|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۵
کد خبر: ۳۰۰۹۶۶
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۶
یکی از مراکزی که می‌تواند در پیشبرد این اهداف نقش تقویت کننده داشته باشد شورای گفتگو است البته جلسات آن نباید فرمایشی باشد بلکه باید به سمت تعامل دو سویه برویم که ثمرات آن در مسیر تحقق جهش تولید باشد.

وزیر اقتصاد با رد موضوع جاماندگان سهام عدالت گفت: از نظر قانون افراد مدنظر پوشش داده شده اند ضمن اینکه از نظر دارایی‌هایی که بتوانیم این کار را انجام دهیم محدویت داریم زیرا آن زمان این حجم واگذاری نشده بود.

به گزارش  تسنیم،  فرهاد دژپسند در نود و هفتمین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی گفت: عملکرد مثبت در مقررات زدایی و بهبود کسب و کار در سایه همراهی دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی اتفاق افتاد که بنا داریم در تعمیق بخشی به بازار سرمایه نیز از این ظرفیت بخش خصوصی استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: بعد از اینکه در سال 94 قانون رفع موانع تولید، مواردی را برای اجرا مشخص کرد امسال توانستیم بخشی از آن را اجرایی کنیم که مهمترین آن پنجره فیزیکی شروع کسب و کار است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: این کار ابتدا در تهران و سپس در استان‌های اصفهان، فارس، خراسان رضوی و آذربایجان شرقی اجرایی شد که بنا داریم در آینده نزدیک پنجره فیزیکی شروع کسب و کار را در 12 استان دیگر و تا پایان مهر برای کل کشور در تعامل با بخش خصوصی اجرایی کنیم.

 دژپسند افزود: با اقداماتی و در تعامل و ارتباط تنگاتنگ با بخش خصوصی شروع کسب و کار از 72 و نیم روز به 72 ساعت رسید.

وی با بیان اینکه در تعامل دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی، میز خدمت در اتاق بازرگانی ایجاد شده است اضافه کرد: در شرایط کنونی که صادرات غیر نفتی و بازگشت ارز برای ما بسیار مهم است الگوی مشارکتی صادرکنندگان ریشه دار و دولت می‌تواند این موضوع را به سرعت رفع کند، زیرا عمده صادر کنندگان ما ریشه دار هستند و صادر کنندگانی که از کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف استفاده می‌کنند در اقلیت هستند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: به طور نمونه هفته گذشته بیش از 2 میلیارد دلار ارز نیمایی عرضه شده که به واردات مواد اولیه کمک کرده است.

دژپسند افزود: اگر در تعامل دستگاه‌های اجرایی با بخش خصوصی نتایج موفقیت‌آمیزی در مقررات زدایی و سرعت بخشی به بهبود فضای کسب و کار کسب کردیم می‌توانیم از این ظرفیت در واگذاری‌ها، تعمیق بازار سرمایه، افزایش نرخ بهره برداری از تولید و جایگزینی واردات نیز استفاده کنیم.

وی ادامه داد: اگر در دفاع مقدس بسیج نقش محوری داشت امروز هم می‌توان از تعامل دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی نیز همانند نقش محوری بسیج در ساماندهی به امور اقتصادی استفاده کرد که البته مصداق این تعامل شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: مدیریت دوره کرونا نشان داد در حالی که در ابتدای شروع این ویروس، وارد کننده برخی کالا‌ها بودیم بعد از مدتی به صادرکننده همان کالا‌ها تبدیل شدیم این موضوع نشان می‌دهد اگر مدیریت به موقع اعمال شود می‌توان به اهداف دست یافت.

وی افزود: یکی از مراکزی که می‌تواند در پیشبرد این اهداف نقش تقویت کننده داشته باشد شورای گفتگو است البته جلسات آن نباید فرمایشی باشد بلکه باید به سمت تعامل دو سویه برویم که ثمرات آن در مسیر تحقق جهش تولید باشد.

 دژپسند گفت: وقتی زمان اعطای مجوز‌ها از 54 روز به چهار روز و شروع کسب و کار از 72 روز به سه روز می‌رسد این نتیجه همراهی و تعامل دولت و بخش خصوصی است و از این در بازار ارز که امروز دغدغه ماست با تعامل دو سویه می‌توانیم موفق عمل کنیم. البته در تعامل دوسویه باید به گونه‌ای گام برداریم که تولید و صادرات ما دچار آسیب نشود.

وزیر اقتصاد همچنین گفت: هفته گذشته نخستین عرضه یک شرکت 100 درصد خصوصی در سال 99 در بازار سرمایه انجام شد که با استقبال بسیار خوب فعالان بازار سرمایه مواجه شد.

تمهیدات وزارت اقتصاد برای پایداری و عمق بخشی به بازار سرمایه

وزیر امور اقتصادی و دارایی تدابیر و تمهیدات این وزارتخانه را برای پایداری و عمق بخشی به بازار سرمایه تشریح کرد.

فرهاد دژپسند در حاشیه نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در جمع خبرنگاران گفت: نخستین اقدام ما در عمق بخشی به بازار سرمایه، ارزش عرضه اولیه بود که هفته گذشته عرضه اولیه را از یک عرضه در هفته به دو عرضه افزایش دادیم ضمن اینکه حدود صد شرکت در دستگاه‌های دولتی، نهاد‌های عمومی و غیر دولتی و بخش خصوصی آماده عرضه اولیه تا پایان سال هستند.

وی تصریح کرد: در این باره در چهار ماه نخست امسال 13 هزار و 700 میلیارد تومان عرضه اولیه انجام شد در حالی که در کل سال 98 این میزان پنج هزار و 300 میلیارد تومان بود.

 دژپسند افزایش شناوری را اقدام دوم برای عمق بخشی به بازار سرمایه بیان کرد و گفت​: در هر امتیازی که می‌دهیم افزایش شناوری را به کف 25 درصد الزام قرار می‌دهیم در این باره از دولت مصوبه گرفتیم که شرکت‌های دولتی و نهاد‌های عمومی وابسته به دولت، درصد شناوری خود را حداقل به 25 درصد افزایش دهند که البته برای این موضوع ضمانت قرار دادیم یعنی اگر تا اول مهر این مصوبه اجرا نشود سازمان خصوصی سازی به نیابت از دولت ورود می‌کند و شناوری را انجام می‌دهد.

وزیر اقتصاد و دارایی افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی را قدم سوم در عمق بخشی به بازار سرمایه دانست و افزود:​ موضوع افزایش سرمایه شرکت‌ها را تسهیل کردیم ضمن اینکه لایحه دو فوریتی به مجلس دادیم در این باره که شرکت‌هایی که افزایش سرمایه می‌دهند یعنی سهام دار فعلی، حق تقدم خود را صرف نظر کند و اجازه دهد افراد حقیقی در افزایش سرمایه شرکت کنند که اگر مجلس این موضوع را تصویب کند 20 درصد از افزایش سرمایه، مشمول مالیات با نرخ صفر می‌شود.

دژپسند گفت:​ همچنین شرکت‌هایی که امسال در بورس پذیرش می‌شوند به پرونده مالیاتی سنوات گذشته آن‌ها ورود نمی‌شود.

وی ادامه داد​: ابزار دیگر برای عمق بخشی به بازار سرمایه، صندوق پروژه است که تا اول مهر چند صندوق پروژه با طرح‌های دولتی و خصوصی فعال می‌کنیم ضمن اینکه برنامه‌هایی برای سهامی عام و تقویت فروش اوراق بخش خصوصی داریم که همه این اقدامات در آینده‌ای نزدیک به تعمیق بازار سرمایه کمک می‌کند.

وزیر اقتصاد و دارایی در عین حال گفت:​ افرادی که می‌خواهند به بازار سرمایه ورود کنند اگر چه که باید به نهاد ناظر بر بورس اطمینان داشته باشند، اما دقت را کم نکنند بلکه با مطالعه و مشاوره و سپس معامله کنند و بدانند سرمایه را در بهترین نقطه سرمایه گذاری می‌کنند بنابراین هیجانی تصمیم نگیرند، زیرا بازار سرمایه ریزش و رویش دارد.

 دژپسند با بیان اینکه از افزایش شرکت‌ها در بورس استقبال شده است افزود: این موضوع هنوز نماد ظاهری پیدا نکرده است، زیرا شرکت‌ها برای افزایش سرمایه مدارک و مستندات را باید تامین کنند که زمان بر است البته ما پذیرش در بورس را که تا دو سال زمان می‌برد به یکسال کاهش دادیم.

* سهامی برای جاماندگان سهام عدالت نداریم

وی درباره جاماندگان سهام عدالت گفت:​ در این موضوع بحث امکان پذیری مطرح است سهام عدالت زمانی که عملیاتی شد قرار بود برای یک دوره 10 ساله‌ای از محل سود تسویه شود، اما همه سهام از محل سود تسویه نشد جز نهاد‌های تحت پوشش بنابراین سهام 500 هزار تومان، 480 هزار تومانی و ... داریم.

وزیر اقتصاد افزود: در قانون آمده 6 دهک جامعه باید از سهام عدالت برخودار شوند که ما سهام عدالت را به 6 دهک جامعه داده ایم یعنی اکنون آمار دارندگان سهام عدالت 49 میلیون و 200 هزار نفر است که اگر 60 درصد جمعیت کشور را در نظر بگیریم حدود همین میزان است.

وی گفت: این موضوع هم از نظر فنی امکان پذیر نیست و هم از نظر قانون افراد مدنظر پوشش داده شده اند ضمن اینکه از نظر دارایی‌هایی که بتوانیم این کار را انجام دهیم محدویت داریم، زیرا آن زمان این حجم واگذاری نشده بود.

واگذاری‌ها از ابتدای امسال تاکنون 9 برابر سال گذشته

دژپسند افزود: اکنون واگذاری‌ها بسیار شتاب گرفته به گونه‌ای که از ابتدای سال تاکنون 19 هزار میلیارد تومان واگذاری انجام شد است در حالی که میزان واگذاری سال گذشته در کل 6 هزار میلیارد تومان بود که از این 6 هزار میلیارد تومان واگذاری خالص دو هزار میلیارد تومان و بقیه مربوط به اقساط سال‌های گذشته بود یعنی از ابتدای امسال تاکنون 9 برابر سال گذشته واگذاری انجام شده است.

وی با استقبال از ثبات نسبی در بازار ارز گفت:​ امیدواریم به قیمت تعادلی در بازار دست پیدا کنیم البته با براوردی که از فضای بازار دارم سیگنال‌ها در این باره مثبت است و امیدوارم فضا بهتر شود.

وزیر اقتصاد و دارایی در باره "‌ای تی اف " دوم و سوم نیز افزود:​ در مورد‌ای تی اف اول متولی آن وزارت اقتصاد بود سعی کردیم به موقع کار‌ها را انجام دهیم، اما مدیر‌ای تی اف دوم و سوم توسط دستگاه‌های تخصصی ذیربط باید معرفی می‌شد که تاکنون معرفی نشده است زمانی مشخص کردیم که اگر تا آن زمان انجام ندهند از طریق بلوکی و سپس شناوری عرضه‌ها را انجام می‌دهیم.
لینک کوتاه

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین