|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۵
کد خبر: ۲۹۲۷۹۲
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۳
یکی از کشورهای اروپایی اعلام کرد افراد می توانند بیرون بروند به شرط آنکه به سر کارشان بروند. دانشجویان، دانش آموزان، افراد خانه‌دار و سالمندان باید در خانه باشند.
سخنگوی دولت گفت: اولویت و پایه هر تصمیمی که گرفته می شود سلامت مردم است. هنوز هم شعار ما در خانه بمانید است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، علی ربیعی در نشست خبری هفتگی‌ خود با اصحاب رسانه که طبق روال هفته‌های گذشته در جهت مبارزه با ویروس کرونا به شکل مجازی تشکیل شد،   گفت: ولادت حضرت مهدی (عج) را به همه مسلمانان و ایرانیان تبریک عرض می‌کنم. انتظار و گشایش در آینده همواره بخشی از فرهنگ ما بوده و با فلسفه آینده خود را سامان دادیم و امیدوارم با کنش فعال و حرکت رو به جلو بتوانیم از این ایام سخت عبور کنیم.

سخنگوی دولت در ارتباط با طرح فاصله گذاری اجتماعی که توسط رئیس حمهور مطرح شد اظهار کرد: طرح دولت تا کاهش ملموس کرونا خواهد بود. من مایل هستم بر اساس مطالبی که شنیدم یا خواندم بگویم تصمیم گیری‌هایی که انجامش شده بر اساس نظر کارشناسان بویژه کارشناسانحوزه  سلامت و بهداشت بوده است. کارشناسان دیدگاه‌های متفاوتی دارند که از نظر همه بهره گرفته‌ایم. نظر ما آن چیزی است که وزیر بهداشت گفت.

وی ادامه داد: اساس سلامت بودن مردم به علاوه حفظ زندگی و معیشت مردم یعنی زیست اقتصادی و اجتماعی با رعایت فاصله گذاری اجتماعی است. حفظ جان مردم کانون اصلی و در کنار آن حفظ زندگی اجتماعی با پرتکل فاصله گذاری است. تناقض بین سلامت و تصمیمات وجود ندارد. هر تصمیمی که می گیریم اولویتش سلامت است.

ربیعی گفت: ستاد ملی کرونا که از اسفند ماه با حضور رئیس جمهور، رئیس کل نیروهای مصلح، دادستان کشور و وزرا تشکیل شده همه جوانب فرهنگی، اجتماعی، بهداشتی و اقتصادی  را در نظر گرفته است. دو سوم وقت هیئت وزرا به موضوع کرونا اختصاص دارد و تصمیمات خوبی هم اتخاذ شده است.

وی گفت: با همراهی که مردم خواهند کرد از این مشکل عبور می کنیم. هنوز هم شعار ما در خانه بمانید است و تلاشمان برای اقناع مردم جهت در خانه ماندن است.

ربیعی درباره دادن اینترنت پرسرعت با پهنای باند بالا برای معلمان گفت: ما دو کار را درباره اینترنت خانگی دنبال می‌کنیم. صبح امروز با آقای آذری جهرمی صحبت کردم. بنا به اظهار ایشان، ظرفیت‌های ما در شبکه‌ها تکمیل شده است. ما برای افزایش این ظرفیت ناچاریم سراغ فرکانس‌های صداوسیما که کار نکرده یا کم کار می‌کنند، برویم.

ربیعی در بخش دیگری از این نشست در ارتباط با اینترنت خانگی گفت: به شرکت‌های اینترنت خانگی گفته شده است که سرعت را برای مصرف خانگی به طور رایگان افزایش دهند. در تهران و قم نسل تکنولوژی‌هایی که سرعت اینترنت خانگی را تا چهار برابر افزایش می‌دهد تست شده است. تصمیم گرفته شده مصرف سایت‌های دانشگاهی هم کاهش پیدا کند. این تصمیمات در وزارت علوم و آموزش و پرورش گرفته شد و زیرساخت‌هایشان به سرعت ایجاد شد.

سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش که امنیت سلامت کارمندان تامین خواهد شد، گفت: هیچ چشم اندازی برای از بین رفتن این ویروس در کوتاه مدت وجود ندارد. بسیاری از کارشناسان حوزه سلامت تا یک سال ادامه این ویروس را هم پیش‌بینی کردند. بنابراین ما باید بتوانیم بر اصل حفظ فاصله گذاری و سلامت سبک های زندگی مبتنی بر سلامت تاکید کنیم. یک سال ادارات را نمی‌توانیم تعطیل کنیم. برای اینکه ادارات خلوت شود ساعات کار را از۷ تا ۲ در نظر گرفتیم و گفتیم ادارات با یک سوم دور کاری تشکیل شوند. یکی از کشورهای اروپایی اعلام کرد افراد می توانند بیرون بروند به شرط آنکه به سر کارشان بروند. دانشجویان، دانش آموزان، افراد خانه‌دار و سالمندان باید در خانه باشند.

وی افزود: تصمیماتی که تاکنون اتخاذ شده نوعی ظرفیت سنجی و آینده‌نگری در آن است. ما در خانه خواهیم ماند مگر آن که خریدی یا کار اداری داشته باشیم. ما که نمی‌توانستیم بانک‌ها را تعطیل کنیم. تصمیمات نسبتا صحیحی بوده است حتما ارزیابی هم صورت خواهد گرفت.

ربیعی در بخشی از این نشست خاطرنشان کرد: طرح فاصله‌گذاری فیزیکی هم طرح دولت است و تا کاهش ملموس کرونا خواهد بود اگر در نوروز این طرح را تشدید کردیم برای این بود که احتمال شکستن فاصله‌ها بود و مایلم بر اساس مطالب شنیده اعلام کنم تصمیم‌گیری تاکنون بر اساس نظر کارشناس و در کانون آنها کارشناسان حوزه سلامت و بهداشت بوده است.


وی در ارتباط با داروهایی که برای بیماری حاصل از ویروس کرونا تجویز می شود گفت: جامعه علمی آمریکا بر اثر داروی مصرفی که آقای ترامپ بر آن اصرار داشتند، نظر منفی داشت. داروها باید بر اساس مستندات باشند. باید آزمایشات  داشته باشیم تا نتایجی را اعلام کنیم. من فکر می کنم اقداماتی که صورت دادیم تا کنون موثر بوده است؛ اما قطعا نتیجه‌اش منوط به این است که به توصیه‌ی در خانه بمانیم توجه کنیم. شاخص‌هایمان آمار بدی نیست؛ اما نباید مغرور شویم باید با این ویروس و این هیولا با برنامه ریزی و مراعات و زندگی همراه با پروتکل‌های بهداشتی زندگی کنیم.

ربیعی با تاکید بر اینکه هیچ اختلافی بین نظر دولت با وزارت بهداشت نیست گفت: توجه کنید ما یک وزارت بهداشت، یک ستاد سلامت و یک نظر کارشناس داریم. هیچ تعارضی بین وزارت بهداشت و تصمیمات دولت وجود ندارد. ما فقط برای تحصیلات تکمیلی تصمیم گرفتیم آن هم برای دوره دکتری با نظر وزارت علوم. مطمئن باشید هرجا احساس کنیم نظام سلامت ما تصمیمی که  گرفتیم را آسیب‌زا می‌داند، ما بر آن نظر تجدید نظر خواهیم کرد. باید کاری کنیم که با سه میلیون بیکار مواجهه نشویم؛ اگر به این موضوع کلان نگاه کنیم اینجا هم جان مردم در خطر است.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس‌جمهور درباره پاسخ صندوق بین‌المللی پول به درخواست وام ایران برای مقابله با کرونا و اجرایی شدن اینستکس گفت: در مورد اینستکس پیشرفت‌هایی داشتیم که آغاز شده هرچند کافی نیست. کار اروپا فراتر از کاری است که از طریق اینستکس شروع شده است. قلدرمابی آمریکا در دوران کرونا بیشتر به نمایش گذاشته شده و دولت آمریکا اعتنایی به سیاست‌های اخلاق‌مدارانه ندارد.

ربیعی با بیان اینکه پیشرفت‌هایی برای آزادسازی پول‌هایمان داشته‌ایم که از تلاش‌های وزیر خارجه و رئیس کل بانک مرکزی  قدردانی کرد و گفت: خبرهای خوبی هست که باید نهایی شود تا بخشی از دارایی و اموال خود را آزاد کنیم که برای تامین دارو و معیشت مردم کارساز خواهد بود.

وی افزود: پاسخ صندوق بین‌المللی پول را بانک مرکزی دقیق باید اعلام کند. هنوز پاسخ منفی و رسمی صندوق بین‌المللی نشنیده و دریافت نکرده‌ایم.

وی هم چنین  گفت: در بحث درمان مسئله خاصی نداریم اگر چند عامل را برای موفقیت کنار هم بگذاریم، یک عامل این است که زیرساخت مناسب داشتیم. البته کشورهایی که زیرساختشان از ما مناسب‌ر بود به مشکل خوردند. آمادگی کادر درمان ما مثل پزشکان، پرستاران و حتی کارگران نظافتی بالا بود و روح ایثارگری جامعه ایران را نشان داد. اینها مهمترین علت‌های موفق ما بوده است. اقدامات و اثرات مثبت طرح تحول هم اثرگذار بود. در برخی از کشورها پرستاران و پزشکان را تهدید کرده یا اخراج کردند.

ربیعی از خدمات پرستاران و پزشکان از سوی دولت تشکر کرد و با ابراز همدردی و تسلیت به جانباختگان و خانواده‌های آنها خاطر نشان کرد:  در مورد پیشگیری و ماندن افراد در خانه و توزیع غذا در کشور ما ممکن نبود. در روزهای اول اجرای طرح فاصله‌گذاری بود که در ایام عید، تشدید شد. اکنون هم مدل فاصله‌گذاری اجتماعی همراه با سیاست تداوم زندگی است.

سخنگوی دولت در همین راستا تاکید کرد: مهمترین مسئله مدل بهداشتی افراد است. در یک مغازه سه نفر نباید باشند. وزارت بهداشت پروتکل‌های زیادی تولید کرده و مراکز تولیدی و صنعتی متناسب با وضعیت خودشان دارای پروتکل شدند.

سخنگوی دولت در پایان نشست خود بیان کرد: آماده‌ام هر روز نشست خبری یا نشست دو روز در میان داشته باشم و اگر امکان نشست خبری به شکل مجازی و اسکایپ نداشته باشیم، نشست خبری پنج نفره برگزار شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین