|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۷
کد خبر: ۳۰۰۹۹۰
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۶


معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ابلاغ پروتکل بهداشتی کنکور خبر داد و جزییان آن را اعلام کرد.

محسن فرهادی روز سه شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: پروتکل های بهداشتی برگزاری کنکور طی جلساتی که با مسئولان سازمان سنجش آموزش کشور و مرکز سنجش آموزش پزشکی وزارت بهداشت برگزار شد، تدوین و ابلاغ شده است. اساس این پروتکل ها رعایت یکسری مسائل ساده بهداشتی است که کار سخت و پیچیده ای نیست اما رعایت آنها نیازمند دقت و نظارت کافی است.

وی ادامه داد: از جمله اصول پروتکل بهداشتی کنکور این است که در مرحله اول همه داوطلبان باید وضعیت سلامت خود را اعلام کنند. برای افرادی که بطور قطع بیمار هستند تمهیداتی پیش بینی شده به طوری که یا در داخل برخی بیمارستانها امتحان می دهند یا اینکه در اتاق یا فضایی مجزا در کنار پنجره و دور از سایر داوطلبان امتحان می دهند.

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: زدن ماسک برای همه داوطلبان و همه مراقبان، ناظران و دست اندرکاران برگزاری کنکور اجباری است. اصل اساسی دیگر رعایت فاصله گذاری ۱.۵ تا دو متری است که باید در همه مراحل برگزاری کنکور از در ورودی، هنگام ورود به کلاس و سالن جلسه و در چیدمان صندلی داوطلبان رعایت شود.

وی افزود: با این حال رعایت همه این موارد کافی نیست و باید حوزه های امتحانی کنکور طوری انتحاب شود که حتما تهویه مناسب داشته باشد. البته این تهویه می تواند خیلی ساده و مثلا هوای تازه از یک پنچره باشد. اگر حوزه امتحانی کولر آبی یا گازی داشته باشد دریچه های آن نباید به طرف داوطلبان باشد و باید باد آن به صورت غیر مستقیم باشد البته کولر تهویه محسوب نمی شود بلکه دستگاه خنک کننده است، تهویه نیازمند دستگاه های فیلتردار است که در حوزه های امتحانی نداریم بنابراین عمدتا تهویه به صورت باز بودن پنچره و تهویه طبیعی و گردش هوای تازه است. داوطلبان چند ساعت در یک محیط بسته هستند و حتما همه حوزه های امتحانی باید گردش هوای تازه داشته باشند.

فرهادی ادامه داد: نکته بسیار مهم دیگر این است که در همه حوزه های برگزاری آزمون باید ضدعفونی و گندزدایی سطوح قبل از آزمون انجام شود، بعد از برگزاری آزمون همه جاهای حوزه امتحانی اعم از صندلی، دسته های صندلی، میزها، کف سالن و بقیه جاها باید ضدعفونی شود.

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: فهرست همه حوزه های امتحانی کنکور به دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور ارسال و مقرر شده که از همه این مراکز در اسرع وقت بازدید شود و اگر وضعیت آنها نامناسب بود و با شرایط پروتکل برگزاری کنکور انطباق نداشت به سازمان سنجش و مرکز سنجش آموزش پزشکی وزارت بهداشت اعلام شود که به سرعت آن حوزه امتحانی از رده خارج و حوزه امتحانی دیگر جایگزین آن بشود.جا به جایی حوزه ها کار سختی نیست و در آزمون دکترا این کار انجام شد.

وی افزود: با توجه به اینکه تعداد روزهای برگزاری کنکور افزایش یافته و حوزه های برگزاری کنکور باید با ۲۰ درصد ظرفیت خود فعالیت کنند، تعداد بیشتری حوزه آزمون وجود دارد بنابراین امکان مدیریت آنها و دقت در رعایت پروتکل های بهداشتی در این حوزه ها وجود دارد.

فرهادی ادامه داد: امیدواریم پروتکل های بهداشتی به طور کامل رعایت شود و از نظر ما رعایت کامل پروتکل های بهداشتی کنکور کار سخت و طاقت فرسایی نیست. برگزاری کنکور دکترا تجربه خوبی به دست داده است. در کنکور دکترا پروتکل های بهداشتی در کل کشور بیش از ۸۰ درصد رعایت شده و در برگزاری کنکور با توجه به اینکه دقت و حساسیت بالاتری وجود دارد و مسئولان نیز حساس تر شده اند حتما پروتکل بهداشتی دقیق تر و به میزان بیشتری رعایت می شود.

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: همه بازرسان بهداشتی وزارت بهداشت از هم اکنون درگیر برگزاری کنکور هستند و درخواست کرده ایم که از بخش خصوصی نیز به صورت خرید خدمت بازرسانی اضافه شوند.

وی درباره پروتکل برگزاری مراسم ماه محرم نیز گفت: هنوز پروتکل برگزاری مراسم عزاداری محرم نهایی و تصویب نشده و پس از تصویب این پروتکل در ستاد ملی کرونا، جزییات آن اعلام می شود احتمالا طی امروز و فردا در کمیته وزارت کشور نهایی می شود.

آزمون سراسری کنکور طی چهار روز از روز ۲۹ مرداد در کشور برگزار می شود و حدود یک میلیون نفر درچهار گروه آزمایشی ریاضی، تجربی، انسانی و هنر در این آزمون شرکت می کنند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین