|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۵
کد خبر: ۲۹۹۰۹۷
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۱
«آبه شینزو» نخست وزیر ژاپن می گوید بارندگی های سیل آسای اخیر که سبب جاری شدن سیل و رانش زمین گسترده شده قرار است به عنوان «بلایای طبیعی شدید» تعیین شوند.

بارش شدید باران و جاری شدن سیل در برخی از مناطق و استان های ژاپن به ویژه در استان کوماموتو و منطقه کیوشو واقع در جنوب غرب این کشور، تا کنون باعث مرگ ۷۲ نفر و ایجاد خسارت های فراوان شده است هنوز هم از سرنوشت ده ها نفر اطلاعی در دست نیست.

گزارش ها حاکی است خطرات ناشی از شیوع ویروس کرونا باعث اختلال در عملیات جستجو و نجات شده است به همین علت بسیاری از ساکنان مناطق سیل زده مجبور شده اند به تنهایی کار نظافت و جمع آوری گل و لای را انجام دهند فقط تعداد معدودی داوطلب محلی در مکان های سیل زده حاضر هستند و به علت نگرانی از ابتلا به کرونا کسی از خارج از این مناطق اجازه ورود ندارد.

مقامات به امداد رسانان هشدار می دهند که آماده تغییرات ناگهانی آب و هوا باشند حتی بارش اندک باران هم می تواند موجب بروز حوادث ناگوار در مناطق آسیب دیده شود زیرا زمین ها از آب اشباع شده اند و بند رودخانه ها آسیب دیده اند.

سازمان هواشناسی ژاپن پیش بینی می کند که بارش شدید باران که از هفته پیش آغاز شده است تا فردا سه شنبه ادامه خواهد داشت بارندگی های سیل آسا در ژاپن به دلیل یک جبهه هوای موسومی است که به آهستگی در حرکت است.

کیوشو متحمل بیشترین و بدترین خسارت ها شده است طغیان رودخانه ها در سراسر این جزیره هزاران خانه و بیمارستان و کلینیک را به زیر آب برده است در مجموع در سراسر کشور بیش از ۳۰ هزار خانه دچار سیل زدگی شده اند.

همه گیر شدن ویروس کرونا تلاش های امداد رسانی را دچار اختلال کرده است این ترس و نگرانی وجود دارد که تجمع جمعیت در پناهگاه ها می تواند منجر به بیشتر شدن ریسک ابتلا به این ویروس شود.

کمک نیروهای دفاع از خود به سیلزدگان

پیش بینی تداوم باران شدید در غرب و شرق ژاپن

آژانس هواشناسی ژاپن در تازه ترین اطلاعیه خود اعلام کرده است باران های شدیدتری در شرق و غرب ژاپن پیش بینی می شود و مردم باید مراقب رانش زمین و سیل باشند در صبح امروز دوشنبه برخی رودخانه های استان «ایواته» در معرض خطر سیلابی شدن و سرریز بودند.

این آژانس می گوید جبهه ای همراه با سیستم های کم فشار، شرایط جوی ناپایداری را از غرب تا شمال ژاپن ایجاد کرده و مسبب بارش باران در مناطق گسترده ای در روز یکشنبه بوده است.

یک سیستم کم فشار که در بالای دریای زرد قرار دارد تا روز سه ‌شنبه بر فراز دریای ژاپن حرکت خواهد کرد و باران های بیشتری را در غرب و شرق ژاپن همراه با رعد و برق در برخی مناطق به همراه خواهد داشت.

در مناطقی که تحت تاثیر باران شدید قرار گرفته اند زمین سست شده و سد و دیواره های کناری رودخانه ها آسیب دیده اند در این مناطق حتی مقدار کمی باران می تواند باعث بروز فاجعه شود.

مسئولان هواشناسی از مردم می خواهند که نسبت به رانش زمین، سرریز شدن رودخانه ها و جاری شدن سیل در مناطق کم ارتفاع، در حالت آماده باش باشند.

بازدید آبه از مناطق سیل زده

«آبه شینزو» نخست وزیر ژاپن امروز دوشنبه از برخی از مناطق سیل زده واقع در استان کوماموتو که به دلیل بارش های اخیر به شدت خسارت دیده است بازدید کرد، آبه با هواپیمای نیروی هوایی وارد فرودگاه کاگوشیما شد و به دهکده کوما رفت.

وی از «سنجیون»  خانه سالمندان این روستا بازدید کرد ۱۴ نفر از ساکنان این خانه پس از طغیان یک رودخانه محلی جان باخته اند،  آبه به احترام قربانیان این روستا یک دقیقه سکوت کرد.

آبه همچنین ضمن بازدید میدانی از خسارت های وارد شده به منطقه، با شهردار و فرماندار کوماموتو دیدار کرد آنها از آبه برای بازسازی منطقه درخواست کمک مالی کردند.

نخست وزیر در این دیدار متعهد شد که دولت به سرعت جاده های ملی و خسارات ناشی از طغیان رودخانه کوما را ترمیم کند، وی گفت که اقدامات لازم برای تأمین مسکن موقت برای افراد آواره انجام خواهد شد.

آبه قول داد که دولت مرکزی تمام تلاش خود را به همراه ادارات محلی انجام خواهد داد.

ادای احترام «آبه شینزو» نخست وزیر ژاپن به جان باختگان سیل

طغیان ۱۰۵ رودخانه

«ریوتا تاکدا» وزیر مدیریت سوانح ژاپن هم که آبه را در این سفر همراهی می کرد در گزارشی اعلام کرد سیل باعث طغیان ۱۰۵ رودخانه در ۱۴ منطقه از ۴۷ منطقه کشور و  ۳۱۶ رانش زمین در ۲۷ بخش شده است.

به گفته وی استان کوماموتو با ۵۶ مورد بیشترین تعداد رانش زمین را به خود اختصاص داده است پس از آن کاگوشیما با ۴۴، ناگانو با ۲۷ و ناگازاکی با ۲۴ مورد در رده های بعدی هستند.


 

تعطیلی مدارس

همزمان با تشدید باراندگی در استان های جنوبی و غربی ژاپن، مدارس بیشتر این مناطق هم تعطیل شده اند راه های ورود به مدارسی هم تعطیل نشده اند به دلیل رانش زمین و تخریب مسیر، تغییر کرده اند.

یکی از مقامات آموزش و پرورش منطقه کوماموتو گفته در تلاش است تا حجم زیادی از وسایل مدارس که در اثر سیل تخریب، مفقود و یا از بین رفته است را دوباره تامین کند مقامات مدارس این نواحی همچنین در تلاش هستند تا کتاب های درسی و کیف های دانش آموزان را که توسط مردم اهدا شده است میان دانش آموزان توزیع کنند.

مدیران برخی از مدارس هم گفته اند در برخی از مناطق به ویژه روستاها به دلیل خسارت وارد شده به ساختمان های مدارس در اثر فاجعه، به زودی امکان بازگشایی مدارس وجود ندارد.

تخریب اموال یک مدرسه بر اثر سیل

واکنش دولت؛ ثبت سیل اخیر به عنوان «بلایای طبیعی»  

«آبه شینزو» نخست وزیر ژاپن می گوید بارندگی های سیل آسای اخیر که سبب جاری شدن سیل و رانش زمین گسترده شده قرار است به عنوان «بلایای طبیعی شدید» تعیین شوند.

تعیین این حادثه به عنوان بلای طبیعی شدید به دولت اجازه می دهد که یارانه های دولتی برای عملیات بازسازی در نواحی خسارت دیده را افزایش دهد

او با بیان اینکه پرسنل نهادهای مختلف از سراسر کشور، تا کنون هزاران نفر را نجات داده اند از امدادگران خواست به تلاش های همه جانبه خود برای نجات جان افراد، جستجو برای یافتن مفقودین و کمک به ساکنان نواحی دورافتاده با رعایت پروتکل های بهداشتی ناشی از کرونا ادامه دهند.

نخست وزیر ژاپن افزود: دولت قصد دارد بیش از ۴۰۰ میلیارد ین (۳.۷۴ میلیارد دلار) از محل ذخیره ملی را برای کارهای بازسازی و کمک به مردم و مشاغل کوچک در اثر فاجعه سیل اختصاص دهد.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین