|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۵:۵۹
کد خبر: ۳۰۴۰۳۶
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۵

بورس امروز رشدی راضی کننده برای سهامداران را تجربه کرد و هر چند شاخص بیش از ۵۰ هزار واحد افزایش یافت اما هنوز از کانال یک میلیون و ۶۰۰ هزارواحد فراتر نرفت.

 بسیاری از کارشناسان معتقدند بازار با اقبال خوبی روبرو شده است و اطمینان کم کم در حال بازگشت است.

علی حیدری، تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین در خصوص دلایل مثبت شدن بورس گفت: این اتفاق از نظر من به تصمیم دیرهنگام ولی علمی بانک مرکزی، برای مدیریت بازار ارز بازمی‌گردد.

وی گفت:مدیریت بانک مرکزی در خصوص برداشتم سقف دلار در بازار نیما سبب میشود تا عرضه دلار افزایش یابد و می توان گفت به خاطر همین یک تصمیم، خوشبینی مجدد به سمت بازار سهام برگشت.

وی تاکید کرد: البته این روند خوشبینانه از نظر من تا فردا هم ادامه خواهد داشت. انتظارات از سهمهای صادرات محور بیشترخواهد شد.

وی در پاسخ به این سئوال که سقف حمایتی بورس کجاست و رشد تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟ گفت:بر مبنای تحلیل تکنیکالی، نوسان در کانال 1 و پانصد تا 1 میلیون وششصد ادامه دارد. اما باید دید هفته بعد بازار چه مسیری را انتخاب خواهد کرد.

این تحلیلگر بازار سرمایه گفت: با رویه‌ای که وجود دارد به نظر می‌رسد از میزان ترس‌ها و تردیدها کمی کاسته شده است. دیگر نمی‌توان انتظار داشت اصلاحات خیلی شدیدی به سمت بالا اتفاق بیفتد و بررسی‌ها نشان می‌دهد  بازار در یک تعادل نسبی باقی خواهد ماند.

وی در جواب این پرسش که برخی معتقدند بورس با حمایت و بی حمایت رشد میکرد، نظر شما چیست؟
گفت: نوسان بخشی از ماهیت بازار است. حمایت‌های سیاسی نه تنها به درد  این بازار نمیخورد که ضربه هم میزند و بی اعتمادی را بیشتر میکند. بازار سهام در حال حاضر بزرگ شده است و به سمت نظم و انضباط در حال حرکت است و به سمت نقطه تعادلی پیش میرود. تنها  راه حل آن این است که اولا ما مطبوعات آزاد و پیگیر داشته باشیم که میزان شفافیت در بازار سهام بیشتر شود و ثانیا تمام نهادهای دولتی و حکومتی همراستا با سیاست های بانک مرکزی حرکت بکنند.

وی در پیش بینی آینده بازار گفت: برآوردها نشان می‌دهد بازار وارد یک حالت خوشبینانه شده است که در  هر بازاری هم ممکن است. مثلا امروز در بازار جهانی به دلیل خوشبینی به اعلام ورود قریب‌الوقوع واکسن کرونا و خیلی مسائل دیگر در شرایط مناسب قرار می‌گیرد. بورس ایران که البته به نظر من بازار حراجی ایران است نیز در یک حالت خوشبینی قرار گرفت.

حیدری در جواب این سئوال که درسهای این ریزش چه بود و توصیه شما به سهامداران چیست؟توضیح داد: نکته مهم این است که سهامداران فهمیدند  این صعود حاصل تورم بود،الان زمان آن است است که سهامداران به کتابهای تخصصی رجوع کنند. این روزگار به خاطره تبدیل خواهد شد اما مهم استمجدد اشتباه نکنیم.

وی ادامه داد: در نیمه دوم سال چه ترامپ رای بیاورد چه رای نیاورد باز این بازار صعودی است. حالا در برخی مراحل یک سری نوسانات جزئی داریم اما در نهایت این بازار کماکان به صعود خود ادامه میدهد. اما سهام های صادرات محور و سهام هایی که وابستگی دارند به دلار، از ارزش بیشتری برخوردار می‌شوند. این رویه کلی بازار در نیمه دوم سال است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین