با تاکید بر لزوم نظارت مستمر بر اجرای پروتکل‌های ضدکرونا، اظهار کرد: در این مرحله با هیچکس مماشات نکنید. ما پیک زمستانه‌ای را مانند تمام جهان پیش روی خود داریم. در استان‌های جنوبی الان هوا معتدل تر است ولی با پیش‌روی به سمت سرما مردم به داخل خانه‌ها رفته و درب‌ها و پنجره‌ها را می‌بندند و شیوع بیماری بالا می‌رود. بنابراین بر اساس اعلام رنگ هر منطقه شامل قرمز، زرد و نارنجی منطبق بر دستورالعمل‌ها، پروتکل‌ها را بیشتر رعایت کنند و نظارت را افزایش دهند.

وزیر بهداشت ادامه داد: از سازمان هلال‌احمر خواستیم کنار دانشگاه‌های علوم پزشکی باشند تا به اتفاق بر اجرای پروتکل‌ها نظارت کنید و فیدبک آن را به استانداران و فرمانداران ارائه دهید.

نمکی افزود: توسعه مراکز سرپایی از تقاضاهایی است که از شما عزیزان خواستم، باید به مراکز ۱۶ و ۲۴ ساعته پرداخته شود؛ به خصوص در حاشیه شهرها؛ این طرح باید در حاشیه شهرها که فضاهای کوچکی برای زندگی دارند و در این فضاهای کوچک افراد زیادی کنار هم هستند و این افراد در زیر پوست شهر در تردد هستند، بیشتر جدی گرفته شود. در این مناطق از تمام ظرفیت‌ها استفاده کنید ولی از حاشیه شهرها برای ارائه خدمات سرپایی غافل نشوید. اگر توسعه خدمات سرپایی نداشته باشیم حتما بار آن با تاخیر و مشکلات بیشتر در بیمارستان دیده می‌شود. بنابراین بر اساس ظرفیت مناسب برای جمعیت بین ۵۰ تا ۱۰۰ هزار نفر حتما باید به فکر مراکز سرپایی باشیم.

وی تاکید کرد: برخی دوستان مراکز جامع سلامت یا پایگاه‌های سلامت را دو منظوره استفاده می‌کنند یعنی راهی برای ورود مبتلایان کرونا و راهی برای ورود بیماران عادی در نظر می‌گیرند که این راه از نظر بنده عالمانه‌ نیست. مسلما بیمار کووید و غیر کووید حتی با راه ورود جداگانه بالاخره جایی باهم برخورد می‌کنند. پس مراکز کووید۱۹ و غیر کووید باید جدا باشد.

نمکی درباره تست‌های تشخیصی کرونا، اظهار کرد: تست‌های سریع برای دانشگاه‌های علوم پزشکی ارسال می‌شود، اما برخی دانشگاه‌ها به اشتباه فکر می‌کنند با داستن تست سریع باید از تست PCR غافل شوند. ما وقتی از ظرفیت 100 هزار تست در روز صحبت می‌کنیم برای تست‌های سریع و PCR همزمان را در نظر می‌گیریم‌؛ باید 40 هزار تست PCR روزانه انجام شود و بین ۶۰هزار تا ۸۰ هزار مورد هم تست سریع انجام دهیم. در بیمارستان مطلقا کسی حق ندارد از تست سریع استفاده کند و باید حتما از تست PCR استفاده شود و در پایگاه‌های سلامت و سرپایی باید از تست سریع استفاده شود و تکلیف فرد ظرف 20 دقیقه‌ مشخص شود تا تماس‌های نزدیک بیمار را شناسایی کنیم.

وی با اشاره به اهمیت قرنطینه بیماران، تصریح کرد: در حوزه قرنطینه دستگاه‌های مختلفی مانند عزیران گردشگری و میراث فرهنگی همکاری داشتند و مراکزی شناسایی شدند اما خواهش ما از روسای دانشگاهی این است که تخمین بزنند و اعلام کنند چند درصد بیماران امکان قرنطینه خانگی دارند و چند درصد این امکان را ندارند، ما نباید به کارگر فصلی و فردی که در فضای بسیار کوچک با حمعیت بالا زندگی می‌کند، اصرار به آنگونه قرنطینه کنیم. فضای قرنطینه با استفاده از ظرفیت هتل‌ها تامین می‌شود تا موارد مورد نظر مردم هم فراهم شود. به نسبت تعداد تخت‌ها تیم پزشکی و پرستاری برای مراقبت از بیماران در نظر گرفته شده است.

نمکی در رابطه با داروهای مورد نیاز برای درمان بیماری نیز گفت: قرار شد داروهایی که برای درمان سرپایی نیاز است را حتما تامین کنیم. هر استان باید یک متولی برای موارد مذکور در نظر گیرد و آن را به دکتر کولیوند و دکتر شانه‌ساز انتقال دهند. لوازم حفاظت فردی باید به شکل مناسب فراهم شود تا آلودگی جدید نداشته باشیم.

وی گفت: تردید ندارم در پایان این طرح دستاورد بسیار خوبی خواهیم داشت، ما ایستادیم تا بازهم به مرگهای دو رقمی و تک رقمی کرونا بازگردیم و با همت شما و مقامات ارشد نظام این هدف محقق می‌شود.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین