|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۸
کد خبر: ۲۹۹۰۳۹
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۵

مذاکره کننده با آمریکایی‌ها در ماجرای مک‌فارلین گفت: از ترکیه با یک هواپیمای کوچک رفتیم سوئیس، سپس ایسلند و بعد واشنگتن؛ من هرگز برای مذاکرات به سرزمین‌های اشغالی نرفتم و این کذب محض است.

مراسم رونمایی و نقد و بررسی مستند ۸۰ دقیقه‌ای «قمار» پیرامون مذاکرات مک فارلین در سال‌های ۶۴ و ۶۵، با حضور «علی هاشمی» مذاکره کننده با مقامات آمریکایی در ماجرای مک فارلین، «عباس سلیمی نمین» مورخ و «سیدمهدی دزفولی» کارگردان اثر، شب گذشته (یکشنبه ٢٢ تیرماه) در خبرگزاری فارس رونمایی شد.

در این مراسم پس از اکران مستند، دزفولی گفت: محسن کنگرلو مشاور امنیتی میرحسین موسوی که نفر اول مذاکرات بود، مرحوم شد و از تصاویر آرشیوی او در مستند استفاده کردیم. به برخی شخصیت‌ها هم دسترسی نداشتیم و البته ادعایی هم نداریم که به همه موارد درباره مک فارلین پاسخ داده‌ایم.

* برای مذاکره هرگز به اسرائیل نرفتم

سپس علی هاشمی بهرمانی، برادرزاده آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و مذاکره‌کننده در دور دوم مک‌فارلین گفت: گلپور نویسنده کتاب «شنود اشباح» با استناد به گزارش غربی‌ها یک فصل از این کتاب را به موضوع مک فارلین پرداخته، اما به دلیل اینکه فقط از دید غربی‌هاست، کامل نیست.

این مستند کمک می‌کند حرف‌ها شنیده شود و نظرات آن‌ها و اهداف مذاکره کنندگان هم روشن شود.

وی افزود: مک‌فارلین اولین و آخرین مورد مذاکره نبود، با آمریکایی‌ها بار‌ها مذاکره شده، از جمله در ماجرای طالبان، سقوط صدام و...

یک زمان صدام شقی‌ترین و بزرگترین دشمن انقلاب اسلامی بود که به لطف خدا توسط دشمن ایران از بین رفت، البته که حتما آمریکایی‌ها هم اهدافی از سقوط او داشتند.

وی با بیان اینکه خاطراتش از ماجرای مک‌فارلین را به دعوت دفتر مقام معظم رهبری شرح داده و ثبت شده است، به بیان برخی ایرادات مستند «قمار» پرداخت و گفت: آن کمیته‌ای که بعد از مک فارلین تشکیل شد، زیر نظر دفتر ریاست جمهوری (آیت‌الله خامنه‌ای) بود که در مستند به اشتباه زیر نظر آیت‌الله هاشمی بیان شد.

وی افزود: کنگرلو هم مشاور امنیتی میرحسین بود نه معاونش و بعید هم می‌دانم میرحسین از اقدامات او خبر داشته باشد. کنگرلو یک شخصیت قبل از انقلاب بود و اقداماتی در «فجر اسلام» داشتند که شبیه مؤتلفه و فدائیان اسلام بود.

هاشمی بهرمانی تصریح کرد: من هرگز برای مذاکرات به سرزمین‌های اشغالی نرفتم و این کذب محض است. فقط یک سفر به آمریکا از طریق ترکیه داشتم. از آقای (سردار) وحیدی هم اسم نبردید که در مذاکرات بودند، فکر کنم آقای جواد لاریجانی هم بود.

وی افزود: نکته دوم اینکه اجازه داده شود زوایای نیمه پنهان چنین ماجرا‌هایی بیان شود. درباره مذاکرات ایران با آمریکا درباره سرنگونی صدام هم قصد و غرض‌هایی بود و اگر یک روزی روند مذاکرات بیان شود، موجب تعجب مردم خواهد شد!

* مک فارلین تجربه‌ای ارزشمند و خطیر است

سلیمی نمین هم طی سخنانی گفت: مستند «قمار» سوگیری دارد و در برخی جا‌ها متأثر از یاران آیت‌الله منتظری است، از جمله آنجا که گفته می‌شود آقای هاشمی با کنار زدن آقای منتظری به دنبال رهبری بوده یا اینکه آقای هاشمی افشاکنندگان ماجرای مک‌فارلین را تهدید به مرگ کرده بودند. در حالیکه جلب نظر آمریکایی‌ها برای بهبود روابط، مد نظر آقای هاشمی بود تا توفیقاتی در جنگ حاصل شود.

وی ادامه داد: مستند از برخی ضعف‌های تاریخی رنج می‌برد و اثرپذیری مستند از سناریوی دفتر آقای منتظری، تحریف تاریخ است؛ بنابراین شما را دعوت می‌کنم که در انتشار کتاب حاصل از پژوهش‌های مستند قمار تعجیل نکنید و تحقیقات بیشتری داشته باشید.

سلیمی نمین خاطرنشان کرد: ابتدای مصاحبه با مدیرمسئول الشراع هم که توهین به ایرانی‌هاست بهتر است حذف شود، چون بودنش ضرورتی ندارد. یکی دیگر از ایرادات مستند درباره کنگرلو است، او با اینکه نیروی میرحسین موسوی بود، اما آقای موسوی از آن مذاکرات اطلاعی نداشت.

وی افزود: امام هم از مذاکرات اطلاعاتی نداشتند و آمریکای‌ها به دلیل مواضع قاطع امام بشدت زیان می‌دیدند و می‌خواستند شرایط را به سرعت تغییر دهند و به همین جهت باید ارتباطی را برای سایر ملت‌ها روشن کنند که بگویند ایران از مواضع خودش عدول کرده است و برای مذاکره دست و پا می‌زدند.

به گفته این مورخ معاصر، مک فارلین تجربه‌ای ارزشمند و خطیر است و نشان می‌هد امام به برخی مسئولان مسئولیت‌هایی می‌دادند، اما آن‌ها را کنترل می‌کردند و حتی به آن‌ها نهیب می‌زدند. الان هم رهبری در برخی جا‌ها افرادی به کار می‌برند که در نحوه تفکر زاویه دارند، اما در چارچوب انقلاب از آن‌ها می‌توان استفاده کرد.

هاشمی هم گفت: مک‌فارلین ما را به این سمت سوق داد که شورای امنیت ملی را در سال ۶۷-۶۸ راه بیندازیم. چون جمهوری اسلامی بر اساس تجربیات به وجود آمده حرکت کرده است.

وی در پاسخ به ادعای سلیمی نمین درباره مذاکره با آمریکایی‌ها در لندن گفت: من لندن نرفتم و در بروکسل بلژیک مذاکرات انجام شد. از ترکیه با یک هواپیمای کوچک رفتیم سوئیس، سپس ایسلند، سپس واشنگتن؛ بدون اینکه من ویزا داشته باشم. بعد‌ها که مشخصات فرودگاه را به آقای سعید امامی توضیح دادم گفت: آن فرودگاه متعلق به سیا است.

سلیمی نمین در واکنش گفت: توقف هواپیمای کوچک شما در اسرائیل به ضرر آن‌ها نیست که در گزارش «تاور» به دروغ نوشته باشند. البته منظورم این نیست که شما اطلاع داشته‌اید. ممکن است مختصات آن را ندانسته باشید.

هاشمی تاکید کرد: آیت‌الله هاشمی در جریان سفر آمریکا نبودند، یعنی از زمانی که به آقای محسن رضایی وصل شدیم، ایشان گفتند نیاز نیست مستقیم گزارش دهیم.

سلیمی نمین پاسخ داد: آقای محسن رضایی و امثالهم جرأت چنین کاری را نداشتند که هماهنگ نباشند. آیا آقای هاشمی فردی است که بدون هیچ تحقیقی اطلاعاتی را به امام منتقل کند؟!

* مشی امام و رهبری بیرون کردن افراد از صف انقلاب نیست

این مورخ در جمع‌بندی دیدگاه خود نسبت به مستند «قمار» گفت: برای اولین بار گام ارزشمندی است، اما راه درازی دارد تا با صبر و حوصله اشکالات را اصلاح کند و جا دارد به عنوان یک نمونه، مدیریت رهبری انقلاب اسلامی را دنبال کنید. یعنی اگر کم تحملی‌هایی داریم و کسی را از صف انقلاب بیرون می‌کنیم، از مشی امام و رهبری درس بگیریم و اینچنین نکنیم، مانند تجربه مک فارلین. باید در این مستند به انگیزه ما برای مذاکره با آمریکایی‌ها پرداخت و همچنین بیان کرد انگیزه آمریکایی‌ها چیست.

کارگردان مستند «قمار» هم گفت:، چون در پرونده مک فارلین ابعاد ناپیدا بسیار است، ادعا نداریم همه نکات را گفته‌ایم و حتی می‌توان به جای مستند ۸۰ دقیقه‌ای، ۸۰۰ دقیقه کار ساخت. سعی کردیم در حد بضاعت خودمان کار را بشکافیم و تناقضاتی که وجود دارد را رفع کنیم.

دزفولی افزود: برخی موارد مستند را اصلاح خواهیم کرد.

وی گفت: کتاب هم در حال اصلاح است و امروز فقط ماکت آن اکنون رونمایی می‌شود، اما چاپ نهایی یکی - دو ماه دیگر است.‌ی

نویسنده کتاب «قمار» گفت: البته پیش فروش کتاب آغاز شده است علاقه‌مندان می‌توانند از لینک زیر ثبت نام کنند: http://lish.ir/۱BHR

وی در پایان گفت: ان‌شاءالله مستند تا دو هفته آینده داخل سامانه فیلمگردی قابل مشاهده خواهد بود.

منبع: فارس
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین