|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۱
کد خبر: ۳۰۴۰۰۹
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۶

روسای جمهوری روسیه و بلاروس در حالی که اعتراضات در بلاروس جریان دیدار با یکدیگر دیدار کردند و ولادیمیر پوتین از موافقت خود برای اهدا وام یک و نیم میلیارد دلاری به مینسک خبر داد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین، دیدار ولادیمیر پوتین و الکساندر لوکاشنکو روز دوشنبه در شهر بندری سوچی در ساحل دریای سیاه برگزار شد و پوتین بار دیگر پیروزی لوکاشنکو در انتخابات ریاست جمهوری بلاروس را به وی تبریک و برای وی آرزوی موفقیت کرد.

پوتین گفت: ما شاهد هستیم و البته می دانیم که در بلاروس رویدادهای سیاسی داخلی در ارتباط با این انتخابات جریان دارد.

وی با بیان اینکه شما از موضع ما اطلاع دارید، اظهار داشت: ما خواهان آن هستیم که طرف های بلاروسی بدون هر گونه مداخله و فشار خارجی در شرایط آرام و گفت وگو با یکدیگر به این وضعیت رسیدگی کنند و به تصمیم مشترکی در مورد اینکه چگونه کارها ادامه بیابد، دست بیابند.

رئیس جمهوری روسیه با اشاره به پیشنهاد لوکاشنکو برای اصلاح قانون اساسی بلاروس، اضافه کرد: معتقدم که این پیشنهاد منطقی، بموقع و عاقلانه است.

وی افزود: ما از موضع اعلام شده از سوی نماینده شما در سازمان امنیت و همکاری اروپا درباره اصلاح قانون اساسی بلاروس که اخیرا اعلام شده است، اطلاع داریم.

پوتین با بیان اینکه در بلاروس برای این منظور (اصلاح قانون اساسی) ساختار مربوطه به ریاست معاون دادگاه قانون اساسی این کشور ایجاد شده است، اظهار کرد: اطمینان دارم که باتوجه به تجربیات سیاسی شما، کار در این عرصه در عالی ترین سطح سازماندهی می شود و امکان خواهد داد توسعه سیستم سیاسی بلاروس، به سطح جدیدی ارتقاء یابد.

به گزارش ریانووستی، پوتین خاطرنشان کرد که مسکو به همه توافق ها با مینسک ازجمله در چارچوب سازمان پیمان امنیت جمعی و تشکیل دولت اتحادی روسیه و بلاروس پایبند است.

وی افزود: روسیه بزرگترین سرمایه گذار در بلاروس است و مسکو توافق در مورد وام یک و نیم میلیارد دلاری به مینسک را اجرا خواهد کرد.

پوتین گفت: روسیه و بلاروس باید حجم مبادلات بازرگانی میان دو کشور را که در دوره شیوع کرونا کاهش یافته است، به وضع سابق بازگردانند.

سال گذشته حجم مبادلات بازرگانی روسیه و بلاروس به ۳۸ میلیارد دلار رسیده بود.

وی با بیان اینکه پیشنهاد معینی دارم، اظهار کرد: بنظر من باید در سطح دولت ها یا وزارتخانه ها یا حتی شرکت های دو کشور تلاش های بیشتر و گام های برای حل مسائل موجود برداشته شود و شرایط را برای حرکت به سوی جلو مهیا کرد.

 لوکاشنکو به نوبه خود با قدردانی از پوتین بخاطر موضع روسیه در خصوص اوضاع بلاروس گفت:

اگر در خارج از مرزهای بلاروس، کسی خواهان مناقشه با این کشور است ما در هر زمانی برای پاسخ دادن به آن آمادگی داریم. آنچه که برای من بسیار خوشایند بود و من بخاطر آن از شما قدردانی می کنم، نشان دادید که مرزهای بلاروس، مرزهای حکومت اتحادی (روسیه و بلاروس) است.

انتخابات جنجالی بلاروس ۱۹ مرداد ماه برگزار شد و تنها ساعاتی پس از رای گیری، اعلام شد لوکاشنکو برای ششمین بار پیاپی با کسب ۸۰ درصد آرا رییس جمهور شده است.

مخالفانی که هفته ها پیش از انتخابات دست به اعتراض زده بودند، با شنیدن نتایج انتخابات خشمگین شدند و به خیابان ها آمدند اعتراضاتی که تا امروز ادامه داشته است هر چند بسیاری از معترضین بازداشت شده اند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین