|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۲
کد خبر: ۲۹۲۸۴۳
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۸
مجید فراهانی صبح امروز در نطق پیش از دستور نسبت به وضعیت اقتصادی شهرداری تهران هشدار داد و با اشاره به تاثیرات شیوع کرونا در اقتصاد جهانی گفت: برآوردها در سطح جهان و ایران حکایت از اثرات نامطلوب فراگیری کرونا بر اقتصاد و نظام تامین مالی دولت و شهرداری ها دارد.
رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران نسبت به کسری بودجه شهرداری تهران در سال ۹۹ هشدار داد.

به گزارش ایسنا، مجید فراهانی صبح امروز در نطق پیش از دستور نسبت به وضعیت اقتصادی شهرداری تهران هشدار داد و با اشاره به تاثیرات شیوع کرونا در اقتصاد جهانی گفت: برآوردها در سطح جهان و ایران حکایت از اثرات نامطلوب فراگیری کرونا بر اقتصاد و نظام تامین مالی دولت و شهرداری ها دارد.

وی با بیان اینکه  متاسفانه در سایه تداوم تحریم های ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران اثرات ناگوار ناشی از کرونا در کشورمان با شدت و سرعت بیشتری عمل خواهد کرد، گفت: پایداری خدمات شهرداری تهران و توجه به سلامت شهروندان در جریان ارائه خدمات نیازمند تامین مالی پایدار و تاب آور است؛ امری که تحقق آن برای شهرداری تهران بدون کمک و حمایت دولت سخت و امکان ناپذیر خواهد بود.

فراهانی با بیان اینکه کرونا، بحران سراسری و عمیق است که به همان نسبت پاسخ های سراسری و به موقع می طلبد، گفت: بررسی و مدل سازی داده ها و انطباق آن با بودجه سال ۱۳۹۹ حکایت از آن دارد که در حوزه منابع، از مجموع منابع ۳۰ هزار و ۵۷۴ میلیارد تومانی شهرداری تهران در خوشبینانه ترین شرایط ما تنها شاهد تحقق ۱۹ هزار و ۵۶۷  میلیارد تومان خواهیم بود و در محتمل ترین شرایط منابع برابر با ۱۴ هزار و ۴۰۳  میلیارد تومان تحقق خواهد یافت که این بدان معناست که کسری بودجه شهرداری تهران در سال ۱۳۹۹ امری انکار ناپذیر خواهد بود و ما با کسری بودجه بین ۳۲ تا۵۶ درصد مواجه خواهیم بود.

وی افزود: مدل سازی ها نشان می دهد که در حوزه مصارف نیز از مجموع مصارف ۳۰ هزار و ۵۷۴ میلیارد تومانی شهرداری تهران، برابر بودجه مصوب مبلغ ۱۲ هزار و ۵۶۷ میلیارد تومان صرف هزینه های اجتناب ناپذیر شامل حقوق و دستمزد و مزایای رفاهی کارکنان و کارگران، نگهداشت فضای سبز و رفت و روب شهری، پرداخت جبران زیان سازمانها و شرکت ها، بازپرداخت بخشی از بدهی های سر رسید شده خواهد شد که شیوع کرونا و هزینه های پیش بینی نشده در این بخش از جمله ضدعفونی، گند زدائی و تامین اقلام بهداشتی، هزینه های تحمیلی به صندوق بازنشستگی ناشی از فوت کارکنان و... رقم هزینه های اجتناب ناپذیر را حداقل به ۱۴ میلیارد تومان خواهد رساند که بدیهی است تامین هزینه های پروژه های عمرانی جدید، تعمیر و نگهداری زیر ساخت های شهری و... پس از تامین هزینه های اجتناب ناپذیر و مازاد منابع احتمالی در دسترس انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه در بهترین شرایط تامین منابع تنها تکافوی هزینه های اجتناب ناپذیر شهر و شهرداری را خواهد داد، گفت: البته در این روند هم به علت عدم وجود جریان وجوه پایدار و متعادل شهرداری در برخی ماهها همچون فروردین، اردیبهشت و خرداد حتی در تامین هزینه های اجتناب ناپذیر خود دچار مشکل خواهد بود.

فراهانی با بیان اینکه این روایت تلخ از تامین مالی شهرداری تهران در سال ۱۳۹۹ تنها هشداری است برای شورا و مدیران شهری تا با اتخاذ استراتژی مناسب و پرهیز از روزمرگی به راه حل های برون رفت از این وضعیت بیاندیشیم،   گفت: در این میان البته نباید از نقش و سهم دولت غفلت کرد. در این شرایط مجموعه مدیریت شهری در برابر دوگانه هایی همچون نگهداشت شهر یا توسعه شهر، پایداری خدمات یا ارتقاء خدمات، پروژه محوری یا سلامت محوری و... قرار می گیرد که مطمئناً برای ما نمایندگان مردم تهران در شورای شهر تعهد به سلامت و صیانت از حق حیات و تلاش برای زندگی همه شهروندان در اولویت خواهد بود.

رئیس کمیته بودجه شورای شهر با بیان اینکه دولت به عنوان بزرگترین بهره گیرنده از خدمات و زیرساخت های شهری تهران در مقام یک شهروند باید هم نقش و وظیفه اجتماعی خود را در قبال دیگر شهروندان ساکن تهران ایفا کند و هم هزینه های شهروندی خود را بپردازد و از مدیریت شهری تهران که در مسیر همراهی با ستاد ملی مبارزه با کرونا از هیچ تلاشی دریغ نکرده است، حمایت کند، گفت:  دغدغه های رئیس جمهور  در حوزه پایداری فعالیت ها، کسب و کار و خدمت رسانی به شهروندان در سایه سرویس دهی شبکه حمل و نقل عمومی، پایداری خدمات شهری محقق شده است و شهرداری تهران در صف مقدم خدمت رسانی دوشادوش وزارت بهداشت و درمان گام برداشته است.

وی افزود:  انتظار مردم تهران از رئیس جمهور  این است که دولت یار و همراه شهرداری باشد و در گذار از این مرحله سخت شهرداری را در برخورداری از منابع صندوق توسعه ملی حمایت کند تا شهرداری و شورا نیز در کنار دولت برای تامین نیازمندی های مردم به ویژه آسیب دیدگان ناشی از اثرات اقتصادی کرونا تلاش کنند.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین