|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۳
کد خبر: ۳۰۱۳۶۳
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۲

محمدتقی زاده معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران در جلسه اخیر کارگروه مدیریت پسماند استان تهران با اشاره به اینکه عمده منشأ بوی نامطبوع در تهران از آرادکوه است، گفت: در صورت عدم انتقال این مرکز از سوی شهرداری، اداره کل محیط زیست استان تهران قانونا حق شکایت از شهرداری به مراجع قضائی را دارد.

اما شینا انصاری مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با اشاره به مطالعاتی که از سوی یک تیم دانشگاهی از دانشگاه شهید بهشتی در سال ۹۷ در خصوص تعیین سهم منابع مولد آلودگی بو در مسیر فرودگاه امام خمینی از جانب شهرداری انجام شده است، گفت: سهم مرکز دفن پسماند آرادکوه در این اندازه گیری آلایندگی حدود ۲۰ درصد مشخص شده است.

نقش فاضلاب‌ها هم از آرادکوه در تولید بوی نامطبوع تهران بیشتر است

وی با اشاره به اینکه خروجی این مطالعات از طریق اندازه گیری ها و شناسایی کانون‌های مولد بو مشخص می‌کند که بیش از ۹۸ کانون آلایندگی در این مسیر وجود دارد، ابراز داشت: مجتمع‌های دامداری و دامپروری با سهم ۴۷ درصدی بیشترین سهم را در انتشار بو در این بررسی دارند.

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با تاکید بر اینکه این اندازه گیری ها براساس مدلسازی، نقشه پخش و پراکندگی بو به صورت مجزا از هر کدام از منابع و به صورت تجمعی تهیه شده است، افزود: حتی نقش فاضلاب‌ها هم از آرادکوه در تولید بوی نامطبوع بیشتر ارزیابی شده است.

وی با اشاره به اینکه یکی از سیاست‌های شهرداری تهران توسعه و ارتقای ظرفیت ایستگاههای میانی تفکیک و بازیافت پسماند در سطح شهر است، گفت: با فعال شدن این ایستگاه‌ها از دو سال گذشته دیگر پسماندهای حجیم در این ایستگاه‌ها تفکیک و بازیافت می‌شوند و حجم پسماندهای منتقل شده به آرادکوه از ۸ هزار تن در روز به ۵۷۰۰ _ ۶ هزار تن کاهش یافته است.

انصاری خاطرنشان کرد: اجرای طرح کاپ نیز به کاهش حجم پسماندهای منتقل شده به مرکز دفن کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه در دنیا برای مدیریت پسماند، دولت‌ها به روش‌هایی که ارزش اقتصادی ایجاد می‌کند روی آورده‌اند، ابراز داشت: بازیافت، پردازش، تولید کمپوست، تولید انرژی از پسماند و جداسازی پسماندهای با ارزش از جمله این فعالیت هاست.


«بیش از ۹۸ کانون انتشار بو در مسیر فرودگاه امام شناسایی شده است»

بهسازی آرادکوه در شرایط حاضر بهترین روش کاهش اثرات زیست محیطی

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با بیان اینکه با جابه جایی مرکز دفن مسائل زیست محیطی آن از جمله انتشار بوی نامطبوع حل نمی‌شود، اظهار داشت: برآوردها نشان می‌دهد، انتقال مرکز هزینه‌های سنگینی دارد ضمن اینکه ارزیابی زیست محیطی تعیین مرکز دفن جدید نیز حدود یک الی دوسال زمان می‌برد.

وی افزود: بهسازی آرادکوه در شرایط حاضر بهترین روش کاهش اثرات زیست محیطی موجود است.

انصاری با اشاره به اینکه ۱۵ سال پیش یک دریاچه شیرابه در محل دفن زباله کهریزک به وجود آمده بود که مساحت آن به ۱۶ هکتار می‌رسید، گفت: با توجه به تدابیری که در سالهای گذشته اندیشیده شد، از جمله راه اندازی تصفیه خانه این دریاچه خشک شد.

بنابراین با توجه به شرایط فعلی در همین مکان ضمن بهبود وضعیت مدیریت پسماند وکاهش حجم پسماندهای ورودی، می‌توان مخاطرات زیست محیطی موجود را کاهش داد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین