|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۴
کد خبر: ۲۸۶۰۷۶
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۲
در این قانون یک کمک امنیتی ۳۰۰ میلیون دلاری مجدد برای اوکراین ارائه شده که ۱۰۰ میلیون دلار آن به جهت سلاح‌های دفاعی مرگبار در نظر گرفته شده است. همچنین قانون بودجه نظامی ۲۰۲۰ آمریکا تحریم‌هایی را علیه سوریه به بهانه نقض حقوق بشر اعمال کرده در حالی که رژیم صهیونیستی، همپیمان کلیدی آمریکا در خاورمیانه اعتبارات کاملی را به جهت توسعه سیستم‌های دفاع موشکی خود تا میزان ۵۰۰ میلیون دلار دریافت می‌کند.
 رئیس جمهور آمریکا در حالی لایحه بودجه نظامی ۷۳۸ میلیارد دلاری این کشور را امضا کرد که در زیر مجموعه آن تحریمهایی علیه شرکت گاز دولتی مسکو در ارتباط با چند پروژه خط لوله انتقال گاز روسیه به اروپا، مجازاتهایی علیه ترکیه به دلیل تصمیمش برای خرید سامانه دفاع هوایی اس-۴۰۰ و همین طور قانون تشکیل نیروی فضایی ارتش آمریکا به عنوان ششمین شاخه ارتش این کشور وجود دارد.

 به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، لایحه بودجه نظامی سال ۲۰۲۰ آمریکا موسوم به "قانون اختیارات دفاع ملی"(NDAA) که روز جمعه به امضای دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور رسید، روسیه را در  فهرست کشورهای تحت نظر از بابت افزایش حضورش در آفریقا قرار داده و از دولت آمریکا نیز خواسته طرحی برای مقابله با این مساله تهیه کند.

در این قانون یک کمک امنیتی ۳۰۰ میلیون دلاری مجدد برای اوکراین ارائه شده که ۱۰۰ میلیون دلار آن به جهت سلاح‌های دفاعی مرگبار در نظر گرفته شده است. همچنین قانون بودجه نظامی ۲۰۲۰ آمریکا تحریم‌هایی را علیه سوریه به بهانه نقض حقوق بشر اعمال کرده در حالی که رژیم صهیونیستی، همپیمان کلیدی آمریکا در خاورمیانه اعتبارات کاملی را به جهت توسعه سیستم‌های دفاع موشکی خود تا میزان ۵۰۰ میلیون دلار دریافت می‌کند.

در قانون بودجه نظامی سال ۲۰۲۰ آمریکا کنگره از ترامپ خواسته مساله تمدید معاهده کنترل تسلیحاتی موسوم به "استارت جدید" را پیگیری کند. این تنها معاهده کنترل تسلیحاتی باقی‌مانده میان آمریکا و روسیه محسوب می‌شود. در این لایحه از رییس جمهور آمریکا خواسته شده تاریخ منقضی شدن معاهده استارت جدید را از فوریه ۲۰۲۱ به فوریه ۲۰۲۶ تمدید کند مگر این‌که ترامپ نشان دهد مسکو این معاهده را نقض کرده و یا یک نظام موثرتر جدید کنترلی به جای آن در نظر گرفته است.

 این قانون بودجه نظامی آمریکا یکسری تحریم‌ها را علیه دو پروژه عمده خط لوله انتقال گاز روسیه به اروپا یعنی پروژه‌های تُرک استریم و نورد استریم ۲ در نظر گرفته است.

آمریکا این دو پروژه را نه یک ابزار اقتصادی بلکه ابزار ژئوپلتیکی که باعث افزایش وابستگی اروپا به روسیه و افزوده شدن میلیاردها دلار دیگر به خزانه‌های کرملین می‌شود تلقی می‌کند.

در لایحه بودجه نظامی ۲۰۲۰ آمریکا یک گروه از سناتورهای آمریکایی در تلاش برای جلوگیری از احداث این دو پروژه، شرکت‌های متخصص در نصب لوله‌ها در عمق دریا برای این پروژه‌های مورد حمایت روسیه را هدف مجازات و تحریم قرار داده‌اند.

این لایحه به دولت آمریکا حکم کرده، در گزارشی که در فاصله حداکثر ۶۰ روز بعد از تصویب قانون بودجه نظامی تحویل کمیته‌های کنگره خواهد شد چنین شرکت‌هایی را شناسایی کند.

وزیر امور خارجه آلمان به این تحریم‌های آمریکا علیه پروژه‌های انتقال گاز روسیه به اروپا اعتراف کرد. هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان در مصاحبه‌ای به شبکه زد دی اف گفت: سیاست انرژی اروپا را خود قاره اروپا تصمیم‌گیری می‌کند نه آمریکا. تحریم‌های آمریکا علیه شرکت‌های دخیل در خط لوله انتقال گاز نورد استریم ۲ غیرقابل قبول هستند چون نهایتا آن را باید مداخله در تصمیم‌های خودمختار اتخاذ شده از جانب اروپا تلقی کرد.

در عین حال آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز در سخنرانی خطاب به پارلمان کشورش یک روز پس از تصویب شدن قانون اختیارات دفاع ملی آمریکا برای سال ۲۰۲۰، شدیدا با تحریم‌های فرامنطقه‌ای آمریکا مخالفت کرده و از خواسته خود برای بحث درباره این موضوع با همتایان آمریکایی‌اش صحبت کرد.

با این حال دنیل فرید، مدیر ارشد شورای امنیت ملی در دولت‌های بیل کلینتون و جورج بوش و معاون وزیر خارجه اسبق این کشور این رویکرد را در قبال روسیه تحسین کرد.

در قانون بودجه نظامی ۲۰۲۰ آمریکا همچنین ترکیه نیز هدف مجازات‌هایی قرار گرفته است. در این قانون آنکارا به تلافی خرید سامانه دفاع هوایی اس-۴۰۰ از گزینه خرید و مشارکت در پروژه تولید جنگنده‌های نسل پنجمی اف ۳۵ محروم شده و این که ترکیه به هدف پیوستن مجدد به این برنامه، ملزم به صرفنظر کردن از سامانه اس-۴۰۰ و متعهد شدن به عدم قبول مجدد آن در آینده شده است. این لایحه در را به روی فروش سامانه ضد هوایی آمریکایی پاتریوت به ترکیه به جهت رفع الزامات نظامی این کشور باز گذاشته است.

همچنین در قانون بودجه نظامی ۲۰۲۰ آمریکا یک ممنوعیت طولانی‌مدت برای فروش یا انتقال سلاح به قبرس به رغم حل نشدن نزاع این کشور با ترکیه برداشته شده و در عین حال از شراکت قبرس، یونان و اسرائیل در حوزه انرژی و برنامه آنها برای ساخت بزرگترین خط لوله زیر دریا برای صادر کردن گاز طبیعی شرق مدیترانه به اروپا حمایت می‌شود.

بخش مهم دیگر این قانون مربوط به ایجاد نیروی فضایی آمریکا به عنوان ششمین شاخه ارتش این کشور و اولین در نوع خود است.

مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا روز جمعه گفت: اتکای ما به قابلیت‌های فضایی به میزانی چشمگیر رشد یافته و امروز فضا به نوبه خود تبدیل به حوزه نبرد شده است. حفظ تسلط آمریکا در این حوزه اکنون ماموریت این شاخه جدید نیروی فضایی آمریکا است.

وزیر دفاع آمریکا وعده داد: در هفته‌های آینده جزییات بیشتری درباره طرح تاسیس نیروی فضایی و چارچوب زمانی آن ارائه خواهد کرد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین