|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۴
کد خبر: ۲۹۵۷۷۹
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۵
در این گزارش آمده است؛ موکول کردن بازرسی از رآکتور تحقیقاتی عربستان به پس از تکمیل این پروژه، مسأله‌ای غیر عادی است و نمی‌تواند به صلح آمیز بودن آن ها اطمینان بخشد.
تارنمای بلومبرگ روز پنجشنبه در گزارشی نوشت: فعالیت‌ها برای احداث رآکتورهای هسته‌ای در عربستان همچنان و بدون نظارت نهادهای بین‌المللی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جریان است و موکول کردن بازرسی از رآکتور تحقیقاتی عربستان به پس از تکمیل این پروژه، مسأله‌ای غیر عادی است و نمی‌تواند به صلح آمیز بودن آن ها اطمینان بخشد.

به گزارش بلومبرگ، فعالیت‌ها برای احداث رآکتورهای هسته‌ای در عربستان همچنان و بدون نظارت نهادهای بین‌المللی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جریان است.

در این گزارش آمده است؛ موکول کردن بازرسی از رآکتور تحقیقاتی عربستان به پس از تکمیل این پروژه، مسأله‌ای غیر عادی است و نمی‌تواند به صلح آمیز بودن آن ها اطمینان بخشد.

پیش‌تر بلومبرگ با انتشار تصاویر ماهواره‌ای مراحل پایانی تأسیسات نخستین رآکتور هسته‌ای عربستان که در ضلع جنوب غربی شهرک «ملک عبدالعزیز» در حومه ریاض قرار دارد، در مورد خطرات دستیابی ریاض به این فناوری بدون امضای قوانین بین‌المللی حاکم بر این صنعت هشدار داده بود.

به گفته «رابرت کلی» مدیر پیشین بازرسی‌های هسته‌ای آژانس بین الملل انرژی اتمی، فاصله چندانی تا تکمیل شدن ندارد و باید با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند و این همکاری درصورتی که آن‌ها می‌خواهند به سمت انرژی اتمی بروند باید برای همیشه ادامه یابد و این زمان خوبی برای اعتمادی سازی است.

بلومبرگ تأکید کرده است که ریاض هنوز برای پذیرش مفاد پادمان‌های حفاظتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام آمادگی نکرده و چارچوب‌های بین المللی برای اطمینان از عدم استفاده از برنامه اتمی در ساخت تسلیحات را نپذیرفته است.

این گزارش می افزاید؛ عربستان سعودی هرچند پروتکل الحاقی کمیسیون IAEA را امضا کرده است، اما قوانین و رویه‌هایی را که به بازرسان اتمی برای دسترسی به سایت‌های بالقوه اجازه دسترسی می ‌دهد را تصویب نکرده است.

در همین حال، شارون اسکواسونی پژوهشگر امور منع گسترش سلاح هسته ای در دانشگاه جورج تاون گفت: توافق عربستان سعودی با آژانس بین الممللی انرژی اتمی در کم ترین حد است و با آن میزان از شفافیتی که آژانس و کشورهای عضو آژانی در خصوص برنامه هسته ای عربستان انتظار دارند تناسب ندارد.

بر اساس گزارش‌ها، دولت ترامپ در حال رایزنی درمورد توافقی است که به ریاض کمک کند راکتورهای هسته‌ای بسازد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین