|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۹
کد خبر: ۲۹۸۴۲۳
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۶

روزنامه عبری زبان آحارونوت از سندی محرمانه پرده برداشت که نشان می‌دهد کشورهای اروپایی درصدد تحریم اسرائیل در صورت الحاق کرانه باختری هستند.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت ارم نیوز، با ادامه مخالفت اتحادیه اروپا با طرح الحاق، دیپلمات‌های اسرائیلی در دوره اخیر بحث و گفتگوهایی را در کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای مهار پیامدهای احتمالی این طرح و ارزیابی اقداماتی که احتمال دارد علیه اسرائیل اتخاذ شوند، انجام دادند.

روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارونوت در شماره امروز (یکشنبه) خود با اشاره به سند محرمانه‌ای که اخیرا برای وزارت خارجه رژیم صهیونیستی ارسال شده، نوشت که اطلاعات این سند مربوط به اقدامات تنبیهی‌ای است که اتحادیه اروپا قصد دارد در صورت الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری علیه اسرائیل اجرا کند.

طبق سند افشا شده توسط روزنامه آحارونوت، اتحادیه اروپا قصد دارد در صورت اقدام اسرائیل برای الحاق کرانه باختری، تمامی سفرهای آتی وزرای خارجه اتحادیه اروپا به اراضی اشغالی را لغو و همچنین اقداماتی تنبیهی را در سطح آکادمیک از جمله لغو بورسیه‌های دانشجویی و پژوهش‌های علمی و تبادل دانشجو اجرا کند.

طبق نوشته آحارونوت، تحریم‌های مربوط به امور دیپلماتیک، آکادمیک، پژوهش علمی و تبادل دانشجو مربوط تنها بخشی از اقدامات تنبیهی هستند که علیه تل‌آویو به امضا خواهند رسید.

به نوشته این روزنامه اسرائیلی، در سند محرمانه‌ای که هیات دیپلماتیک رژیم صهیونیستی در بروکسل برای وزارت خارجه این رژیم در قدس اشغالی ارسال کرد، فاش شده که تحریم‌های اروپا به کاهش چند میلیاردی بودجه‌ای منجر خواهد شد که پیشتر به پژوهش‌های علمی در اراضی اشغالی اختصاص داده شده بودند.

این روزنامه نوشت، این سند پس از گفتگوها و جلسات بحث و بررسی میان برخی دیپلمات‌های اسرائیلی و اروپایی در بروکسل تنظیم شده و در آن نتیجه گرفته شد در صورتی که کابینه نتانیاهو قوانین اسرائیلی را بر بخش‌هایی از کرانه باختری اعمال کند، تحریم‌های اروپا قطعا اجرا می‌شوند و برخی کشورهای دوست همانند انگلیس نیز تعهد داده‌اند به این موضعگیری ملحق می‌شوند، این کشور به اسرائیل درباره اقدام در راستای اجرای طرح الحاق هشدار داد.

این روزنامه اسرائیلی  با عودید عیران، سفیر سابق رژیم صهیونیستی در اتحادیه اروپا و نیز شمعون اشتاین، سفیر سابق این رژیم در آلمان مصاحبه‌هایی انجام داد و هر دوی آنها نسبت به افزایش وخامت روابط میان تل‌آویو و اتحادیه اروپا هشدار دادند.

این دو دیپلمات اسرائیلی مقاله مشترکی را در سایت "مرکز پژوهش‌های امنیت ملی" وابسته به دانشگاه تل‌آویو، یکی از مراکز حامی تصمیم‌گیرندگان تل‌آویو منتشر کردند که در آن هشدار دادند، اعلام اجرای حاکمیت بر کرانه باختری به معنای محکومیت‌های تمامی کشورهای اروپایی و احتمال اجرای اقداماتی تنبیهی در ازای آن خواهد بود.

اشتاین و عیران در مقاله مشترک خود که چند روز قبل منتشر شد، نوشتند: اتحادیه اروپا  هرگز نمی‌تواند خسارات اساسی را به اقتصاد اسرائیل وارد کند تا آن را از موضعگیری‌اش برای اجرای طرح الحاق از ترس این خسارت‌ها منصرف کند اما مشکل تمام نشده است.

آن دو در ادامه نوشتند، اگر اسرائیل احتمال دهد که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا پس از انتخابات نوامبر آتی کاخ سفید را به نفع جو بایدن، کاندیدای حزب دموکرات ترک می‌کند، باید این موضعگیری اروپا را در نظر داشته باشد.

آنها همچنین از کابینه نتانیاهو خواستند اجرای طرح الحاق را به تاخیر بیندازد یا درباره یک طرح جایگزین نمادین صحبت کند.

رژیم صهیونیستی بر ریاست آلمان بر شورای اتحادیه اروپا از اول ماه جاری میلادی حساب باز کرده و تخمین زده بود برلین در راستای مقابله با کشورهای اروپایی تلاش خواهد کرد و مانع از امضای تحریم‌هایی علیه اسرائیل شامل تشدید اقدامات مربوط به درج مارک بر تولیدات ارسالی شهرک‌های اسرائیلی به اراضی اشغالی خواهد شد.

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان اواسط ژوئن گذشته به اراضی اشغالی سفر کرد، رژیم صهیونیستی امیدهای بسیاری به این سفر داشت اما این دیپلمات آلمانی در دیدار با گابی اشکنازی، همتای اسرائیلی خود از نگرانی‌های شدید برلین درباره طرح الحاق سخن گفت و تاکید کرد که این اقدام به منزله نقض قوانین بین‌المللی و پایان صحبت‌ها درباره راه‌حل "دو کشوری" است.

پاریس نیز مه گذشته اعلام کرد که در راستای تلاش برای ازسرگیری روند صلح در منطقه نشست‌هایی را با برخی کشورهای اروپایی از جمله آلمان، ایتالیا و اسپانیا آغاز کرده است. ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه نیز در آن مقطع اظهار کرد که در حال تنظیم پاسخ احتمالی اروپا به اقدام اسرائیل در اجرای طرح الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری است.

کریستوف وارنو، مدیر کل مرکر خاورمیانه و آفریقای وزارت خارجه فرانسه در یکی از همایش‌های "شبکه رهبری اروپا" که یک سازمان اروپایی غیر انتفاعی و حامی طرح الحاق است، برای پاسخ به دیپلمات‌های اسرائیلی که تلاش می‌کردند به موضعگیری اتحادیه اروپا پی برده و بر آن تاثیر بگذارند، شرکت کرد.

این دیپلمات فرانسوی تاکید کرد: موضعگیری اتحادیه اروپا تاکید بر لزوم اجرای اصل راه‌حل دو کشوری و تشکیل کشور فلسطین است که در آن امکان همزیستی در کنار یکدیگر با حسن همجواری با اسرائیل وجود داشته باشد و امنیت اسرائیل نیز تضمین شود، و این امر باید در مذاکرات دوجانبه‌ای میان دو طرف حاصل شود.

وارنو درادامه ضمن درخواست از همتایان اسرائیلی خود برای پایبندی به قوانین بین‌المللی، گفت: اتحادیه اروپا هرگز حاکمیت اسرائیل بر مناطقی که قصد الحاق آنها را دارد، نخواهد پذیرفت و هر اقدام اسرائیل در مسیر اعمال "حاکمیت" بر کرانه باختری به اقداماتی از سوی اتحادیه اروپا منجر خواهد شد.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین