|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۱
کد خبر: ۳۰۴۱۲۲
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۷


به باور سازندگان یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت مصالح ساختمانی، عرضه این نهاده‌ها در بورس کالا است، به طوری که بعضی فروشندگان تا ظهر منتظر می مانند قیمت فولاد و مصالح در بورس مشخص شود و بعد از ظهر می‌فروشند؛ بر این اساس رئیس جمهور دستور داده تا مصالح ساختمانی خارج از بورس برای پروژه های عمرانی و مسکن توزیع شود.

به گزارش ایسنا،  حسن روحانی به تازگی دستور داده تا وزارت راه و شهرسازی فولاد و مصالح ساختمانی و دیگر مصالح از جمله آهن آلات و قیر را که در بورس عرضه می شود خارج از بورس برای پروژه های عمرانی دریافت کند تا قیمت تمام شده مسکن کنترل شود. این خبر را روز چهارشنبه محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد.

در ماه های اخیر متاثر از نوسانات نرخ ارز قیمت آهن آلات سیمان و دیگر مصالح ساختمانی روند رو به رشدی داشته است؛   به طوری که در هشت ماه گذشته نرخ فولاد با افزایش ۳۰۰ درصدی  به  کیلویی ۱۲ هزار تومان رسیده است. سیمان نیز با  رشد ۱۰۰ درصدی هم اکنون پاکتی حدوداً ۲۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. این در حالی است که هر دوی این کالاها در داخل کشور تولید می شود و طبیعتاً نباید تاثیر چندانی از نرخ ارز بگیرد؛ آن هم در شرایطی که هزینه های آنها به ریال است.

سرنخ ها از علت افزایش قیمت مصالح ساختمانی به عرضه این کالاها در بورس  و همچنین محاسبه قیمت نهایی بر اساس رشد نرخ  ارز میرسد.   سازندگان مدعی هستند که تولید کنندگان بزرگ فولاد و مصالح برای تشنه نگه داشتن بازار، کالاها را احتکار می‌کنند تا با قیمت بالاتری بفروشند.

در خصوص تاثیر منفی بورس بر قیمت مصالح نیز  عنوان می‌شود فروشندگان خرد و کلان بعضا تا ظهر منتظر می مانند ببینند وضعیت مصالح ساختمانی در بورس چگونه می شود و سپس آن را ملاک تعیین قیمت در بعد از ظهر قرار می دهند.

سازندگان: بازار مصالح ساختمانی وارد دلال بازی شده است

فرشید پورحاجت - دبیر کانون انبوه سازان - با بیان این که سازندگان مسکن امنیت شغلی خود را از دست داده اند به ایسنا گفت: بازار مصالح ساختمانی به خصوص در شش ماه گذشته گرفتار سوداگری و دلالی شده و این مسئله آسیب جدی به صنعت ساختمان و متعاقباً بازار مسکن وارد می کند.

وی با بیان این ادعا که بعضی تولید کنندگان فولاد و مصالح ساختمانی، کالاها را در انبارها  احتکار کرده‌اند افزود:  بورس قرار بود قیمت کالاها را شفاف کند اما امروز به ابزاری برای رشد قیمت ها تبدیل شده؛ آن هم در شرایطی که تقاضای واقعی کاهش  یافته است.

دبیر کانون انبوه‌سازان با بیان اینکه پروانه های ساختمانی نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد کاهش یافته است گفت: در شرایطی که ساخت و ساز متاثر از نوسانات بازار مسکن و شرایط کرونا با افت همراه شده چه دلیلی دارد قیمت مصالح ساختمانی که تمام آن تولید داخل است رشد کند؟ تولید کنندگان مصالح، هزینه های آب و برق و دستمزد و مالیات را به ریال می پردازند اما قیمت محصول را بر اساس دلار تعیین می کنند.

بورس مسکن به زودی می آید؟

رشد قیمت مصالح ساختمانی در حالی اتفاق افتاده که دولت بنا دارد به زودی پروژه های ساختمانی را نیز به منظور تامین نقدینگی مورد نیاز  برای ساخت و ساز به شکل فروش متری مسکن در بورس عرضه کند. اوایل شهریور ماه اعلام شد که تا یک ماه دیگر بورس مسکن راه اندازی خواهد شد.

مخالفان عرضه مسکن در بورس معتقدند فضای رقابتی در تالار شیشه‌ای به رشد قیمت خانه منجر می شود. برای این استدلال هم رشد قیمت سهام گروه‌های مصالح ساختمانی مثل سیمان و فولاد را عنوان می‌کنند.

موافقان صندوق‌های سرمایه گذاری مسکن و ساختمان اما می گویند که راه اندازی این بورس در افزایش عرضه مسکن موثر است و تعادل را در بازار مسکن ایجاد خواهد کرد؛ هر چند این گروه نیز به جذاب بودن سرمایه گذاری در بورس مسکن اعتقاد دارند و سهامداران را برای خرید متری مسکن ترغیب می کنند.

در شرایطی که به نظر می رسد دولت عزم خود را برای راه اندازی بورس مسکن جزم کرده، یک نماینده مجلس چند روز قبل خبر داد که دولت بنا دارد به منظور جلوگیری از گران شدن محصولات ساختمانی، برخی از این محصولات را از بورس خارج کند.

محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس ضمن مخالفت با ایجاد بورس مسکن به دلیل احتمال رشد قیمتها گفت بود: در چند سال اخیر با تصمیم دولت، برخی از مصالح و محصولات ساختمانی در بازار بورس عرضه شد که این اقدام موجب گران شدن این محصولات گردید، حال دولت به دنبال خارج کردن بخشی از عرضه این محصولات از بورس است تا بتواند از این محصولات در راستای انبوه سازی استفاده کند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین