|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۲
کد خبر: ۳۰۷۵۸۲
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۴

سباستین پیو، دادستان منطقه دانکرک در فرانسه گفته که یک مرد ایرانی را به ظن ارتباط با مرگ چهار پناهجوی ایرانی در کانال مانش بازداشت کرده است.

رسول ایران‌نژاد و همسرش، شیوا محمد پناهی و دو فرزند آنان به نام‌های آنیتا، ۹ ساله، و آرمین، ۶ ساله، هنگامی که با قایق از فرانسه عازم بریتانیا بودند، در نتیجه غرق شدن قایق حامل پناهجویان جان خود را از دست دادند.

فرزند ۱۵ ماهه این خانواده به نام آرتین و دو سرنشین دیگر قایق ناپدیده شده‌اند و احتمال می‌رود که آنان نیز جان باخته باشند.

این قایق از سواحل دانکرک به سوی بریتانیا عزیمت کرده بود و قرار بود با عبور از کانال مانش، ۲۲ سرنشین خود را در سواحل بریتانیا پیاده کند.

فرد بازداشتی متولد سال ۱۹۸۳ میلادی (۱۳۶۱ شمسی) در ایران است و هدایت یک قایق نیمه لاستیکی حامل ۲۲ پناهجو را برعهده داشت که از اردوگاه پناهجویان گراند-سینت در نزدیکی دانکرک عازم بریتانیا بودند.

هنگام عبور قایق از کانال مانش شرایط جوی نامساعد و دریا متلاطم بود.

دادستان دانکرک گفته است که فرد بازداشتی براساس اظهارات نجات‌یافتگان این حادثه شناسایی و بازداشت شده است. او در حال حاضر "در مرحله بازپرسی" است.

در کیفرخواست او به ۷ فقره قتل غیرعمد به دلیل رعایت نکردن نکات ایمنی متهم شده است و همچنین به خطر انداختن جان سایر مسافران که نجات یافته‌اند.

گروه دادستانی همچنین برای او به خاطر "کمک به ورود و اقامت غیرقانونی خارجی‌ها" به طور سیستماتیک و سازمان یافته درخواست مجازات کرده است.

به گفته دادستان، این فرد پذیرفته که راننده قایق بوده اما "گفته نقشی در این ماجرا نداشته و خودش یک مهاجر بوده است؛ اما سایر مسافران او را فردی توصیف کرده‌اند که به قاچاقچیان نزدیک بوده است."

دادستان گفته این تنها بازمانده قایق است که فارسی حرف می‌زند و اظهاراتش با سایر مسافران که همه کرد و عراقی هستند، در تناقض است.

با سختگیری بیشتر کشورهای دیگر در پذیرش پناهجویان در سال‌های اخیر، بسیاری از ایرانیان، افغانستانی‌ها و کشورهای دیگر درگیر جنگ در خاورمیانه می‌کوشند از راه‌های غیرقانونی و گاه پرمخاطره خود را به کشورهای دیگر برسانند که در مواردی به نتایج فاجعه‌بار منجر شده است.

منبع: بی بی سی

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین